۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۶۳۵۵۸۴
کار برای رئیس‌جمهور آمریکا سخت شد؛

اسناد و شواهد جدید دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ

اسناد و شواهد جدید دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ
دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا می‌گویند به شواهد جدیدی درباره پرونده استیضاح ترامپ دست یافته‌اند که آنها را به زودی ارائه ‌می‌کنند. این مسئله می‌تواند وضعیت ترامپ را سخت‌تر کند. ترامپ استیضاح شدنش را یک «افتضاح» خوانده است.

به گزارش خبرگزاري رسا، مجلس نمایندگان آمریکا 28 آذرماه، در یک رای‌گیری، استیضاح رئیس‌جمهور این کشور را به تصویب رساند. این مسئله اکنون باید در مجلس سنا بررسی شود و در صورت تایید در این مجلس، ترامپ برکنار خواهد شد. هرچند دونالد ترامپ در پرونده‌های فساد اخلاقی و همچنین دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بارها تهدید به استیضاح شده بود اما در شرایط کنونی وی در پرونده معروف به «اوکراین گیت» قرار است مورد استیضاح قرار بگیرد.

مکامله تلفنی میان ترامپ و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و سوءاستفاده ترامپ از اختیاراتش برای نفع شخصی و بر خلاف منافع ملی دلیل این استیضاح عنوان شده است. رئیس‌جمهور آمریکا متهم شده در این تماس تلفنی رئیس‌جمهور اوکراین را برای پیشبرد یک پرونده قضایی علیه پسر «جو بایدن»، رقیب مهم انتخاباتی اش برای ۲۰۲۰ تحت فشار قرار‌داده و حتی ارائه کمک مالی به این کشور را به پیشبرد این تحقیقات منوط کرده است. ادعایی که اگر ثابت شود و اکثریت دو سوم سناتورها در سنای آمریکا قانع شوند باید وی با کاخ سفید خداحافظی کند.

حالا خبر رسیده که دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا همراه با تحویل بند‌های استیضاح دونالد ترامپ به سنا، شواهد ارائه شده از طرف «لِو پارناس»، مشاور «رودی جولیانی» را نیز تسلیم خواهند کرد. روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز نوشته: «آدام شیف، جری نادلر، کارولین مالونی و الیوت انگل رؤسای چهار کمیته مجلس نمایندگان که بر استیضاح ترامپ نظارت دارند اعلام کردند اسنادی جدید از پارناس دریافت کرده‌اند. پارناس بازرگان سابق اوکراینی بوده که با جولیانی وکیل ترامپ، ارتباطاتی داشته است».

«پارناس» شواهدی از جمله یادداشت‌های دست نویس درباره رئیس‌جمهور اوکراین ارائه داده و در آنها به بررسی خانواده بایدن و پیام‌های تلفن همراه به مقامات ارشد اوکراین اشاره کرده است. این اسناد جدید همچنین شامل یک اسکرین‌شات از نامه‌ای از جولیانی است که وی آن را برای رئیس‌جمهور اوکراین ارسال کرده است. جولیانی در این نامه با «اطلاع و رضایت ترامپ»، خواستار برگزاری یک دیدار در ماه مه (اردیبهشت) شده بود.

رؤسای چهار کمیته مجلس نمایندگان درباره این اسناد نوشته‌اند: «این اسناد و اسنادی که به تازگی بر اساس «قانون آزادی اطلاع‌رسانی» منتشر شد‌ه‌اند، نشان می‌دهد شواهد بیشتری درخصوص برنامه رئیس‌جمهور وجود داشته، ولی رئیس‌جمهور آن را مخفی کرده بود.»

گفتنی است ترامپ به سومین رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل می‌شود که در سنا محاکمه می‌شود.‌اندرو جانسون و بیل کلینتون دو رئیس‌جمهوری هستند که در مجلس سنا محاکمه شده‌اند، اما هیچ کدام برکنار نشدند. رای دوسوم نمایندگان سنا برای برکناری رئیس‌جمهور لازم است درحالی که دمکرات‌ها در اقلیت هستند./1360/

منبع: کیهان
ارسال نظرات