۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۶۳۱۱۷۷
عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران مطرح کرد؛

کنش های علمی در میان بانوان شیعه

کنش های علمی در میان بانوان شیعه
علاسوند به تشریح کنش های علمی در میان بانوان شیعه پرداخت و گفت: شیعه برای تربیت بانوان فعالیت های فراوانی انجام داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فریبا علاسوند در مراسم معارفه مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم که صبح امروز در سالن همایش های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد با اشاره به کنش های علمی در میان بانوان شیعه اظهار کرد: نقش زنان در بافت اندیشه های شیعی بسیار مهم بوده است گرچه شرایط و وضعیت شیعه در طول تاریخ موانعی ایجاد می کرده است.

عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: بافت فرهنگی شیعه اقتضای پیشرفت در میان زنان داشته است که در میان اهل سنت وجود ندارد و با تحقیق در میان صد کتاب تفسیر به این نتیجه رسیده ام که مبحث اصلی پس رفت و عقب ماندگی زنان و قرائت غلط از احکام اسلام اتفاقی است که در حدیث اهل سنت رخ داده و موجب شد میان آن موردی که قرآن می خواست با آنچه که در بلاد اسلامی رخ داد شکاف ایجاد شود.

وی افزود: در کنش های علمی بانوان علاوه بر مسائل طبیعی همانند مادر شدن که مانع رشد علمی آنها شده دست های پنهان و آشکار فراوانی برای دور کردن آنها از مسائل علمی تلاش داشته است و این جریان از فرهنگ اهل بیت بسیار بیشتر کار کرده است.

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان این که مکتب تشیع برای تربیت زنان دانشمند فعالیت های فراوانی انجام داده است، گفت: زمانی که گفت و گوی زنان تربیت شده به دست امام علی(ع) با معاویه را می خوانید همچنین با مطالعه محتوایی که برای حمایت از اهل بیت از سوی زنان بیان شده است نشان می دهد که این زنان را اهل بیت تربیت کرده اند نه این که فقط در پای منبر علمی آموخته باشند.

وی افزود: سیر تربیت زنان شیعه همچنان ادامه دارد و در طول تاریخ بانوانی بوده اند که برای آگاهی جوانان مکان های مناسبی ایجاد کرده اند؛ در سیاست اهل بیت دیده می شود که هدف آنها اگاه کردن زنان بوده است زیرا آگاه کردن زنان یعنی آگاه کردن نسل و نمی توان از جامعه ای انتظار رشد داشت اما زنانش بی سواد باشند.

وی در ادامه خطاب به خواهران طلبه گفت: تا زمانی که ما دست به اقدامی بزرگ نزنیم هیچ اتفاق بزرگی رخ نخواهد داد و تنها راه رسیدن به هدف، مسیر علم نیست بلکه به عقل نیز نیاز است؛ در روایتی بیان شده است انسان عاقل کسی است که سه پرسش اساسی شناخت کیفیات خود، کجا ایستاده و چرایی خود را پاسخ دهد؛ بسیاری از ما به دلیل این که توانایی های خود را نمی شناسیم استعدادمان به هدر رفته است.

وی افزود: عصر جدید به تمامی این سوال ها پاسخ مادی داده است و در جهت مادی پیشرفت کرد اما در بخش های الهی آنها را نادیده گرفت و تعمدا حذف کرد؛ اگر انسان به این سوال ها پاسخ دهد می فهمد چه کسی آن را فریب می هد و چه کسی خوبی او را می خواهد و به کجا می رود یا کجا شروع و کجا تمام کند./1324/پ202/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات