۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۶۳۱۶۸۲
تولیت مدرسه علمیه مروی:

درک ذات الهی غیر ممکن است

درک ذات الهی غیر ممکن است
آیت الله تحریری درک ذات الهی را غیر ممکن دانست و گفت: صفات الهی با صفات آدمی متفاوت است چرا که خداوند حقیقتی نامحدود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز پیش از آغاز درس اسفار به تشریح فرازی از توحید صدوق پرداخت و گفت: خداوند آن حقیقتی است که موجودات را بدون آن نمونه قبلی آفریده است.

وی با بیان اینکه خداوند در خلقت موجودات از کسی و یا چیزی کمک نگرفته است، ادامه داد: بنابراین در خلق موجودات هیچ شکل و قالبی برای خلقت وجود نداشته است.

آیت الله تحریری بیان داشت: خداوند همان حقیقتی است که قبل از خلق وجود داشته و زمان و مکانی برای پروردگار متصور نیست.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه صفات به خداوند احاطه نمی کند، اظهار داشت: پروردگار دارای صفات مخلوقی نیست بنابراین انسان با صفات مخلوقی نمی تواند آن حقیقت را درک کند چرا که خداوند در صفات خود نامتناهی است.

وی افزود: لازمه احاطه صفات مخلوقی به خداوند آن است که حضرت حق محدودیت وجودی داشته باشد تا انسان با چنین درکی به محدودیت او‌ برسد.

آیت الله تحریری با بیان اینکه هیچ‌چیزی مثل خداوند نیست و او از صفات مخلوقات علو دارد، گفت: خداوند متعال نه شبیه چیزی و نه چیزی مانند اوست؛ این معنا زمانی که درست درک شود انسان به حقیقت وجودی حضرت حق راحت تر پی می برد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با استناد به روایات، عنوان کرد: در فرازی از توحید صدوق آمده چشم ها خسته می شوند از اینکه به او برسند؛ انسان نوعا از راه دیدن اشیاء را توصیف می کند و از طریق توصیف آن صفات به ذات اشیاء پی می برد که پی بردن به ذات اشیاء مستقیما از طریق حس امکان پذیر نیست؛ حس، اوصاف و مقدار آنها را درک می کند اما آدمی با عقل درک می کند که این اوصاف نمی تواند بدون آن ذات موجود شود.

وی افزود: انسان به واسطه دیدن به اوصاف حق تعالی نمی رسد تا به واسطه اوصاف دیده شده به ذات الهی راه پیدا کند؛ ذات الهی را تنها خداوند می داند و شاهد است./۸۱۳/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات