۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۶۳۲۵۸۹

ناکامی طرح امنیتی آمریکا در منطقه

ناکامی طرح امنیتی آمریکا در منطقه
رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین گویای توافق سه کشور برای اقدام مؤثر در تأمین امنیت منطقه خلیج‌‎فارس است و این مشارکت در حالی‌ است که طرح امنیتی آمریکا در این زمینه موفقیتی نداشته و کمتر کشوری حاضر به مشارکت در آن است.

به گزارش خبرگزاري رسا،در دریای عمان و بخش شمالی اقیانوس هند رزمایش دریایی مشترک روسیه، ایران و چین تحت عنوان «کمربند امنیتی دریایی» برگزار شد. این مانور نظامی- دریایی تا روز گذشته ادامه داشت. همان‌طور که پیش از این کاظم جلالی سفیر جدید ایران در مسکو اعلام کرده بود، هدف از آن تدوین اقدامات به‌منظور مبارزه با تروریسم، دزدی دریایی و همچنین تضمین امنیت منطقه‌ای است.

اهمیت این رزمایش از این جهت است که در شرایطی که روند اوضاع پیرامون خلیج‌فارس، روابط بسیاری از کشورها را تحت تأثیر قرار داده، مسئله ثبات تأمین ارسال نفت و گاز از این منطقه نیز به امنیت دریایی بستگی دارد. با توجه به این شرایط، آمریکا برای ماه‌ها به‌طور جدی نظریه «ایجاد ائتلاف دریایی» برای حمایت از حمل‌ونقل امن در منطقه را ترویج می‌کرد، با این حال، آنها هنوز هم نتوانسته‌اند موفقیت خاصی در اجرای این طرح خود داشته باشند، دلیل این امر ساده است: دستور کار ضدایرانی نقشه‌های آمریکایی بیش از حد آشکار است و تعداد کمی از کشورها مایل به حمایت از آن هستند.اما روز گذشته، روز پایانی این رزمایش مرکب بود. رزمایش سه‌جانبه ایران، روسیه و چین با برگزاری رژه یگان‌های شرکت کننده در منطقه شمال اقیانوس هند پایان یافت. در رژه پایانی ناوشکن‌های ایرانی البرز و بایندر، ناو موشک‌انداز نیزه، فریگت روسی «یاروسلو مودری»، ناوشکن چینی «شینینگ»، سوخترسان روسی «یلنیا»، یدک‌کش روسی، شناور تندر و شناورهای شهید ناظری و شهید ناصری‌نژاد نیروی دریایی سپاه از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران سهند رژه رفتند. 

آزادسازی کشتی ربوده شده و اطفای حریق

در سومین روز از این رزمایش و بر اساس سناریو از پیش تعیین شده، عملیات آزادسازی دو کشتی تجاری که از خلیج‌فارس در حال عزیمت به سمت آب‌های بین‌المللی بودند و مورد ربایش توسط دزدان دریایی قرار گرفتند، توسط یگان‌های سطحی و پروازی انجام شد. در این مرحله پس از ارسال پیام اضطراری کشتی‌های تجاری به مرکز MRCC چابهار، ابتدا منطقه عملیات توسط بالگرد SH-3 نداجا مورد شناسایی و جستجو قرار گرفت و سپس ناوشکن البرز به عنوان یگان فرماندهی رزمایش، شناورهای رزمی مستقر در منطقه را برای انجام عملیات آزادسازی به دو گروه متشکل از یگان‌های ایران، روسیه و چین تقسیم کرد. در ادامه نیروهای عملیات ویژه با فرود آمدن از هوا و سطح بر روی عرشه کشتی ربوده شده، دزدان دریایی را دستگیر و عملیات آزادسازی کشتی را اجرا کردند.

اجرای عملیات اطفای حریق کشتی، دیگر تمرینی بود که در خلال عملیات آزادسازی کشتی تجاری ربوده شده تمرین شد. پیش از پایان رسمی این رزمایش، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در جمع خبرنگاران  گفت: از همه کشورهای منطقه دعوت می‌کنیم تا برای نوبت‌های بعدی به این رزمایش مشترک و ائتلاف منطقه‌ای بپیوندند. وی با تاکید بر اینکه دوره جولان دادن آمریکایی ها و ایادی آنها در منطقه به پایان رسیده و هرچه زودتر باید منطقه را ترک کنند، گفت: امنیت منطقه ما قطعا به دست کشورهایی که در آن حضور دارد، تامین می‌شود و همین‌جا از همه کشورهای منطقه دعوت می‌کنیم تا برای نوبت‌های بعدی به این همگرایی و ائتلاف منطقه‌ای بپیوندند.

ایران منزوی شدنی نیست

این رزمایش در حالی به پایان رسید که واکنش‌های غربی‌ها نسبت به رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین همچنان ادامه دارد. در همین رابطه، نشریه آمریکایی فایننشال‌تایمز با پرداختن به ابعاد مختلف رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین، آن را نشانه افول نفوذ واشنگتن در خاورمیانه خواند. «جاناتان ایال» دانشیار موسسه خدمات متحده رویال با حساب شده خواندن رزمایش مشترک گفت: این رزمایشی بود که همه شرکت‌کنندگان در آن برنده بودند.

 اتحاد ایران، روسیه و چین
«جیمز ادوارد بنکز» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا هم در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز،  رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین را محکوم کرد و این سه کشور را «محور شرارت» خواند. وی مدعی شد: این رزمایش یک اقدام تحریک‌آمیز توسط محور شرارت بوده است، ایران با چینی‌ها و روس‌ها ائتلاف کرده است. نیروی دریایی هیچ یک از این سه کشور به صورت جدا و به تنهایی به هیچ وجه نمی‌توانند با قدرت نیروی دریایی ما همخوانی داشته باشند اما به صورت دسته جمعی توانشان از نیروی دریایی آمریکا فراتر خواهد رفت و ما داریم می‌بینیم که این سه کشور در این منطقه از جهان در یک تمرین تحریک‌آمیز دور هم جمع شده‌اند و این چیزی است که باید برای ما نگران‌کننده باشد.

در پایان نیز باید خاطر نشان کرد که نکته دیگر این رزمایش آن بوده که اکنون ائتلاف روسیه و چین و ایران، نه در کلام، بلکه در عمل برای شکل‌گیری قالب همکاری‌های امنیتی در یکی از مهمترین بخش‌ها از اقیانوس‌های جهانی آغاز شده است، و آمریکا به‌دنبال تمایل به حفظ سلطه خود در جهان، ابتکارعمل را در این عرصه از دست داده است و مجبور خواهد شد تا دستورالعمل تعیین‌شده توسط رقبای خود را دنبال کند. روسیه، چین و ایران همواره اثبات کرده‌اند که هدف اصلی تأمین ثبات و امنیت حمل‌ونقل در منطقه خلیج‌فارس است، به همین دلیل، این سه کشور برخی جزئیات دیگر را کنار گذاشته‌ و مشخصاً در این زمینه به نتیجه هم رسیده‌اند. این در حالی است که برای آمریکا، مسئله اصلی متفاوت است و آن نه‌تنها یک دستورکار ضدایرانی، بلکه تأیید وضعیت رهبری بی‌قید و شرط جهان آزاد است: همه چیز باید همان‌طور که آنها می‌خواهند باشد و شرکا و متحدینشان نیز موظفند دستورات رسیده از واشنگتن را انجام دهند./1360//101/خ

منبع: حمایت
ارسال نظرات