۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۶۳۳۱۷۹
حجت الاسلام والمسلمین مروی:

با تمام توان از موقوفات حفاظت و صیانت می‌کنیم

با تمام توان از موقوفات حفاظت و صیانت می‌کنیم
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه با تمام توان از موقوفات حفاظت و صیانت می‌کنیم، گفت: حتی یک ریال از موقوفات را در مسیری غیر از نیات واقفان صرف نخواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در چهارمین همایش تجلیل از واقفان و ناذران آستان قدس رضوی که در تالار قدس حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام برگزار شد، با بیان اینکه آستان قدس رضوی بزرگداشت واقفان را وظیفه خود می‌داند، تصریح کرد: آیین‌های و مراسم‌های بزرگداشت و تکریم واقفان مصداق آیه شریفه «یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوب» و گامی در راستای تعظیم شعائر الهی است.

وی با تأکید بر اینکه ترویج فرهنگ وقف، مصداق تعظیم شعائر و گسترش معارف الهی در جامعه است، بیان کرد: هر کسی این شایستگی و توفیق را پیدا نمی‌کند که بخشی از اندوخته و دارایی خود را برای کار خیر مسدود کند، البته این اموال به لحاظ ظاهری مسدود بوده در حقیقت انفتاح است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه وقف آثار و برکات دنیوی و اخروی بسیاری دارد، عنوان کرد: بر اساس آیات و روایات در روز قیامت هیچ‌کس به داد انسان نمی‌رسد و همه گرفتار خودشان هستند، اما وقف‌ها و نذورات انسان در همواره همراه او هستند.

وی موفقیت به انجام کار خیر را یک توفیق و لطف الهی برای انسان دانست و بیان کرد: افراد بسیاری هستند که دارایی و ثروت‌های کلان زیادی دارند، اما قدمی در راه خدا و برای رفع مشکلات مردم برنمی‌دارند، زیرا این توفیق و عنایت الهی شامل حالشان نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین مروی عنوان کرد: انسانی که توفیق می‌یابد در مسیر وقف و نذر گام بردارد، باید خود را مدیون محبت خدا بداند و شاکر لطف الهی باشد. افرادی که برای حضرت رضا علیه‌السلام موقوفه دارند، حتما عنایت این حضرت شامل حالشان شده است، چرا که عده بسیاری این لیاقت و شایستگی را پیدا نمی‌کنند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه آستان قدس رضوی با تمام توان و قدرت از موقوفات واقفان حفاظت و صیانت می‌کند، بیان کرد: حتی یک ریال از موقوفات را در مسیری غیر از نیات واقفان صرف نخواهیم کرد، همانگونه که تاکنون چنین بوده و ما نیز با جدیت و حساسیت بسیار بالایی این موضوع را دنبال می‌کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی اجرای دقیق نیات واقفان را وظیفه شرعی بردوش آستان قدس رضوی معرفی و اظهار کرد: رعایت دقیق غبطه وقف و حفاظت از موقوفات از دیگر وظایف آستان قدس است که باید جدیت دنبال می‌کنیم.

وی موقوفات آستان قدس رضوی را نشانه علاقه و ارادت مردم به ساحت قدسی حضرت رضا علیه‌السلام دانست و با اشاره به برخی سخنان مبنی بر اینکه آستان قدس رضوی به جهت ثروت زیاد نیازی به وقف و نذر ندارد، تصریح کرد: ابتدا اینکه شایعات و مطالب نادرست در خصوص ثروت آستان قدس فراوان است که در واقع به هیچ عنوان صحیح نیست، دوم اینکه هر وقف و نذری برای این آستان ملکوتی انجام شود به معنای انجام خیرات و برکات بیشتری تحت لوای پرچم حضرت رضا علیه‌السلام است.

وی با اشاره به برخی از اقدامات عام المنفعه آستان قدس رضوی که مبتنی بر موقوفات و نذورات انجام شده است، عنوان کرد: آستان قدس رضوی در سال جاری حدود 70 میلیارد تومان برای اشتغال‌زایی در مناطق سیل زده کشور اختصاص داده است؛ همچنین اعزام زائران زیارت اولی محروم از سراسر کشور به مشهد، کمک به درمان بیماران بی‌بضاعت، توزیع بسته‌های معیشتی، مساعدت در تهیه جهیزیه و ... از جمله اقداماتی است که آستان قدس با پشتوانه وقف و نذر آنها را انجام می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: افزایش موقوفات و نذورات آستان قدس رضوی به معنای فزونی خیرات تحت لوای نام حضرت ثامن الحجج علیه‌السلام است./864/د102/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات