۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۶۳۰۴۱۸
آیت الله جاودان:

جوانان به تحقیق قبل از ازدواج اهمیت دهند

جوانان به تحقیق قبل از ازدواج اهمیت دهند
استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه جوانان به تحقیق قبل از ازدواج اهمیت دهند، گفت: زندگی امن و آرام در گرو انتخاب صحیح است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی جاودان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در جلسه درس اخلاق که در حسینیه مرحوم شیخ زاهد برگزار شد، گفت: انسان میتواند تا بی نهایت بسیاری از امور را درک کند و بفهمد.

وی با بیان اینکه علم نهایت ندارد، ادامه داد: قلب، مرکز فهم آدمی است و ظرفی است که هر چه به درون آن ریخته شود گسترده تر می شود و با کمبود فضا روبرو نمی شود. این ظرفی که می شود بی نهایت آن را پر کرد اگر علم و فهم کمی درون آن ریخته شود انسان باخته است.

آیت الله جاودان با اشاره به اینکه انسان در کسب علم نباید به اندک راضی شود، ابراز کرد: هیچ مجهولی در عالم وجود ندارد و همه انسان ها می توانند با همت به مقامی برسد که هیچ مجهولی برایش وجود نداشته باشد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان در این دنیا به هر میزان علم دریافت کند هنگام مرگ به همان مقدار علم به او داده می شود البته مقصود از این علم، علم همراه با عمل است که در ذهن آدمی می ماند. همین علم است که هنگام مرگ از انسان محافظت می کند و می تواند حضرات معصومین را درک کند.

وی با تاکید بر اینکه جوانان هنگام ازدواج نباید از تحقیق غفلت کنند، عنوان کرد: این تحقیق باید گسترده باشد تا زوجین در دوران زندگی کمتر دچار مشکلات شوند. یک زندگی پر از دلخوشی و رضایت با اعتقادات صحیح و محکم کسب می شود انسان نباید.

آیت الله جاودان با بیان اینکه انسان نباید با خواندن یک مقاله تمام حقایق و باورهای اعتقادی خود را از دست بدهد، گفت: عقیده انسان اگر مستحکم باشد به گفته های دیگران فکر می کند. اگر عقاید انسان درست باشد اخلاق او نیز صحیح می شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان فهیم به دور از تکبر و خودخواهی از اخلاق خود راضی است و می داند که حسود و متکبر نیست. اگر عقاید انسان صحیح باشد موازین آن بسیار سنگین است تا اینکه به عمل می رسد.

وی اخلاق نیکو داشتن را ارزشمند دانست و اظهار داشت: اخلاق باید همراه با عقاید صحیح باشد. انسان در عالم دنیا باید تلاش کند و زحمت بکشد تا بتواند درجات بیشتری را دریافت کند و این کسب درجات با خودسازی و تقویت عقاید میسر می شود.

آیت الله جاودان با بیان این مطلب که غل و غش در وجود بهشتیان وجود ندارد، گفت: آنان اگر کسی را بالاتر از خود ببینند مانند حسودان دنیا منقلب نمی شوند و حسادت نمی کنند اما غبطه می خورند. این بی غل و غش بودن باید در دنیا کسب شود و این امر با دوری از رذائل اخلاقی و انجام اعمال نیک میسر می شود.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه انسان نباید از استغفار خسته شود و باید به این امر مداومت داشته باشد، عنوان کرد: عمل نیک غل و غش را از وجود آدمی پاک می کند. کسانی که اهل بهشت هستند بهشتشان از همین دنیا آغاز می شود و از همین دنیا به آن بهشت می رسند، چنین افرادی در دنیا نه آزار دارند و نه آزار می بینند، انسان اگر بخواهد پرواز کند باید سبک شود و اگر اهل پرواز نباشد در زمین که جای غم و غصه است باقی می ماند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات