۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۶۳۴۲۴۶
عطوان:

انتقام تحقیر‌کننده از آمریکا آغاز شده است

انتقام تحقیر‌کننده از آمریکا آغاز شده است
تحلیلگر جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» با‌اشاره به اقدام پارلمان عراق مبنی بر تصویب خروج نظامیان آمریکایی از خاک عراق و اقدامات مشابه دیگر، اعلام کرد که انتقام تحقیر‌آمیز از آمریکا آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاري رسا، «عبدالباری عطوان» دیروز سر مقاله خود در روزنامه رای‌الیوم را با این جملات آغاز کرد: «پارلمان عراق مشروعیت حضور آمریکا را لغو کرد... مقتدا صدر خواستار اخراج تحقیرآمیز آمریکا شد... نصرالله گفت که آمریکایی‌ها در تابوت‌های سیاه از منطقه بر می‌گردند...». وی در ادامه، مطلب خود را با این سؤال ادامه داد که «... دقیقا چه اتفاقی می‌افتد؟ کجا و چه زمانی اولین موشک شلیک خواهد شد؟»

عطوان نوشت: نخستین گلوله انتقام از جنایت آمریکا و ترور «قاسم سلیمانی» و «ابو مهدی المهندس»، از پارلمان عراق آغاز شد و نمایندگان با اکثریت آرا، اخراج تمامی نیروهای خارجی و در راس آنها، آمریکایی‌ها را تصویب کردند و در این میان، توافقنامه امنیتی بغداد و واشنگتن، لغو و هر گونه استفاده از حریم هوایی، زمینی و آبی عراق نیز ممنوع شد.

سردبیر رای‌الیوم افزود: دومین گلوله نیز توسط ایران شلیک شد، زمانی‌که 35 هدف حیاتی آمریکا و همچنین، تل‌آویو را برای بمباران و ویرانی در منطقه خاورمیانه مشخص کرد.

عطوان افزود: با توجه به این ‌که ایران همه میانجیگران خلیج‌فارس را رد کرد و پیام‌های پلمب‌شده آمریکایی‌ها با موم قرمز را همان گونه که بود، برگرداند و تاکید کرد که جایی برای دیپلماسی پس از این جنایت آمریکایی وجود ندارد...پاسخ نظامی قریب‌الوقوع است. در حوزه واکنش نظامی، دو موضع قاطع و افتخارآمیز اتخاذ شده که به آمریکایی‌ها درس فراموش نشدنی داده است:

نخست؛ اولین موضعگیری توسط «مقتدا صدر» رهبر ائتلاف پارلمانی «السائرون» اتخاذ شد و وی تاکید کرد، تصمیم پارلمان به اخراج نیروهای آمریکایی از عراق، یک پاسخ ناچیز تلقی می‌شود؛ زیرا در سطح نقض حاکمیت عراق توسط آمریکایی‌ها نیست و این اخراج باید با روشی «تحقیرآمیز» صورت گیرد. مقتدا صدر از جناح‌های مسلح خواست تا با هم متحد شوند و تیپ‌های مقاومت مسلحانه برای حمله به آمریکا نه تنها در داخل عراق، بلکه در خارج از کشور نیز تشکیل شود. وی گفت، سفارت آمریکا هم باید بسته شود و (از این پس) هرگونه تماس با واشنگتن، جنایت محسوب می‌شود.

این تحلیلگر جهان عرب افزود: دومین موضع، توسط «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، گرفته شد که عصر دیروز(یکشنبه) طی مراسم گرامیداشت یاد شهید «قاسم سلیمانی»، وعده داد که آمریکایی‌ها تاوان سنگینی خواهند پرداخت و (نیروهای مقاومت) سربازان و افسران آمریکایی را در تابوت‌های سیاه و کیسه‌های پلاستیکی، به کشورشان بازمی‌گردانند. او در عین حال، بر نکته‌ای بسیار مهم تاکید کرد مبنی بر اینکه پاسخ به ترور شهید سلیمانی، تنها مسئولیت ایران نیست، بلکه مسئولیت همپیمانان ایران نیز هست.

خروج آمریکا از عراق، باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری آمریکا در عراق، که بیش از 6 تریلیون دلار است، لغو شود.

سید حسن نصرالله در مورد اهداف متعلق به آمریکا در منطقه، که قرار است مورد هدف قرار ‌گیرند، هم اعلام کرد: «ناوهای جنگی، پایگاه‌های نظامی، سربازان و افسران آمریکایی، به‌ویژه رئیس‌جمهورشان «دونالد ترامپ»،... و رژیم‌اشغالگر اسرائیل مورد حمله قرار گیرند.»

وقتی سید حسن نصرالله می‌گوید «پاسخ به ترور سلیمانی، نه تنها مسئولیت ایران، بلکه مسئولیت متحدان آن در منطقه نیز هست»، این بدان معناست که جنگ احتمالی علیه آمریکا‌، اسرائیل و همپیمانان عرب آمریکا، از چند جبهه و از سوی چند جناح، از جمله حزب‌الله در لبنان، انصار‌الله در یمن، حشد‌الشعبی در عراق، جهاد اسلامی و حماس در غزه، خواهد بود و همچنین در کنار همه اینها، «هسته‌های خاموش» در برخی پایتخت‌های جهان بیدار و فعال می‌شوند.

پیوستن مقتدا صدر به حشد‌الشعبی و موضع‌گیری میهن‌پرستانه، اخلاقی و تند توسط وی و در خواست تحقیر نیروهای آمریکایی و نه تنها اخراج آنها، بلکه(نشانه تبدیل شدن) عراق به یک عضو معتبر در محور مقاومت است.
سایر رویدادها:

اندیشکده آمریکایی دیلی میل اعلام کرد، آمریکا با ترور سردار سلیمانی، خود را در یک معمای لاینحل گرفتار کرده است.

کنگره آمریکا به ترامپ اعلام کرد که اختیار جنگ، با کنگره است، نه رئیس‌جمهور.

شورای همکاری خلیج‌فارس ترور سپهبد سلیمانی را محکوم نکرد.* خارجی‌های مقیم هلند با حضور مقابل سفارت ایران در آمستردام، نسبت به شهید سلیمانی، ادای احترام کردند.

حزب‌الله حجاز اعلام کرد: گزینه‌ای جز انتقام خون شهید سلیمانی وجود ندارد.

وزیر منطقه اسکاتلند انگلیس به لندن در‌باره ورود به هرگونه همراهی با آمریکا در قبال ایران هشدار داد.

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، از ترور سپهبد سلیمانی حمایت کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، گفت: ترور فرمانده ارشد ایران‌، هرگز نمی‌تواند بدون جواب بماند.

مشاور سیاسی رئیس‌جمهور سوریه گفت، سوریه و عراق مدیون سردار سلیمانی هستند.

ده‌ها هزار نفر در یمن و پاکستان علیه اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی، تظاهرات کردند./1360/

منبع: کیهان
ارسال نظرات