۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۶۳۲۸۰۵
تا انتخابات؛

ادامه تقلای اصلاح‌طلبان برای منفعل کردن شورای نگهبان

ادامه تقلای اصلاح‌طلبان برای منفعل کردن شورای نگهبان
سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «مدتی است که جلسات هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در طول هفته برگزار می‌شود که تا حدود نیمه‌شب ادامه دارد. تعداد زیاد پرونده‌ها باعث شده تا همه بخش‌های شورا برای آماده‌سازی آنها بسیج شوند. آغاز کار حدود ۷ صبح و پایان حدود ۱۲ نیمه‌شب.»

به گزارش خبرگزاري رسا، گفتنی است روز گذشته و همزمان با سالروز حماسه 9 دی، برخی شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا در بیان مواضع رسانه‌ای و سخنرانی‌های خود به مسئله انتخابات و طرح توصیه‌ها و بایدها و نبایدهای انتخاباتی هم پرداختند.

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی استاد حوزه علمیه قم عصر دیروز در مراسم بزرگداشت حماسه «نهم دی» در مسجد امام صادق(ع) میدان فلسطین تهران با‌ اشاره به برخی از رفتارهای فتنه‌گران در دو دهه قبل، بیان داشت: رفتارهای شکل گرفته از سوی عده‌ای از سال ۷۸ تا همین حوادث اخیر برآمده از یک جریان نفاق است که قصد دارد برای کشور هزینه ایجاد کند.

آقا تهرانی: مجلس باید رئیس‌جمهور و وزرا را به خط کند

وی افزود: نیروهای انقلابی و با بصیرت نباید بگذارند چنین افرادی با نگاه به محتاج به آمریکا از صندوق‌های رأی بیرون بیایند. اگر مجلس شورای اسلامی کارآمد بود، هرگز اجازه نمی‌داد چنین تفکری که امروز در دولت حضور دارد، تا این حد ناکارآمدی خود را به مردم تحمیل کند.

آقاتهرانی با بیان اینکه باید مجلس شورای اسلامی به‌دنبال تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب باشد، نه اینکه به‌دنبال تحقق مطالبات کدخدا برود گفت: وکلای ملت باید بدانند که مردم بسیار خوبی در کشور داریم و باید برای این ملت تلاش حداکثری کرد، مجلس اگر قوی باشد، رئیس‌جمهور و وزرا را به‌خط می‌کندجانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه؛نیاز به نمایندگانی داریم که از دشمن نترسند حجت‌الاسلام حسین طیبی‌فر دیروز در اجتماع مردم شهرکرد در سالروز حماسه ۹ دی در مصلای امام خمینی(ره) گفت: امروز نیاز به نمایندگانی داریم که از دشمن نترسند و چشمشان به دشمن نباشد، چرا که اگر بخواهیم به راه خود با اقتدار ادامه دهیم به مسئولانی دشمن‌شناس، مدیر و مدبر نیاز داریم.

وی ادامه داد: مردم نباید به افرادی که با فتنه‌گران رفیق هستند و با دشمنان حاضرند رفیق شوند، رأی دهند، بلکه باید افرادی را انتخاب کنند که دیندار بوده، وامدار به افراد و احزاب خاصی نباشند و ولایتمداری را سرلوحه کار خود قرار دهند.

طیبی‌فر با بیان اینکه نظام روی پای ملت است، تصریح کرد: بی‌شک نقش مردم و رأی آنها در انتخابات در تعیین سرنوشت کشور تأثیرگذار است از همین رو توصیه می‌شود در انتخاب خود هوشیاری و بصیرت لازم را داشته باشند.

مجلس باید ولایتمدار و دشمن‌ستیز باشد پیام 9 دی؛ بصیرت در انتخابات

جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: مجلس ولایتمدار و مقتدر در شکل‌گیری دولتی توانمندتر مؤثر است.

طیبی‌فر، با گرامیداشت حماسه ۹ دی اظهار داشت: اگر بخواهیم پیام ۹ دی را عملیاتی کنیم باید دشمن، مزدوران و فتنه‌گران را بشناسیم و با بصیرت پای صندوق‌های رأی حاضر شویم.

پیرهادی: برای جراحی‌های بزرگ باید حداقل دو سوم نمایندگان، انقلابی باشند

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در بخشی از اظهاراتش درخصوص عملکرد مجلس دهم گفت: اگر این آقایان توان بهبود اقتصاد را داشتند، تا حالا کرده بودند و خودشان هم می‌دانند که عملکردشان، باعث نابودی اعتبارشان در پیشگاه ملت شده است.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب افزود: می‌دانیم که اعمال جراحی‌های بزرگ همچون اصلاح قوانین دائمی، حداقل نیاز به رأی دو سوم نمایندگان دارد و برای آنکه مجلس آینده، بتواند ساختارهای غلط را بازنگری و اصلاح کند، نیاز به اکثریت قاطع نمایندگان انقلابی داریم.

عدم ثبت‌نام بعضی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب به‌خاطر شرمنده بودن در پیشگاه مردم است

عبدالحسین روح‌الامینی رئیس شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت و عضو جبهه ایستادگی در آیین افتتاحیه دفتر جبهه ایستادگی در تبریز با بیان اینکه عدم ثبت‌نام بعضی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب به‌خاطر شرمنده بودن در پیشگاه مردم است، اظهار داشت: اما ما به‌عنوان نیروهای انقلاب اعلام می‌کنیم ماندن در گذشته و نگاه کردن به عملکرد این دولت و مجلس پمپاژ ناامیدی می‌کند، در حالی که آینده فصل مشترک تمام مردم ایران است.

وی اضافه کرد: ما برنامه‌های خودمان را برای آینده و مسائل مهم کشور داریم، در بحث‌های مالیات، تقویت صادرات و عادلانه‌سازی یارانه‌ها برنامه‌های مفصلی داریم و پیشنهاد داریم رسانه‌ها به فهرست واقعی نیازهای مردم بپردازند و از تمام کاندیداها برنامه‌هایی را برای حل مشکلات مردم بخواهند، انصاف نیست از مردم رأی بگیریم و بر مشکلات مردم اضافه کنیم.

شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مطرح کرد؛در صورت نداشتن نامزد اصلاح‌طلب، لیست نمی‌دهیم!

شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تداوم رویکرد حذف اصلاح‌طلبان را نقض برگزاری انتخاباتی مشارکتی و عادلانه دانست و تأکید کرد: اگر در حوزه‌های انتخابیه نامزد اصلاح‌طلب با شاخص‌های مدنظر حضور نداشته باشد، امکانی برای ارائه فهرست انتخاباتی و یا معرفی نامزد وجود نخواهد داشت.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی ‌شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، در بیست‌وششمین جلسه این شورا با‌ اشاره به اینکه فلسفه تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان تحقق ائتلاف و انسجام حداکثری اصلاح‌طلبان برای حضور متحد در انتخابات است، تأکید شد: در آستانه انتخابات لازم است از هرگونه اظهارنظری که تلقی چند دستگی در جبهه اصلاحات ایجاد می‌کند، پرهیز شود. بر همین اساس اظهارنظرهای برخی افراد در مقام تحلیلگر و نظایر آن به‌ویژه درباره انتخابات پیش‌رو نظر شخصی تلقی می‌شود و موضع رسمی‌ شورا، در اخبار این شورا و نیز با شکل‌گیری ستاد توسط ستاد مرکزی انعکاس پیدا می‌کند.

انتقاد اصلاح‌طلبان به رئیس‌جمهور در خصوص عملکرد هیئت اجرایی

شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان همچنین با انتقاد از عملکرد هیئت‌های اجرایی انتخابات مجلس یازدهم در رد صلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و لزوم پاسخگویی رئیس‌جمهوری درخصوص عملکرد هیئت اجرایی، اعلام کرد: چنانکه این رویه در هیئت‌های نظارت تکرار و یا تشدید شود، نقض آشکار یک انتخابات قانونی، رقابتی و عادلانه است.

در ادامه جلسه شورا تأکید کرد: اگر در حوزه‌های انتخابیه نامزد اصلاح‌طلب با شاخص‌های مدنظر اصلاح‌طلبی حضور نداشته باشد، امکانی برای ارائه فهرست انتخاباتی و یا معرفی نامزد وجود نخواهد داشت. چرا که این شورا رویکرد حذفی و غیرقانونی نسبت به نامزدها را ناقض یک انتخابات آزاد، رقابتی، عادلانه و نیز مشارکت پرشور مردم می‌داند.

شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان همچنین ضمن ابراز نگرانی نسبت به اظهارنظرهای برخی از مقام‌های نظامی ‌کشور در امر سیاست و انتخابات، این سوگیری‌ها را نقض صریح و آشکار قانون اساسی و فرمایشات صریح امام خمینی(ره) می‌داند که در صورت تکرار و تداوم موجب بی‌اعتمادی مردم به انتخابات و به خصوص نهادهای نظامی‌ کشور می‌شود که در بزنگاه‌های دشوار و سخت باید حافظ منافع ملی و مدافع تمامیت ارضی کشور باشند.

لیست ندادن به معنی تحریم انتخابات نیست

قاسم میرزایی نیکو، نماینده مردم دماوند و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره این‌که گفته می‌شود اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات به دلیل آن‌که بسیاری از نامزدهای‌شان رد صلاحیت شده‌اند لیستی ارائه ندهند و شاید هم بطور خاموش انتخابات را تحریم کنند، گفت: اصلاح‌طلبان اعتقادشان حضور در انتخابات و ‌ترغیب مردم برای مشارکت در جهت تغییر وضعیت است زیرا تنها راه‌حل را رأی دادن می‌دانند. به همین خاطر برای صندوق‌های رأی، در جریان اصلاحات به همه سفارش شد تا بروند ثبت‌نام کنند. حالا اگر اصلاح‌طلبان که حضور در انتخابات برایشان مهم است و تنها راه اصلاح را در پای صندوق‌های رأی مشاهده می‌کنند،‌ نیروهای موثرشان چه در شهرهای بزرگ و چه شهرهای کوچک ثبت‌نام کردند، رد صلاحیت شدند چه باید انجام دهند؟ بروند از کاندیدای اصولگرایان حمایت کنند؟ اصلاح‌طلبان در صورت مشاهده رد صلاحیت باید تجزیه و تحلیل انجام دهند تا ببینند چه کنند؛ اگر لیستی داشتند مانند مجلس قبل معرفی کنند اگر نداشتند خب لیست ندارند، این کار به معنی تحریم خاموش و آشکار انتخابات نیست.

وی درباره اینکه گفته می‌شود بدون حضور اصلاح‌طلبان درصد مشارکت بسیار پائین خواهد بود به همین دلیل است که برای حضور جریان اصلاحات تلاش‌های زیادی می‌شود، بیان کرد: در انتخابات قطعاً این حالت اتفاق نمی‌افتد این گمانه‌زنی‌ها برای انتخاباتی مثل ریاست جمهوری است.

به‌نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان دوباره وارد فاز فشار به شورای نگهبان شده‌اند. هرچند کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان بارها اعلام کرده که «ملاک مرّ قانون است» ولی این روزها اصلاح‌طلبان برای تحت فشار قراردادن شورای نگهبان و عبور از فیلتر نظارت استصوابی به صرافت افتاده‌اند. مدعیان اصلاحات می‌گویند «بدون حضور ما مشارکت در انتخابات پایین خواهد بود» حال آنکه خودشان نیک می‌دانند برگ برنده‌ای در انتخابات ندارند و به قول سعید حجاریان، «مردم می‌گویند با طناب اصلاح‌طلبان به چاه نمی‌رویم!» اما سؤال آن است که این‌همه فشار و هجمه به شورای نگهبان برای کدام داوطلبین انتخابات و اساساًً چند نفر از آنها است؟ مگر نه این است که احتمالاً و صرفاً چند نامزد تندرو و رادیکال که از منظر قانون واجد صلاحیت نیستند رد صلاحیت می‌شوند! و سؤال مهم‌تر آنکه مگر نه این است که در انتخابات گذشته لیست امید شورای عالی سیاست‌گذاری از فیلتر همین شورای نگهبان عبور کرده و توانست وارد مجلس شود؟ از این‌رو به‌نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان دست پیش را گرفته و برای فرار از پذیرش شکست و البته فرار از پاسخگویی، درصدد آنند تا نظارت شورای نگهبان را بهانه کرده و خیال خود را راحت کنند که برای افکار عمومی ‌بهانه‌ای برای مطرح کردن دارند!

طرح «سرا» به قوت خود باقی است

آخرین خبر درخصوص سازوکار انتخاباتی اصلاح‌طلبان آنکه، پرستو سرمدی عضو حقیقی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان روز گذشته در مصاحبه با ایلنا خبر داد: «تصمیم اجرای طرح سرا به قوت خود باقی است.»

وی با بیان اینکه «زمان دموکراتیک کردن جریان اصلاحات فرا رسیده است» گفت: «سرا حضور ۳۰ درصدی زنان در لیست را تضمین می‌کند.»/1360//101/خ

منبع: کیهان
ارسال نظرات