۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۶۲۹۵۹۴
از تزلزل تا تهاجم فرهنگی (24)

ضعف ایمان مهمترین دلیل حیازدایی از اندلس

ضعف ایمان مهمترین دلیل حیازدایی از اندلس
حائری گفت: در اندلس اسلام ناب حاکم نبود؛ بلکه آنچه بود عمدتا اسلام اُموی بود. بنی امیه با بنی عباس تقابل داشت و دعوای سنگینی در جهان اسلام ایجاد کردند.

اشاره: حیازدایی از جامعه با چه تعبیری جریان می‌یابد؟ زمانی که آندلس در میان شهوت و عیش به کام استعمارگران تمام شد، آلوده به اندیشه اشرافی‌گری اموی شده بود و این بود که جامعه به سمت سستی پیش رفت و عقب ماند.

برای بررسی بیشتر مسئله حیا در جامعه، خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا به گفتگو با حسام الدین حائری زاده عضو هیأت علمی اندیشکده یقین پرداخت تا درباره ابعاد مختلف مسئله حیا در سبک زندگی به بحث و بررسی بپردازند. متن زیر قسمت دوم از این گفتگو است که تقدیم مخاطبان محترم می‌گردد. در بخش اول به مفهوم شناسی حیا و لباس تقوا پرداخته شد.

رسا- با تلقی پیش‌گفته از نسبت تمدن غرب با حیاء، می‌توان به تجربه اندلسی در تمدن اسلامی نگاه کرد و آن را تحلیل نمود؟

بله، در جامعه اندلس، آن چه مورد هجوم قرار گرفت، همین حیاء بود. البته به صورت عینی تمرکز آن بر گسترش فحشاء و به خصوص، زنا بوده است.

رسا- تفاوت مساله حیاء در تمدن امروز با جامعه اندلسی را در چه چیزی می‌توان در نظر گرفت؟

یکی از عوامل مهم تفاوت در وضعیت حیاء در جامعه امروز با دیروز، در نقش رسانه‌ها است. امروزه، رسانه‌ها ظرفیت ذهنی بشر را فربه‌تر کرده و بسط داده‌اند. در این راستا، زنا، ذهنی شده است؛ در بعضی فواحش، مسئله فقط زنای عینی نیست.

مهم‌تر و گسترده‌تر از زنای عینی، زنای ذهنی است. چند درصد مردان در ذهن خود آلوده به گناه زنای ذهنی هستند؟ یعنی در ذهنشان تخیل جنسی دارند و این مطلب البته حرف ما نیست. آقای برت کاهر روانکاو آمریکایی-انگلیسی که چند هزار کودک و نوجوان (نزدیک به 20 هزار نفر) را روانکاوی کرده است، خواست ببیند در ذهن مردم آمریکا، انگلیس و کانادا چه می‌گذرد؟ کتابی هم نوشت با این عنوان «در ذهن شما چه کسی خوابیده؟!»

 

نمونه تجربه اندلسی

تشکیل خانواده و بسترسازی برای ایجاد فضای گرم یکی از مهمترین اولویت‌های گسترش حیا در جامعه است.

چه کسی در ذهن شما خوابیده است

خیلی عجیب است، در تخت خواب برخی کسی نخوابیده است اما در ذهنشان کسانی خوابیده‌اند! فرد تصاویری که در خیابان، فضای مجازی، فیلم، مجله و ... می‌بیند، مانند پلان‌هایی در ذهن خود تعریف می‌کند که بعد به عنوان تدوین‌گر و کارگردان، آنها را کنار یکدیگر نشانده و فیلمی یکپارچه تولید می‌کند. در واقع او با قدرت تخیل خود، آنها را به هم ربط می‌دهد و یک سینمای ذهنی درست می‌کند.

کاهر در روانکاوی که انجام داده‌ است، از قول افراد مورد مطالعه نقل کرده که بیان داشته‌اند فلان سوپراستار، فلان سلبریتی، همسایه‌مان و ... در ذهن ماست. فلانی که در خیابان دیدم یا فلان عکس، فیلم، آگهی تبلیغاتی یا مجله را دیدم، همه در ذهن بود و زنای ذهنی چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

 

نمونه تجربه اندلسی

 

زمانی که به حدی از اشباع برسد. هنگامی که این امر دامن زده شود، زنای عینی هم گسترش می‌یابد. لباس خیال، مقابل زنای ذهنی که خیلی شایع و گسترده است و ریشه بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی از همین جاست، تعریف می‌شود. ریشه بسیاری از زناهای عینی، همین زنای ذهنی است و لباس قلب که قرآن به تقوای قلب از آن یاد می‌کند مهمترین سازوکار مقابله با این گناه و انحراف است.

