۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۶۳۰۴۷۵

اعتراضات در هند به لایحه شهروندی گسترش یافت

اعتراضات در هند به لایحه شهروندی گسترش یافت
اعتراضات به لایحه شهروندی هند پس از ایالت های شمال شرقی گسترش یافت.

به گزارش خبرگزاری رسا، اعتراضات به لایحه شهروندی هند پس از ایالت های شمال شرقی از جمله آسام، تریپورا و اروناچال پرادش، امروزسایر مناطق این کشور مانند اوتار پرادش، بیهار و دهلی گسترش یافته است.

لایحه جنجالی شهروندی هند به دنبال اعطای حقوق شهروندی به اقلیت های غیر مسلمان از کشور های بنگلادش، پاکستان و افغانستان است که قبل از سال ۲۰۱۵ وارد هند شده اند.

این لایحه ابتدا در سال ۲۰۱۶ در پارلمان هند مطرح شد اما به دلیل اعتراضات گسترده، رسیدگی به آن به زمان دیگری انتقال یافت. این لایحه اکنون بار دیگر توسط آمیت شاه وزیر کشور هند در پارلمان این کشور مطرح شد و توانست در مجلس لوک سابها(مجلس پایین) ۳۱۱ رای موافق کسب کند.

این لایحه در مجلس علیای هند نیز تصویب نهایی را به دست آورد تا مسیر ورود آن به قانون اساسی هند هموار شود. اما همزمان با  این  اقدام، مناطق شمال شرق از جمله ایالت آسام هند روز گذشته و امروز شاهد اعتراضات گسترده و همچنین بروز خشونت های متعدد بود.

روز گذشته نیز صدها تن از مسلمان در ایالتهای اوتار پرادش و بیهار به خیابان ها آمدند و علیه لایحه شهروندی هند اعتراض کردند.

در چندین شهر بزرگ ایالت اوتار پرادش، معترضان با سر دادن شعارهایی علیه سیاست های حزب حاکم بهارتیا جانتا پارتی اعلام کردند که آنها تسلیم نخواهند شد. در شهر علیگر، حدود ۳۲ هزار دانشجوی دانشگاه اسلامی علیگر با حضور در خیابان ها به لایحه شهروندی هند اعتراض کردند./983/ب

منبع: ایرنا

ارسال نظرات