۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۶۳۵۶۵۳
مدیر کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی:

حوزه تربیتی از اصیل ترین کارکردهای اجتماعی روحانیت است

حوزه تربیتی از اصیل ترین کارکردهای اجتماعی روحانیت است
جعفری گفت: روحانیت باید در رفتار سازی و تلاش برای تغییر رفتار مخاطبان در راستای رفتار دینی در اجتماع ورود پیدا کند تا این جامعه در برابر آسیب های اجتماعی مصون شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، اباذر جعفری، مدیر کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در نشست تخصصی حوزه و آینده با موضوع مجاورت اجتماعی حوزه علمیه که امروز در هتل ولایت برگزار شد به کارکرد اجتماعی روحانیت در بعد تبلیغ پرداخت و به ضرورت حضور روحانیت در آسیب های اجتماعی و ارائه راهکار در این خصوص تأکید کرد.

وی با بیان این که کارکرد اجتماعی روحانیت مصادف با کارکرد دین است، گفت: در بستر جامعه و تاریخی این دو مصادف هستند و کارکردهای دینی در کارکرد روحانیت متبلور شده است و روحانیت و‌ حوزه ها قوت هایی داشته که می توانند پناهگاه برای جامعه باشند.

جعفری دانش افزایی را یکی از ساحت های عرصه تبلیغ و از کارکردهای روحانیت در اجتماع بیان و ابراز کرد: اگر جامعه ای اطلاعات، دانش و‌ معرفت لازم را نداشته باشد، جامعه رو به پیشرفت نخواهد بود، دین برای مباحث فردی و اجتماعی برنامه دارد و یکی از وظایف روحانیت انتقال این دانش است تا در دانش افزایی جنبه تبیینی داشته و معارف دین را به صورت آماده و بسته بندی شده در اختیار مردم برای ارتقای دانش آن ها قرار دهد.

مدیر کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی به وجود مبلغین روحانیت متخصص در برابر تفکرات انحرافی تأکید کرد و گفت: تفکرات انحرافی در طول تاریخ در کنار معارف ناب الهی بوده که نیاز است روحانیت در برابر افکار انحرافی آماده بوده و کارکرد داشته باشند.

وی افزود: روحانیت باید در کنش گری اجتماعی با رویکرد آسیب های اجتماعی از جمله فقر و بیکاری و الگو گیری جوانان از سلیبریتی ها ورود پیدا کنند، بسیاری از حوزه های اجتماعی را روحانیت در دهه های اخیر ورود نیافته و موجب شده است تا کسانی حضور یابند که کارکرد مناسب نداشته اند.

جعفری بیان داشت: روحانیت جایگاه مرجعیت دارد و این اعتبار موجب می شود فعالیت آن ها نتایج دو چندان در اجتماع داشته باشد بنابراین باید آسیب های اجتماعی را بشناسند و توانایی حل آن ها را در خود ایجاد کند، ما در این مورد گروه های تخصصی از طلاب داریم در حوزه تخصصی مانند اعتیاد، طلاق، تحکیم بنیان خانواده و مشاوره طلاب فعالیت دارند.

مدیر کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی به حضور روحانیت در حوزه تربیتی در اجتماع تأکید و ابراز کرد: روحانیت باید در رفتار سازی و تلاش برای تغییر رفتار مخاطبان در راستای رفتار دینی در اجتماع ورود پیدا کنند، اگر جامعه ای دارای رفتار خوب و تربیت دینی بوده و این رفتار ارتقا یافته است، این جامعه آسیب کمتری خواهد داشت.

وی حوزه تربیتی را از اصیل ترین کارکرد اجتماعی روحانیت بیان و اظهار کرد: روحانیت و جامعه تمرکز به ابزار بیرونی، نظارت و قانون برده اند در حالی که با ابزار بیرونی نمی توان جامعه ای که از درون تربیت یافته را کنترل کرد بلکه باید روحانیت در کارکرد اجتماعی خود حوزه تربیت را به گونه ای سامان دهد که زمینه مشکل اجتماعی پیش نیاید.

جعفری به خطاهای راهبردی روحانیت در حوزه اجتماعی اشاره و ابراز کرد: عدم شناخت نیازهای اجتماعی متناسب با تحولات از این خطاهای راهبری است، حوزه ها همیشه در همه مسائل اجتماعی پیشگام هستند اما الان پیرو اتفاق های اجتماعی هستیم در حالی که تا نیازهای اجتماعی را نشناخته و استعداد کنترل آن ها را پیدا نکنیم کارکرد اجتماعی مؤثر نخواهیم داشت.

مدیر کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی عدم تطابق کیفی نیازها با ظرفیت ها در حوزه های علمیه را از دیگر خطاهای راهبردی حوزه در بعد اجتماعی بیان و تصریح کرد: از نظر آماری ۱۲۰ هزار دانش آموخته برادر ۱۲۰ هزار طلبه خواهر ۶۰ هزار دانش آموخته بین المللی در حوزه ها داریم که این ۳۰۰ هزار نفر که آموزش های لازم را دیده اند آیا کفایت می کند؟ آیا از نظر کیفی آموزش ها و مهارت های مناسب را برای چند سال آینده دیده اند؟

وی به ظرفیت حوزه علمیه برای ورود به مباحث اجتماعی اشاره و بیان داشت: در حال حاضر در حوزه های علمیه کسانی در حوزه اجتماعی صاحب نظر و کسانی نیز در عرصه میدانی مطالبه گر هستند، ظرفیت خوبی داریم، فرهنگ سازمانی حوزه بسیار بالا است که باید تجمیع شده و در الگوی مناسب به کارگیری شود./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات