۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۶۳۱۵۸۰
تولیت مدرسه علمیه مروی:

یاد خدا، عامل رشد و تعالی طلاب است

یاد خدا، عامل رشد و تعالی طلاب است
آیت الله تحریری یاد خدا را عامل رشد و تعالی طلبه در مسیر طلبگی دانست و گفت: انسان با دل بریدن از تعلقات دنیا می تواند به خداوند توجه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در همین مدرسه علمیه گفت: پیامبراکرم(ص) می فرمایند: خداوند متعال در زمین ظرفهایی دارد که آن ظرفها همان قلوب است؛ حضرت سه شاخصه را برای دلها بیان می کنند تا از این طریق محبوب خداوند شوند.

وی ادامه داد: انسان آن چیزی را که برای خود دوست می دارد باید برای دیگران نیز دوست بدارد؛ به طور قطع انسان چیز بدی برای خود نمی خواند و خواستار همه خوبی های دنیوی و اخروی است.

آیت الله تحریری افزود: انسان ها اگر به یکدیگر توجه داشته باشند و یکدیگر را نصیحت کنند بیانگر رقت قلب است بنابراین انسان باید پذیرای نصیحت باشد اگر این پذیرایی در وجود انسان نبود بیانگر سختی قلب بوده و باید معالجه شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی اضافه کرد: همچنین حضرت خالی بودن قلب از گناه و سخت بودن دل در ارتباط با خداوند را محبوب ترین قلوب برشمردند. انسان فقط باید توجهش به یک حقیقت حضرت حق باشد.

وی با تاکید بر اینکه طلبه اگر توجهش به خداوند زیاد باشد انگیزه طلبگی اش قوی می شود، گفت: چنین طلبه ای همواره در طلب رشد در مسیر طلبگی است بنابراین وازدگی برای کسی که هدف الهی دارد معنا ندارد. سستی و بی انگیزگی نتیجه توجهات به دنیا است.

آیت الله تحریری بیان داشت: حضرت می فرمایند: اگر شیاطین گرد قلب نچرخند و تاثیرگذار نباشند این دلها حتما به ملکوت توجه می کنند. انسان توجه به ملکوت را در همین عالم باید کسب کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه این ملکوت از وجود انسان جدا نمی شود، عنوان کرد: لازم است ما طلبه ها برنامه منسجمی برای برگشت و اصلاح خود داشته باشیم و تا وقتی که انسان تعلقات دنیوی اش زیاد نشده می تواند ملکوت خود را مشاهده کند اما اگر این تعلقات روی هم انباشته شود کنار زدن این حجاب ها مشکل می شود.

وی افزود: تعلقات دنیوی انسان را نگاه می دارد و اگر این تعلقات با کسب معارف دین همراه باشد اما در جهت اصلاح خود نباشیم آن زمان حجاب ها ضخیم تر می شود. طلاب باید در انجام امور عبادی از دیگران سبقت بگیرند و با برنامه کم اما مستمر به خودسازی اهتمام داشته باشند.

آیت الله تحریری با بیان اینکه امروزه اسباب آلودگی قلب فراوان است، ادامه داد: به طور قطع انسان با مخالفت با این اسباب مورد عنایت خداوند قرار می گیرد و به منافع خود دست می یابد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه خداوند دلهای مومنان را پیچیده و مبهم بر ایمان آفریده است، گفت: اوایل بلوغ انسان ایمان مبهمی دارد و بعد از مدتی ایمان او به اجمال مبدل می شود که اگر این اجمال بعدا با علم و ارتباط با معارف همراه شود می تواند مراتب ایمان را درک کند.

وی افزود: زمانی که خداوند بخواهد این دلها نورانی شود تا حقایق را ببینند با حکمت آنها را آبیاری می کند با علم می کارد این زمانی است که انسان جان خود را به خداوند بسپارد چرا که زارع و قیم این دلها خداوند است؛ زمانی دل متوجه خداوند می شود که از گناه پاک باشد./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
از مطالب اخلاقی استاد معظم بهره می بریم.
0
0