۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۶۳۴۷۰۲
محمد رضایی:

قم باید در جهاد علمی گام‌های جدی و مؤثر بردارد

قم باید در جهاد علمی گام‌های جدی و مؤثر بردارد
رییس بنیاد نخبگان استان قم گفت: امیدواریم همانگونه که انقلاب اسلامی از قم آغاز شد جهاد علمی نیز از این شهر مقدس پیگیری شود و گام های مؤثر بردارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد محمدرضایی رییس بنیاد نخبگان استان قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با گرامیداشت 19 دی ماه گفت: امیدواریم همانگونه که انقلاب اسلامی از قم آغاز شد جهاد علمی نیز از این شهر مقدس پیگیری شود و گام های مؤثر بردارد.

وی افزود: مسؤولان پژوهشی و دانشگاهی باید زمینه این جهاد علمی رابیش از گذشته فراهم کنند؛ مؤمن و ایمان واقعی با عمل گره خورده است و مؤمن واقعی کسی است که ایمان خود را در عمل بروز دهد و زندگی او با زندگی غیر مؤمن تفاوت داشته باشد.

رییس بنیاد نخبگان قم با بیان این که مؤمن با ذکر الهی خاشع می شود و در برابر عظمت الهی خشیت پیدا می کند، اظهار داشت: چنین افرادی وقت عظمت الهی را درک کنند دشمنان و دیگران در برابر آن ها کوچک می شوند، ایمان مانند بذری در نهاد آن ها است که با آیات الهی رشد پیدا می کند.

وی ادامه داد: مؤمنان تنها بر خدا توکل می کنند، معنای توکل این نیست که انسان بدون هیچ عملی بگوید خدا خودش درست می کند بلکه اراده و عمل انسان تأثیرگذار است و باید توجه داشت که بن بستی برای مؤمن وجود ندارد.

محمدرضایی با بیان این که مؤمن در هر جایی که اسلام نیاز داشته باشد خلأ را پر می کند، ابراز داشت: نخبگان که از قابلیت های خوبی برخوردار هستند باید خلأها و نیازهای جامعه را تشخیص دهند و بر اساس آن اقدام کنند.

وی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب می فرمایند دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است، روی دیگر دانایی توانایی است و دنیای غرب با تکیه بر دانش توانست برای خود ثروت، نفوذ و قدرت کسب کند، با وجود تهیدستی در بنیان های اخلاقی و اعتقادی با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب مانده از کاروان علم اختیار سیاست و اقتصاد آن ها را به دست گرفتند، ما با سوء استفاده از دانش موافق نیستیم اما مؤکدا به نیاز کشور به جوشاندن چشمه های دانش اصرار داریم.

رییس بنیاد نخبگان قم خاطرنشان کرد: ایشان در ادامه می فرمایند بحمدالله استعداد علم و تحقیق در کشور از متوسط جهانی بالاتر است، اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی بی نظیر به پیش رفته است، دستاوردهای دانش و فناوری در این مدت مایه شگفتی ناظران جهانی شد.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند دشمن با جهاد علمی ناکام کنید؛ رشد و توسعه هر کشوری در گرو استفاده صحیح و درست از منابع انسانی از جمله نخبگان و استعدادهای برتر است، بنیاد ملی نخبگان بنا بر توصیه رهبر انقلاب در سال 85 برای سیاستگذاری و برنامه ریزی در زمینه اجتماعات نخبگانی تشکیل شده است.

محمدرضایی گفت: این نهاد به عنوان یکی از معاونت های ریاست جمهوری، دستگاهی ملی است که تلاش می کند فرمایشات رهبر انقلاب را مبتنی بر سند راهبردی کشور را عملیاتی کرده و سیاستگذاری درستی در کشور داشته باشد.

وی افزود: بنیاد ملی نخبگان باید زمینه نخبه شناسی، نخبه پروری، نخبه گزینی و نخبه گماری را در کشور فراهم کند، مدیران باید از ظرفیت نخبگان استفاده کنند، باید استعداد خدادادی به انسان را در خدمت جامعه قرار دهیم و در این راه جهاد علمی داشته باشند.

رییس بنیاد نخبگان قم اظهار داشت: جامعه هدف بنیاد نخبگان مراکز حوزوی و دانشگاهی است اما محدود به آن ها نمی شود بلکه مخترعان می توانند خارج از مراکز علمی به جامعه نخبگانی بپیوندند، در بنیاد نخبگان افرادی داریم که حتی دیپلم ندارند اما به واسطه اختراع خود مشمول جامعه هدف هستند.

وی ادامه داد: بنیاد نخبگان استان قم در سال 89 به عنوان ششمین بنیاد استانی آغاز به کار کرد و جذب و حمایت از نخبگان حوزوی و دانشگاهی را در دستور کار خود قرار داده است، وظیفه ما در بنیاد نخبگان این است که افراد را شناسایی و به مسؤولان معرفی کنیم.

محمد قمین
ارسال نظرات