رسا- بازگردیم به همان قضیه اندلس.

بله. قضیه اندلس خیلی ساده بود؛ انواع نفوذها در آن جامعه رخ داد و نهایتا منجر به فروپاشی شد. در این میان، مهم‌ترین زمینه نفوذ را، استحاله‌ فرهنگی و اخلاقی ایجاد کرد و منجر به حیاءزدایی از جامعه شد. از اساس، در اندلس، اسلام ناب حاکم نبود؛ بلکه آن چه بود عمدتا اسلام اُموی بود. بنی امیه که با بنی عباس تقابل داشتند، دعوای سنگینی در جهان اسلام ایجاد کردند. بی عباس بیشتر در محدوده بغداد، ایران، حجاز و ... بیشتر سلطه داشتند، بنی امیه هم به سمت شمال آفریقا کشیده شده بودند و از آن طرف هم به سمت جنوب اروپا که با بنی عباس فاصله داشته باشند.

 

نمونه تجربه اندلسی

 

رسا- یعنی اسلام اندلس، اسلام اموی و اشرافیت بود؟

متاسفانه بله. در اندلس اسلام اموی برپا شده بود. اسلام اموی نفوذپذیر بود و همین الان هم در حجاز شاهد همان اسلام اموی در اشکال متحجرانه‌تر آن هستیم. اکنون که می‌بینیم چطور آل سعود در آغوش صهیونیست‌ها هستند. اسلام اینها دین محکمی نیست. راحت وا می‌دهند؛ زمانی که رژیم صهیونیستی به غزه می‌خواست حمله کند، همین چند سال پیش، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی رسماً آمد و مصاحبه کرد و گفت پیش از اینکه وزیر خارجه شود، افسر جاسوسی موساد بوده است.

زمانی که افسر موساد بوده، با بعضی از رهبران جهان عرب رابطه داشته که از این روابط هم فیلم و عکس دارد. بعد هم اضافه کرده که از عالی‌ترین حاخام یهود مجوز داشته است؛ یعنی برایش مجاز کرده بودند که برود و ارتباط بگیرد و فیلمش را هم نگه دارد.

 

نمونه تجربه اندلسی

 

اسلام اموی نفوذپذیر در مقابل غرب

این‌ها اینقدر راحت نفوذپذیر هستند و در اسلام اموی معلوم است که ماجرای اندلس رخ می‌دهد. امروز شیطان با اسلام خمینی مواجه است، با اسلام خامنه‌ای مواجه است که به هیچ طریقی نمی‌توانند در ایشان نفوذ کنند. هر چند از تلاش نیفتاده و در حکومت نفوذ کرده‌اند؛ تحذیر نفوذ به حکومت و به ویژه دستگاه‌های تصمیم‌ساز کشور توسط رهبر معظم انقلاب بارها داده شده است. لیبرالیسم و لیبرال‌ها مهم‌ترین عوامل و زمینه‌ها برای چنان نفوذهایی هستند.

انقلاب اسلامی البته از این جماعت مبرا است. همان ابتدا امام خمینی تکلیف را روشن کرد و فرمود که خط قرمز انقلاب، لیبرالیسم است؛ قائم مقام رهبری آقای منتظری را به همین خاطر عزل کردند و نامه‌ای که به ایشان نوشته بودند، گوشزد همین مساله نفوذ بود.

 

نمونه تجربه اندلسی

 

رسا- یعنی لیبرالیسم یکی از مشکلات انقلاب اسلامی خواهد شد و ما باید نسبت به آن واکنش داشته باشیم.

بله همین الان مهمترین زمینه‌ی نفوذ، همین لیبرال‌ها و لیبرالیسم است. امام به آقای منتظری فرمود که شما کار را به لیبرال‌ها می‌سپارید و آنها بدتر از منافقین هستند و خط قرمز امام این بود. امروز لیبرال‌ها تشت رسوایی‌شان به زمین افتاده است و معلوم شده که چقدر نفوذپذیرند و چقدر در مقابل انواع هوس‌های دنیوی از جمله کشش‌های جنسی وا داده‌اند.

