۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۶۳۲۴۴۲
تولیت مدرسه علمیه خواهران ثامن الائمه:

رابطه حوزه و دانشگاه باید تقویت شود

رابطه حوزه و دانشگاه باید تقویت شود
حجت الاسلام جازاری معمویی به تبیین تاریخی دلایل اختلافات حوزه و دانشگاه پرداخت و گفت: رابطه حوزه و دانشگاه باید تقویت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سعید جازاری معمویی تولیت مدرسه علمیه خواهران ثامن الائمه(ع) تهران، امروز در همین مدرسه علمیه با موضوع رابطه حوزه و دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: از همان ابتدا حوزه و دانشگاه در بسیاری از کشورها با یکدیگر تنافی داشتند بخصوص این امر در خاور میانه بسیار مشهود بود.

وی افزود: در آن دوران رسالت حوزه ها این بود که تنها الهیات دینی را آموزش دهند در حوزه درون دینی بگویند مردم چه کاری را انجام دهند و از چه چیزی اجتناب کنند، چه چیزی را بدانند و چه چیزی را ندانند اما رسالت دانشگاه ها علم و دانش بود از این رو بین حوزه و دانشگاه یک تنافی مشاهده می شود.

حجت الاسلام جازاری معمویی ابتدای ظهور دانشگاه در ایران را نقطه منفی برای حوزه های علمیه بیان کرد و ادامه داد: حدود سال ۱۳۱۰ که رسماً صدای زنگ های دانشگاه در ایران به صدا در آمد می توان گفت موضوع دانشگاه به نوعی کنار زدن حوزه محسوب می شد به همین خاطر حوزه در همین دوران از پذیرش دانشگاه امتناع می کند و در مقابل او می ایستد.

تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع) ادامه داد: طبیعتا با این شرایط نگاه افراد مذهبی به دانشگاه نیز منفی بود و آموزش های علمی آن را کفر می دانستند؛ مراجع عالیقدر از جمله آیت الله خوانساری و دیگر حضرات آیات رفتن به دانشگاه را نمی پذیرفتند، رسما فتوا نمی دادند اما اگر کسی عملا از آنان اجازه می گرفت پاسخ آنان منفی بود.

وی افزود: اندشه های فراوانی در پس پرده ظهور دانشگاه در ایران بود که یکی از آنان این بود که به جوانان می گفت حوزه به شما چیزی یاد نمی دهد که همانند غرب بتوانید در عرصه تکنولوژی و صنعت پیشرفت کنید! شما طلاب چه می کنید که مدام سرتان در کتاب و قرآن کریم است اما علمتان خاصیتی برای پیشرفت کشور ندارد؛ زمانی که حوزه دید دانشگاه کلا او را نفی می کند روی خوش به او نشان نداد.

حجت الاسلام جازاری معمویی در ادامه بیان داشت: قبل از ایران این ستیز در اروپا آغاز شد و حوزه ها را از کلیسا گرفتند و تعطیل کردند و دست به کشیش کشی زدند تمام این اقدامات و جنایات را به اسم اینکه می خواهیم علم بیاوریم ولی حوزه اجازه نمی دهد این ستیز تا یک قرن به طول انجامید تا اینکه متوجه شدند اشتباه کردند.

تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع) ادامه داد: اروپاییان متوجه شدند که برخی علوم در حوزه و دانشگاه مکمل یکدیگر هستند و آن علومی که در حوزه علمیه مسیحیان وجود دارد می تواند کمک خوبی برای دانشگاه باشد و همچنین مطالعات موجود در دانشگاه می تواند در حوزه علوم دینی اثربخش باشد.

وی افزود: رضاخان رسماً برای مبارزه با جریان دین بعد از سفری که به آتاترک داشت دانشگاه را اساسا برای مقابله با حوزه و نظام فکری دینی در ایران تاسیس کرد، هدف از دانشگاه مدرنیسم بود اما زمانی که به ترکیه رفت و اهداف آتاترک را مشاهده کرد تصمیم گرفت دین را کنار بزند از این رو این اقدام از سوی علمای حوزه پذیرفته شده نبود.

حجت الاسلام جازاری معمویی ادامه داد: اما پس از 8 سال به این نتیجه رسید که با حوزه نمی تواند رسماً بجنگد لذا آمد و خواستار تاسیس دانشگاه منقول و معقول شد تا در این دانشگاه الهیات و فلسفه نیز تدریس شود و نزاع ها کاهش یابد؛ بعد از این ماجرا بود که نزاع ها کاهش یافت و علما از این فرصت استفاده کردند وارد دانشگاه شدند تا تدریس داشته باشند و آرام آرام نظام دانشگاه و حوزه با یکدیگر پیوند برقرار کردند هرچند هنوز هم آثار آن نزاع ها وجو دارد ولی به آن شدت نیست.

تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع) ادامه داد: آثار این نزاع ها را زمانی می توان بهتر مشاهده کرد که وقتی می بینیم یک مقاله حوزوی در دانشگاه ارائه می شود می گویند این کاربردی ندارد و متن دانشگاهی معتبر است و زمانی که یک حوزوی فلان مقاله استاد دانشگاه را ارائه می دهد می گویند این فایده ای ندارد و باید منبع موثق داشته باشد.

وی بیان داشت: تنافی حوزه و دانشگاه در کشورهایی که دین قدرتمند است وجود دارد، زمانی می توان ارتباط حوزه و دانشگاه را تقویت کرد که به مشترکات آنان توجه شود و از منابع علمی و اندیشه ای یکدیگر استفاده کنند.

حجت الاسلام جازاری معمویی با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه هر یک رسالت خاص خودشان را دارند، گفت: زمانی که انسان وارد دانشگاه می شود باید بداند علم چیست و چگونه باید آن علوم را کسب و نشر دهد اما هدف حوزه علمیه شناخت دین است که طلبه می تواند از روش های مختلف علمی و یا یا استفاده از فنون دینی این شناخت را کسب کند.

تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه(ع) در پایان خاطرنشان کرد: بهترین راه رسیدن به وحدت حوزه و دانشگاه و نفی این تنافی آن است که از متون علمی و جوهر های فکری حوزه و دانشگاه استفاده شود./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 7
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات