۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۶۳۲۸۴۱

نگاهی به تفاهم نامه جدید حوزه و وزارت علوم

نگاهی به تفاهم نامه جدید حوزه و وزارت علوم
مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه به تشریح و تبیین محورهای تفاهم نامه اخیر حوزه های علمیه و وزارت علوم پرداخت.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید مفید حسینی کوهساری با بیان این که پیشتر نیز تفاهم نامه هایی میان حوزه های علمیه با مجموعه وزارت علوم در زمینه های مختلف منعقد شده بود، اظهار داشت: با این حال و با توجه به مدیریت جدید حوزه و تحولات اخیر، لازم بود که تفاهم نامه جدیدی که البته جامع تر هم باشد با وزارت علوم تحقیقات و فناوری منعقد شود که در این خصوص چند روز پیش طی سفر دکتر منصوری وزیر علوم به قم و با حضور آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه و معاونان ایشان، همچنین حجت الاسلام دیرباز، رئیس دانشگاه قم و نیز حجت الاسلام حکیمیان، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تفاهم نامه خوبی میان حوزه و دانشگاه به عنوان دو مرکز اصلی و بزرگ نظام آموزشی کشور منعقد شد.

وی با بیان این که حوزه با وزارت علوم به عنوان متولی دانشگاه ها در طول این سال ها، در عرصه های مختلف همکاری های قابل توجهی با یکدیگر داشته اند، افزود: در این میان وجود نهادهایی مثل پژوهشگاه حوزه و دانشگاه باعث شده که در این سال ها تعاملات و همکاری های علمی خوبی میان حوزه و وزارت علوم برقرار باشد، ضمن آن که سازمان هایی مثل سازمان سمت و نیز برخی دانشگاه ها مثل دانشگاه قم نیز در این راستا، نقش قابل توجه و مهمی را ایفا کرده اند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه همچنین گفت: از سویی در دانشگاه ها نیز نهاد نمایندگی ولی فقیه زیر نظر رهبر معظم انقلاب به فعالیت می پردازد و در آن جا هم شخصیت های حوزوی مشغول به کار هستند که این ها نیز تعامل و همکاری خوبی با دانشگاهیان دارند و به خصوص در زمینه های فرهنگی و تربیتی منشأ آثار و برکات زیادی می باشند.

وی یادآور شد: در مجموع باید گفت که خوشبختانه در عرصه های متعدد، در طول این چهل سال زمینه ارتباط مناسبی میان حوزه و دانشگاه وجود داشته و در این باره تاکنون تفاهم نامه هایی نیز منعقد شده اما با این حال در گام دوم انقلاب و با وجود تاکیدات خاص مقام معظم رهبری لازم بود که بر اساس ظرفیت های جدیدی که هم در حوزه و هم در دانشگاه ها شکل گرفته، ما یک تفاهم نامه همکاری جامع تر و مفصل تر داشته باشیم که این تفاهم نامه اخیر در همین راستا در چهار محور طراحی و تدوین شده است.

حجت الاسلام حسینی کوهساری بیان داشت: محور نخست مربوط به همکاری های علمی و آموزشی است که در زمینه رشته های آموزشی، سرفصل ها، روش های نوین و برنامه ریزی های آموزشی، همچنین برگزاری دوره ها و کارگاه های کوتاه مدت می باشند، ضمن آن که در همین رابطه همکاری در زمینه پایان نامه ها و نیز تالیف و ترجمه و نشر دو مجموعه مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: محور دیگر، محور پژوهشی است که شامل نیازسنجی های علمی و آینده پژوهی و نیز انجام پروژه های مشترک و مطالعات راهبردی به ویژه درباره علوم انسانی و اسلامی می باشد، ضمن آن که در این بخش، به دنبال توسعه ارتباط و تعامل میان انجمن های علمی و پژوهشی حوزه با مراکز و گروه های علمی در دانشگاه ها و نیز تقویت هم اندیشی نخبگانی در حوزه و دانشگاه و پیگیری فرصت های مطالعاتی میان این دو نهاد هستیم.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه همچنین افزود: محور سوم تفاهم نامه ناظر به همکاری های فرهنگی و تربیتی است که در این زمینه، توسعه همکاری میان حوزه های علمیه و دانشگاه ها در برنامه های تربیتی و فرهنگی و نیز ارتقای سطح اخلاق و تهذیب دانشجویان و دانشگاهیان مدنظر است.

وی با اشاره به این که محور چهارم مربوط به عرصه ها و زمینه های مدیریتی است، ابراز داشت: در این رابطه نیز قرار است که میان بدنه مدیریتی حوزه ها و دانشگاه ها، شاهد انتقال و تبادل اطلاعات و تجربیات و نیز اسناد و مدارک لازم باشیم و همچنین در راستای ارتقای سطح منابع انسانی به همدیگر کمک نماییم.

حجت الاسلام حسینی کوهساری همچنین خاطرنشان کرد: در اجرای این چهار محور، قرار شده که کارگروه مشترکی میان حوزه های علمیه و وزارت علوم شکل بگیرد و این تفاهم نامه در نهایت منجر به یک برنامه پنج ساله شود که امیدواریم این مهم تا پایان سال انجام شود که این برنامه در واقع، برشی از برنامه های پنج ساله حوزه از نگاه ما در تعامل با وزارت علوم نیز خواهد بود.

وی در خاتمه گفت: به لطف الهی تعامل خوبی میان مدیران دو مجموعه وجود داشته و دارد و به خصوص در این چند ماه اخیر که به تفاهم نامه منجر شد، این ارتباط و تعامل واقعاً خوب بوده و ما بسیار امیدواریم که اجرای این تفاهم نامه علاوه بر این که ظرفیت های موجود را تقویت کند، بتواند افق های جدید همکاری میان حوزه و وزارت علوم بگشاید./1370/ج

ارسال نظرات