۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۶۳۱۲۷۲
امام جمعه نجف اشرف:

آمریکا در آستانه فروپاشی قرار دارد

آمریکا در آستانه فروپاشی قرار دارد
امام جمعه نجف اشرف با اشاره به استیضاح «ترامپ»، گفت: آمریکا در مرز فروپاشی قرار دارد.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف، در خطبه های نماز جمعه این هفته که حسینیه فاطمه کبری برگزار شد، گفت که ملت عراق با عدم اجازه نسبت به بازگشت حزب بعث، حفظ حاکمیت و عدم انحلال بسیج مردمی، وفاداری خود را ثابت کردند.

وی با بیان اینکه مردم عراق اجازه ندادند که هر گونه توطئه ای علیه این کشور به موفقیت برسد، تصریح کرد: ملت عراق مانع از ایجاد هرج و مرج در کشور شدند و اجازه ندادند که دولتی بر خلاف قانون اساسی در کشور ایجاد شود.

امام جمعه نجف اشرف با اشاره به تصمیم پارلمان آمریکا مبنی بر برکناری دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا از طریق استیضاح گفت: ترامپ، اولین رییس جمهور در آمریکا است که اعضای پارلمان چنین تصمیمی بر علیه اش می گیرند و این مطلب نشان دهنده آناست که آمریکا در آستانه فروپاشی و افول قرار دارد.

وی به گزارش سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه 24 میلیون یمنی زیر خط فقر زندگی می کنند و نیازمند کمک هستند، اشاره کرد و اظهار داشت: سازمان ملل در حالی چنین گزارش های ارائه می کند که هیچ گونه اقدام عملی در راستای توقف دشمنی عربستان علیه یمن و رسیدن محموله های کمک به مردم مظلوم این کشور انجام نمی دهد.

شایان ذکر است که در آستانه رای‌گیری استیضاح ِ رییس‌جمهوری ایالات متحده در مجلس نمایندگان این کشور، دونالد ترامپ رهبری حزب دمکرات را متهم به تلاش برای «کودتا» و «ضربه زدن به دمکراسی در آمریکا» کرد.

اظهارات دونالد ترامپ، ۲۶ آذر ماه، در نامه‌ای پنج صفحه‌ای بیان شده‌است. ترامپ خطاب به نانسی پلوسی، رییس دمکرات مجلس نمایندگان، نوشته «تاریخ به‌سختی تو را قضاوت خواهد کرد».

ترامپ در این نامه گفت: از همان ابتدای استیضاح ساختگی، از اصول فرآیند عادلانه قانونی محروم بوده و از بنیادی‌ترین حق اعطا شده در قانون اساسی، یعنی عرضه شواهد محروم شده است.

این درحالی است که دموکرات‌ها به طور علنی از ترامپ و وکلای او دعوت کرده‌اند تا شواهد خود را ارائه کنند. کاخ سفید از شرکت در این فرآیند خودداری کرده است.

در صورت تصویب طرح استیضاح در مجلس نمایندگان، ترامپ به سومین رییس‌جمهوری آمریکا تبدیل می شود که در سنا محاکمه می‌شود.

اندرو جانسون و بیل کلینتون، دو رییس‌جمهوری هستند که در مجلس سنا محاکمه شده‌اند.

ترامپ با دو اتهام روبه‌رو است. تلاش برای وارد کردن فشار به اوکراین برای تحقیق از جو بایدن، رقیب سیاسی‌اش و کارشکنی در فعالیت کنگره، با خودداری از همکاری با تحقیقات استیضاح، ممانعت از شهادت دادن کارمندان کاخ سفید و امتناع از ارائه شواهد و اسناد.

در همین حال، با صدور دستور ارجاع سه پرونده مالی - مالیاتی ترامپ، از دادگاه‌های استیناف به دیوان عالی آمریکا، به زودی فصل جدیدی در ریاست جمهوری وی و زندگی شخصی و مسائل قبل از انتخاب او به این مقام، باز خواهد شد.

این نخستین بار در تاریخ آمریکاست که کنگره خواستار دریافت سوابق شخصی رییس جمهوری وقت بوده و دیوان عالی در مورد ارائه مدارک مالی و مالیاتی او به دادرسی خواهد پرداخت. دونالد ترامپ تنها رییس جمهوری است که اسناد مالیاتی خود را هرگز منتشر نکرده است.

قرار است در اواخر ماه مارس ۲۰۲۰ در یک جلسه شفاهی دو ساعته دادگاهی، طرفین دلایل دادخواست‌های خود را مطرح کرده و دیوان عالی در اواخر ماه ژوئن، در داغ‌ترین مرحله مبارزات انتخاباتی، رای خود را صادر کند. امید ترامپ بر این است که اکثریت قضات دیوان عالی (۵ در مقابل ۴) محافظه‌کار و طرفدار جمهوری‌خواهان بوده و به نفع وی رای صادرخواهند کرد.

 پرونده ترامپ در دیوان عالی، امتحانی برای استقلال دیوان و بی‌طرفی قضات آن در این دوران پرهیاهو و اغتشاش سیاسی نیز محسوب می‌شود. دو تن از قضات، نیل گرسیچ و برت کاوانا، به ترتیب در ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ توسط خود ترامپ نامزد و تائید شده‌اند. دو قاضی دیگر، کلارنس توماس و ساموئل آلیتو، جمهوری‌خواه‌اند و همیشه محافظه‌کارانه حکم صادر کرده‌اند. رییس دیوان، جان رابرتز، جمهوری‌خواه اما در احکام خود میانه رو بوده است.

در نتیجه با توجه به ترکیب دیوان عالی با چهار قاضی دموکرات و چهار قاضی جمهوری‌خواه، تمام توجهات و رای تعیین کننده به رییس دیوان، جان رابرتز، خواهد بود. او گرچه جمهوری‌خواه و محافظه‌کار است اما در پرونده بیمه درمانی پیشنهادی باراک اوبامای دموکرات، قانون بیمه درمانی با رای او تصویب شد.

ارسال نظرات