۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۶۳۳۰۴۵
آیت الله اعرافی:

مرحوم آیت الله محقق داماد از معماران فقاهت در حوزه علمیه قم هستند

مرحوم آیت الله محقق داماد از معماران فقاهت در حوزه علمیه قم هستند
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه مرحوم آیت الله محقق داماد نقش محوری در باز تأسیس حوزه علمیه قم داشتند، گفت: ایشان از معماران فقاهت در حوزه علمیه قم هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور صبح امروز در آیین نکوداشت آموزگار فقاهت آیت الله سید محمد محقق داماد که در سالن همایش های پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، مرحوم آیت الله محقق داماد را از معماران فقاهت در حوزه علمیه قم دانست و گفت: ایشان از معماران قم نوین بودند و گام های بلندی در زمینه فقاهت برداشته اند.

وی با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله محقق داماد نقش محوری در باز تأسیس حوزه علمیه قم داشتند، ادامه داد: حوزه قم در یکصد سال گذشه گام های بزرگی در راستای نشر معراف الهی و توسعه و تعمیق فقاهت برداشته است.

آیت الله اعرافی ضمن اشاره به جایگاه قم از منظر فقاهت، نسل های مختلف حوزه علمیه را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: تا کنون 4 یا 5 نسل از حوزه علمیه قم می گذرد؛ در میان این نسل ها حدود 40 چهره برجسته وجود دارند که مرحوم آیت الله محقق داماد از برجسته ترین این چهره ها در زمینه توسعه فقه و فقاهت در قم هستند.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه قم با میزبانی از علمای بزرگ زمینه را برای رشد فقاهت به وجود آورد، اظهار داشت: مرحوم آیت الله محقق داماد سلسله جنبان تطور برای پیشرفت و توسعه و تعمیق فقه و فقاهت در قم بوده و هستند.

وی با تأکید بر اینکه امروز گنجینه فاخری از آثار فقهی و اصولی در قم وجود دارد، عنوان داشت: گنجینه آثاری که از نجف به قم منتقل شد بسیار گرانسنگ است، اما خود قم شخصیت های برجسته ای را تربیت کرده است که هر کدام از آنها آثار بزرگی را به رشته تحریر در آورده اند که گنجینه ارزشمندی را شکل داده است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه تا پاسخ دادن به همه نیازهای بشری فاصله بسیاری داریم، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه قم حوزه های مختلف علم فقه و اصول را مورد توسعه و تعمیق قرار داده است و نمی توان نقش حوزه علمیه قم در تحولاتی که در زمینه های مختلف فقاهت رخ داده است را انکار کرد؛ قم به لحاظ حجم آثار حدود 300 اثر فاخر فقهی و اصولی تولید کرده است و به لحاظ نقادی مکاتب پیشین گام های بسیار بلندی برداشته است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه تفکر مرحوم آیت الله محقق داماد حوزه را تحت تأثیر قرار داد، عنوان کرد: ایشان یکی از برجسته ترین افراد در زمینه شکل گیری فقاهت در قم هستند؛ اگر ایشان در زمینه های فقاهتی تمرکز نمی کردند بسیاری از موضوعات برای ما ظهور و بروز پیدا نمی کرد./841/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
حسین ثالث موید
ارسال نظرات