۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۶۳۲۸۱۶

روند کند رسیدگی به اعتراض جاماندگان از یارانه معیشتی

روند کند رسیدگی به اعتراض جاماندگان از یارانه معیشتی
در حالی که بر اساس اظهارات سخنگوی دولت حدود 5 میلیون نفر اعتراض خود را برای عدم دریافت یارانه های معیشتی ثبت کرده اند در دومین مرحله از واریز این بسته ها که از 10 دی صورت می گیرد، تنها 419 هزار نفر به لیست اضافه شده اند. با این توصیفات فرآیند ثبت نام جاماندگان همچنان در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرگزاري رسا، از اواخر آبان‌ امسال با اصلاح قیمت بنزین نرخ آن به صورت سهمیه‌بندی ۱۵۰۰ و آزاد  ۳۰۰۰ تومان اعلام شد. اما در نتیجه این افزایش قیمت منابعی برای دولت ایجاد شد که برآورد می‌شود در هر ماه حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان و در سال تا ۳۰ هزار میلیارد تومان باشد؛ از این‌رو طبق تصمیمات اخذ شده قرار بر این است این مبلغ در قالب کمک‌های معیشتی هرماه به حساب گروه‌های هدف واریز شود.

براین اساس، برخلاف یارانه نقدی که مبلغ ثابتی برای هر نفر با ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده و سال‌هاست که پرداخت می‌شود، در کمک‌های معیشتی به تناسب افراد خانوار پرداخت‌ها انجام خواهد شد؛ به‌گونه‌ای که برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز انجام می‌شود.

خانوارهای هدف در کمک‌های معیشتی از بین همان جمعیت حدود ۷۸ میلیونی یارانه‌بگیر انتخاب شدند که برآورد شده بود بین ۱۸ تا حدود ۱۹ میلیون خانوار باشند که تعدادی نزدیک به 60 میلیون نفر را شامل می‌شود.

اما در مرحله‌ اول پرداخت‌های نقدی که در سه مرحله از آخر آبان‌ ماه تا چند روز ابتدایی آذرماه انجام شد به حدود ۱۷.۷ میلیون خانوار با هزینه‌ای نزدیک به ۲۴۲۰ میلیارد تومان کمک معیشتی پرداخت شد.

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه بعد از بررسی درخواست‌های متقاضیان دریافت یارانه معیشتی ۴۱۹ هزار و ۳۰۴ خانوار از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تایید شده و دو مرحله را یکجا دریافت می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از متقاضیان خود را مشمول دریافت بسته های حمایتی معیشتی می دانند. سخنگوی دولت دوم دی ماه در پاسخ به سوالی درباره بسته های حمایتی و معیشتی و روشن شدن تکلیف آن اظهارداشت: «گفته بودیم به ۶۰ میلیون نفر پرداخت شود و بررسی می‌کنیم افرادی که واجد شرایط هستند اضافه می‌کنیم. در استان تهران ۵۰ درصد و شهر تهران حدود ۳۰ درصد یارانه گرفتند. طبیعی است به هر کسی هم بگویید می‌گویند نگرفتیم. ولی سیستان و بلوچستان بالای ۸۰ درصد گرفته اند.»

وی افزود: «به نظرم بانک اطلاعات و پایگاه اطلاعاتی علائمی داده است که بتوانیم در این باره توضیح دهیم. اتفاق دیگر این است که خیلی‌ها خودشان را مستحق می‌دانند اما وضع دیگران را نمی‌دانند این پایش پایگاه های اطلاعاتی است ما باید بپذیریم افرادی که در این پایگاه استحقاق بیشتری برای دریافت داشتن قرار گرفته اند.» سخنگوی دولت با بیان اینکه نزدیک به پنج میلیون نفر درخواست بررسی درآمدها و هزینه‌های خود را دادند، گفت: «بیش از ۲ میلیون نفر اجازه دادند که مسائل هزینه‌ها و درآمدهایشان بررسی شود که زمان‌بر است و به مرور که به نتیجه رسیدند به این‌ها پاسخ می دهند. ما هر زمان رسیدیم به ترکیبی از درآمد و سایر درآمدها رسیده باشیم و بر اساس آن ترکیب‌ها عمل خواهد شد.»

جزییات جدید در خصوص ثبت نام متقاضیان

در این شرایط خبرها از امکان مجدد ثبت نام برای جاماندگان حکایت دارد.  روز گذشته نحوه اقدام برای دریافت یارانه معیشتی برای گروه های مختلفی که در لیست یارانه بگیران قرار ندارند، اعلام شد. بر این اساس، افرادی که در فهرست یارانه بگیران نبودند و به تبع آن، حمایت معیشتی نیز دریافت نکرده‌اند، باید طی فرآیندی که اعلام می‌شود، وارد چرخه ثبت‌نام شوند.

افرادی که یارانه نقدی دریافت نمی‌کنند، دو گروه از جامعه هستند. گروه نخست، افرادی هستند که در سال ۹۳ اطلاعات خانوار خود را برای دریافت یارانه نقدی در سامانه مربوطه ثبت کرده بودند که بر این اساس، اطلاعات این خانوارها در سامانه وجود دارد. بر این اساس، مراتب از طریق پیامک، به این افراد اطلاع رسانی شده تا از دهم دیماه، به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند. اما گروه دیگری از متقاضیانی که یارانه نقدی و یارانه معیشتی دریافت نمی‌کنند و هیچگاه اطلاعات خود را (حتی در سال ۹۳) در سامانه ثبت نکرده‌اند، اگر کد ملی خود را در سامانه #۶۳۶۹* ثبت کرده و به نوعی درخواست خود را اعلام کرده باشند، به این افراد با ارسال پیامک اعلام می شود که به یکی از دفاتر پلیس به اضافه ۱۰ مراجعه کنند. در عین حال کد ملی گروهی از افرادی مانند زوج‌های جوان که یارانه نقدی و یارانه معیشتی نمی‌گیرند و با کد دستوری #۶۳۶۹* نیز کد ملی خود را هم ثبت نکرده باشند استخراج می‌شود و طبق زمان بندی مشخص، نحوه مراجعه و ثبت نام به آنها اعلام خواهد شد. این فرایند فقط برای دریافت یارانه معیشتی است و ارتباطی با یارانه نقدی ندارد.

بررسی «آیین‌نامه شناسایی افراد مشمول بسته حمایت معیشتی» 

پیش از این دولت شرایطی را برای خانوارهای غیرمشمول بسته معیشتی اعلام کرده بود.  بر طبق پیش نویس آیین نامه دولت، خانوارهای دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به طور همزمان یا خانوارهای دارای دو واحد ملکی و همچنین خانوارهایی که ارزش ملک آنها در تهران و کلانشهرها ۱۲ میلیارد ریال و در سایر شهرستان‌ها ۹ میلیارد ریال باشد مشمول دریافت یارانه معیشتی نیستند.

همچنین، طبق متن این پیش نویس به خانوارهایی که دارای خودروی سواری به ارزش بیش از سه میلیارد ریال یا خودرو عمومی با ارزش بیش از چهار میلیارد ریال باشند، بسته معیشتی تعلق نمی‌گیرد. کارفرمایان دارای بیش از سه بیمه پرداز، خانوارهای دارای بیش از سه سفرخارجی غیر زیارتی و گیرندگان تسهیلات بانکی به مبلغ بیش از سه میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط باشند مشمول این کمک ها نیستند./1360//101/خ

منبع: حمایت
ارسال نظرات