۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۶۳۲۷۷۹

رونمایی از سروده‌های شاعران هندی در مدح امام علی

رونمایی از سروده‌های شاعران هندی در مدح امام علی
«برج شرف» شامل سروده‌های شاعران شبه‌قاره هند در مدح امیر مؤمنان(ع) و امام حسین(ع) از سوی رایزنی فرهنگی ایران در دهلی‌نو رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیین رونمایی از کتاب «برج شرف» شامل مجموعه‌ای از سروده‌های شاعران شبه‌قاره هند در مدح امیر مؤمنان و امام حسین(ع) که به کوشش تقی عابدی تهیه و تدوین شده، با حضور محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی ایران در دهلی‌نو، علیرضا قزوه، مدیر بخش آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، فاروق، رضا حیدر، اختر مهدی، عراق رضا زیدی که از نخبگان هندی و ایرانی هستند در محل سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی کشورمان برگزار شد.

ربانی در سخنرانی خود در این مراسم درباره غرب‌گرایی در نزد فرهیختگان هند و ایران گفت: بسیاری از بزرگان علمی و ادبی این کشورها را جاذبه‌های فکری و فرهنگی غرب مقهور خود کرده است، ولی عابدی با وجود آن که سال‌های متمادی است در غرب و به ویژه در آمریکا و کانادا طبابت می‌کند، ریشه‌اش در فرهنگ مشرق زمین و در فرهنگ ایران و هند است.

عراق رضا زیدی نیز در سخنانی اظهار کرد: چند سال است که شاهد زحمات علمی و ادبی مستمر عابدی هستم. وی با وجود مشاغل زیاد پزشکی، عمده اوقاتش را صرف پژوهش‌های علمی و ادبی می‌کند.

اختر مهدی نیز با اشاره به درهم آمیختگی شغل اصلی تقی عابدی و تلاش‌های ادبی وی گفت: عابدی که جسم انسان‌ها را مداوا می‌کند، با مساعی ادبی، روح انسان‌ها را نیز درمان می‌کند.

رضا حیدر، مدیر انیستیتوی دهلی‌نو به ارزش و اهمیت آثار و تلاش‌های تقی عابدی در هر دو حوزه زبان و ادبیات فارسی و اردو اشاره کرد.

همچنین فاروق که از فرهیختگان هندی است در سخنانی، از زحمات پژوهشی تقی عابدی قدردانی کرد و آثار پژوهشی این ادیب و پزشک هندی را درباره ادیبانی چون غالب، دبیر و انیس بسیار ارزشمند خواند./983/ب

منبع: ایکنا

ارسال نظرات