اگر توحید ناب باشد که نفوذناپذیرند و نتیجه‌ی آن خمینی و خامنه‌ای می‌شود. چهل سال است انقلابی‌ها مقاومت کرده و وا نداده‌اند. بهترین راه برای آندلسی کردن انقلاب اسلامی از طریق همین واداده‌های لیبرال است که ممکن است لباس روحانیت نیز به تنشان باشد و السابقون و السابقون نیز بوده باشند یا از زندان‌ رفته‌های زمان شاه نیز باشند.

 

نمونه تجربه اندلسی

 

رسا- پس آن چه در آندلس رخ داد و موجب فروپاشی شد، مساله نفوذ بود؟

بله. خیلی‌ها ممکن است که جنگ رفته باشند، دفاع مقدس را تجربه کرده باشند، رزمنده باشند، جانباز باشند، خانواده شهید باشند؛ با همه اینها اما لیبرال باشند و اسلام را خوب نشناخته باشند و توحیدشان کامل نشده باشد. ایشان خوراک خوبی برای شکار توسط شیطان هستند تا با ایجاد منفذ در میان جماعت مؤمنین، به تکه و پاره کردن آن و نهایتا به آندلسی کردن انقلاب اسلامی بیانجامد. در آندلس هم همین اتفاق افتاد.

برخی با وادادگی در مقابل هوس‌های دنیوی، دامن خود را آلودند. به مرور همین‌ها محل رخنه دشمن به داخل جامعه مومنین شدند. ارجاع می‌دهم به مقالات و کتب متعددی که در این زمینه برای اندلس نوشته شده است. به یکی از این مقالات اشاره می‌کنم که در «فصل‌نامه پژوهش‌نامه تاریخ اسلام» در بهار 90 چاپ شده به قلم آقای محمدرضا شهیدی پاک که درباره اندلس به نقل از منابع معتبر این گونه توصیف می‌کند: «امویان» فرهنگ دمشقِ اموی را در آندلس از دید غنا و طرب، گسترش دادند و  ماندگار کردند؛ چنانکه رواج گرفتن موسيقى غنایى در آندلس (سده سوم هجری) معروف است.

با موسیقی سر مردم را گرم کردند

عبدالرحمن اوسط، امير اُموی به غنا و پرورش خوانندگان زن (مغنّيات) بسیار همت می‌گماشت. او کاخى را به نام «دار المدنيّات» در قرطبه بنياد گذارد که بزرگان زنانِ آوازه‌خوان در آن به سر مى‌بردند. حمدونه، زن معروف شاعر آندلسى دربار عبدالرحمن، سرآمد شعر مطرب به «خنسا مغرب» معروف شد.

این فاجعه است که حاکم اسلامی چنین دستگاه می‌گساری و طرب و لهو و لعب را راه بیاندازد. در حقیقت ما یک مسئله با دشمن داریم، یک مسئله با منافذ داخلی داریم که ایجاد گسل می‌کنند، جامعه مومنین را تکه پاره می‌کنند و ما بیشتر با اینها درگیر هستیم. این درگیری شاید به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید و به همین خاطر باید گفت که دعواهای ما دعوای اعتقادی است نه سیاسی.

 

نمونه تجربه اندلسی

 

رسا- به نظر شما دشمن در این نفوذ تا چه اندازه موفق بوده است و تا چه اندازه پیشروی کرده؟

نسبت به انتظاری که خودشان داشتند که به اعتراف خودشان کارنامه خوبی ندارند. یعنی اینها مدام گفتند که امسال کار جمهوری اسلامی تمام است، و همه صغیر و کبیرشان به خصوص امسال آمدند از جان بولتون که رسما مصاحبه کرد تا خیلی‌های دیگر که معتقد بودند، ایران نباید چهل سالگی خودش را جشن بگیرد.

خوب دید که چهل سالگی انقلاب هم گذشت، البته هم‌چنان تمرکز بر حیاءزدایی است. برنامه‌هایی مانند چهارشنبه‌های سفید و انواع و اقسام برنامه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای و پیام‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی متنوع فقط گوشه‌ای از تلاش برای حیاءزدایی است. همان‌طور که قبلا عرض کردم کلیت ساختار و جهت‌گیری تمدن غرب و مدرنیته بر پایه‌ی حیاءزدایی است. در یک جمله می‌توان گفت باحجاب‌تر شدن جامعه منوط به حیاءمندتر شدن جامعه است که این امر در تعارض با ذات مدرنیته است. اگر جوهر حیاء در جامعه پرورده شود، خود به خود انسان به صورت مختار، لباس بر تن می‌کند؛ این می‌شود حجاب. /882/ 402/

خبرنگار: امیررضا سلیمانی

ارسال نظرات