۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۶۳۳۰۸۱
با قرائت پیام رهبر انقلاب و با حضور مراجع تقلید؛

آیین نکوداشت «آموزگار فقاهت، آیت الله محقق داماد» در قم برگزار شد+اینفوگرافیک

آیین نکوداشت «آموزگار فقاهت، آیت الله محقق داماد» در قم برگزار شد+اینفوگرافیک
آیین نکوداشت «آموزگار فقاهت، آیت الله سید محمد محقق داماد» با حضور مراجع تقلید و شخصیت های برجسته حوزوی و کشوری در شهر مقدس قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین نکوداشت «آموزگار فقاهت، آیت الله سید محمد محقق داماد» صبح امروز با حضور مراجع تقلید و شخصیت های برجسته حوزوی و کشوری در سالن همایش های پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) برگزار شد.

آیین نکوداشت «آموزگار فقاهت، آیت الله محقق داماد» در قم برگزار شد

در ابتدای این مراسم پیام تصویری رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری آیین نکوداشت آیت الله محقق داماد پخش شد.

حضور چهار مرجع تقلید و شخصیت های برجسته

بر اساس این گزارش، حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، جوادی آملی و سبحانی و آیات اعرافی، استادی، مقتدایی، محمدی عراقی، فاضل لنکرانی، فقیهی، هادوی تهرانی، غروی و حجج اسلام والمسلمین قاضی عسکر و ملکا در این مراسم حضور داشتند.

آیین نکوداشت «آموزگار فقاهت، آیت الله محقق داماد» در قم برگزار شد

همچنین علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم حاضر شدند.

مرحوم محقق داماد تأثیر بسزایی در زمینه شکل گیری فقاهت در قم داشتند

آیت الله علیرضا اعرافی در این مراسم با اشاره به اینکه تا پاسخ دادن به همه نیازهای بشری فاصله بسیاری داریم، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه قم حوزه های مختلف علم فقه و اصول را مورد توسعه و تعمیق قرار داده است و نمی توان نقش حوزه علمیه قم در تحولاتی که در زمینه های مختلف فقاهت رخ داده است را انکار کرد؛ قم به لحاظ حجم آثار حدود 300 اثر فاخر فقهی و اصولی تولید کرده است و به لحاظ نقادی مکاتب پیشین گام های بسیار بلندی برداشته است.

آیین نکوداشت «آموزگار فقاهت، آیت الله محقق داماد» در قم برگزار شد

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه تفکر مرحوم آیت الله محقق داماد همه حوزه را تحت تأثیر قرار داد، عنوان کرد: ایشان یکی از برجسته ترین افراد در زمینه شکل گیری فقاهت در قم هستند.

مرحوم آیت الله محقق داماد عاشق تحقیق، تحصیل، علم و فقاهت بودند

در ادامه آیت الله رضا استادی با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله محقق داماد عاشق تحقیق، تحصیل، علم و فقاهت بودند، بر لزوم عشق ورزی طلاب به دروس حوزه تأکید و بیان کرد: اگر تنها به سخن گفتن اکتفا کنیم، بدون شک موفق نخواهیم شد، بلکه مهم آن است که به علم خود عمل کنیم.

آیین نکوداشت «آموزگار فقاهت، آیت الله محقق داماد» در قم برگزار شد

استاد درس خارج حوزه علمیه قم زهد و تقوای مرحوم آیت الله محقق داماد را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: مرحوم آیت الله محقق داماد هیچگاه تعطیلی نداشت، بلکه همواره به کارهای علمی می پرداخت و حتی در دوران بیماری خودشان نیز نگران تحصیل بود و نسبت به دروس خود دغدغه داشت.

مرحوم آیت الله محقق داماد ارتباط گسترده ای با مردم داشت

همچنین سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به همراهی و همدلی مرحوم آیت الله محقق داماد با اندیشه و مسیر امام راحل عنوان کرد: ایشان از سال 41 همراهی و همدلی خود را با اندیشه و نهضت امام خمینی(ره) آغاز کردند، گفت: یکی از شخصیت هایی که در امتداد مواضع امام خمینی(ره) در زمینه کاپیتولاسیون در مساجد به سخنرانی می پرداخت و برای مردم روشنگری می کرد، مرحوم آیت الله محقق داماد بود و همین موضوع سبب شد تا رژیم طاغوت نسبت به ایشان حساس شده و حتی از انتشار خبر فوت ایشان خودداری کرد.

آیین نکوداشت «آموزگار فقاهت، آیت الله محقق داماد» در قم برگزار شد

وی افزود: مرحوم آیت الله محقق داماد ارتباط گسترده ای با مردم داشت و در کنار تحصیل و حرکت در راستای فقاهت به تبلیغ و منبر می پرداخت و همواره در منابر خود نیز دقت های ویژه ای داشت و تأکید می کرد روضه خوان نیز باید مجتهد باشد تا مبادا اشتباهی صورت بگیرد.

حوزه علمیه باید در مسیر سیره علمای قدیم قرار گیرد

حجت الاسلام والمسلمین محقق داماد نیز در این مراسم با بیان اینکه مرحوم آیت الله محقق داماد در شب های درسی تأکید بسیاری داشتند که در درس تمرکز داشته باشیم، گفت: بنده مراکز مختلف علمی جهان را دیده ام و می توانم قسم یاد کنم که هیچ مرکزی به موفقیت حوزه علمیه قم در دوران علمای گذشته نمی رسید؛ طلاب در آن زمان همواره تمرکز بر درس و بحث و تحقیق داشتند و با سرافرازی در سایه مناعت زندگی خود را سر می کردند.

آیین نکوداشت «آموزگار فقاهت، آیت الله محقق داماد» در قم برگزار شد

وی افزود: امروز نیز حوزه علمیه باید در راستای همان سیره علمای قدیم قرار گرفته و سایه هدایت و نور علوم خود را به سراسر جهان برساند.

گفتنی است، در پایان این مراسم از یک دوره از تقریرات فقه درس آیت‌الله محقق داماد در 20 جلد و یک جلد نیز در شرح‌حال مرحوم آیت الله محقق داماد به اسم آموزگار فقاهت رونمایی شد.

آیین نکوداشت «آموزگار فقاهت، آیت الله محقق داماد» در قم برگزار شد

قابل ذکر است، ستادی با ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این وزارتخانه تشکیل شد که اعضای این ستاد از فضلای تراز اول حوزه علمیه هستند، آیت الله رضا استادی، رئیس شورای سیاست گذاری همایش، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن ربانی رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه، حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری دبیر علمی همایش، مهدی محمدی، دبیر اجرایی همایش و حجج اسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی رییس ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد و مشاور وزیر ارشاد، عبدالرضا ایزدپناه،  نجف لک زایی، عبدالکریم بهجت پور به عنوان دیگر اعضای ستاد بزرگداشت از سوی وزیر منصوب شده اند.

این همایش به همت و با مشارکت 4 نهاد علمی و حوزوی شامل مرکز مدیریت حوزه، دفتر تبلیغات اسلامی، تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد./841/ج

گزارش تصویری مرتبط

اینفوگرافیک

حسین ثالث موید
ارسال نظرات