۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۶۳۳۲۶۵

هشدار تحلیل‌گران غربی نسبت به عواقب ترور «سردار سلیمانی»

هشدار تحلیل‌گران غربی نسبت به عواقب ترور «سردار سلیمانی»
وزیر خارجه سابق انگلیس در امور خاورمیانه و فرمانده سابق ائتلاف ضد داعش در عراق درخصوص عواقب سنگین اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری رسا، ساعاتی پس از انتشار خبر به شهادت رسیدن سردار «قاسم سلیمانی» کارشناسان مسائل خاورمیانه در کشورهای غربی درخصوص عواقب سنگین آن هشدار دادند.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، «آلیستر برت» نماینده پارلمان انگلیس و وزیر خارجه سابق این کشور در امور خاورمیانه در مصاحبه‌ای در واکنش به ترور سردار سلیمانی گفت: «حمله‌ای مانند این، سطح تقابل بین ایران و آمریکا را به سطحی کاملاً متفاوت سوق می‌دهد».

برت افزود: «هرگونه اقدامی که نتوانید عواقب فوری آن را پیش‌بینی کرده و گام‌هایی برای سخت‌ترین عواقب آن بردارید، منطقه را به لبه پرتگاه می‌برد. هرکسی که در زمینه‌های دیپلماتیک فعالیت می‌کند باید هرکاری که می‌تواند انجام دهد تا از تبدیل این رخداد به تحریکی جدی‌تر جلوگیری شود». وی همچنین نیروهای انگلیسی حاضر در عراق را در خطری جدی دانست.

این سیاست‌مدار انگلیسی گفت: «بدون شک آمریکا خواهد گفت این نیروها و کارکنان با اقدامات ایرانی‌ها در خطر قرار داشتند. اما سوال اینجا است که به چه میزان با چنین اقدامی، عواقب فعالیت‌های ایران حل شدند و با شرایط کنونی بعید به نظر می‌رسد پاسخ مثبتی به این اقدام آمریکا داده شود».

«برت مک‌گورک» فرمانده سابق ائتلاف داعش در زمان ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» ضمن استقبال از انجام این ترور گفت: «چه بخواهیم و چه نخواهیم باید این فرض را بر این بدانیم که در وضعیت جنگ با ایران هستیم. پیش‌تر این یک جنگ در حالت نهفته بود، یک جنگ در سایه».

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز (جمعه) شهادت سرلشکر قاسم سلیمانی در حمله آمریکا در عراق را تأیید کرد. 

سپاه پاسداران در اطلاعیه خود آورده است: «سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت بامداد امروز در حمله بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید.»/847/ب

ارسال نظرات