۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۶۲۸۴۹۸
آیت الله مصباح یزدی:

همه خطرها مقدمه منحرف کردن جوانان از ارزش‌های اسلام است

همه خطرها مقدمه منحرف کردن جوانان از ارزش‌های اسلام است
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: منحرف کردن جوانان ما از باورها و ارزش‌های اسلام خطر مهمی است، همه خطرها مقدمه است برای اینکه این خطر تحقق پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری رسا از مشهد، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی شب گذشته در همایش اخلاق و سلوک انقلابی در مدرسه علمیه نواب گفت: از وقتی که شما چشم باز کردید دوران نهضت حضرت امام(ره) بوده است، اینکه ما دشمنانی داریم که درصدد هستند جلوی پیشرفت ما را بگیرند، حرکت را کند کنند و به کلی نظام را نابود کنند، بر کسی پوشیده نیست، اما در مورد اینکه دشمن از چه راه‌هایی برای مبارزه با این حرکت عظیم کم‌نظیر یا بی‌نظیر وارد می‌شود، افکار متفاوتی وجود دارد، بسیاری از مردم از فشار دشمن فقط فشارهای اقتصادی‌اش را درک می‌کنند، دشمن از این راه می‌خواهد مسؤولان کشور و مردم را به زانو دربیاورد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: برخی مسائل سیاسی را مورد توجه قرار می‌دهند، نشانه‌های آن را می‌بینند و درصدد پیشگیری یا مقابله هستند، اما شاید خطرهایی از این‌ها بالاتر باشد که در این زمان در قیافه شیطان بزرگ تجسم پیدا کرده است، این خطر بسیار درازمدت است و امروز به شکل دیگری ظهور پیدا کرده است.

وی ادامه داد: به این زودی‌ها این خطر رفع نمی‌شود، خطر اهل باطل نسبت به اهل حق و خطر مشرکین نسبت به موحدین وجود دارد، مبدأ این خطر از روزی است که شیطان قسم خورد و در طول این چند هزار سال همواره این خطر وجود داشته و به ظواهر مختلفی در آمده است، امروز یکی از نوکران ابلیس نیز وظیفه آن را برعهده گرفته است.

آیت‌الله مصباح یزدی بیان کرد: این خطر چیز تازه‌ای نیست، چرا که حرکتی بسیار عمیق و طولانی مدت است، برای اینکه فرزندان حضرت آدم از راه حق منصرف شوند، این خطر را عموم مردم که با مسائل مادی و اقتصادی سروکار دارند، درک نمی‌کنند، حتی آن‌هایی که با مسائل سیاسی سروکار دارند، درک نمی‌کنند و طبعا موضع‌گیری‌ها در همان حدی است که خطر را درک می‌کنند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: اگر خطر سوم را باور کردیم همه خطرهای دیگر مقدمه‌ای برای ایجاد خطرهای روحی و معنوی است، یعنی اینکه کفر و استبداد بر جامعه انسانی حاکم شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز به اعتراف بسیاری از صاحب‌نظران و دشمنان انقلاب از بسیاری از نقشه‌هایی که داشتند، ناامید شده‌اند و به بن‌بست رسیده‌اند.

آیت‌الله مصباح یزدی یادآور شد: راهی که برای خودشان دیدند این است که خطر را در جهات فکری، اعتقادی، دینی، فرهنگی و از این قبیل متمرکز کنند، نقشه‌های اقتصادی و نظامی آن‌ها به جایی نرسید، با تکنولوژی‌های پیشرفته نیز کار به‌جایی نبردند، امروز فرمانده سپاه گفت اگر کسی از خط قرمز ما عبور کند منتظر نابودی خودش باشد، ما همچین قدرتی داریم که خود را برای نابودی آن‌ها آماده می‌بینم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: آن‌ها از خطری که به‌وسیله دستگاه‌های تبلیغاتی ایجاد می‌کنند و مردم را از ایمان دور می‌کنند، ناامید نشدند و می‌خواهند ایمان و معرفت امام(ره) را از بین مردم ببرند، فعالیت‌هایشان را روی نسل آینده متمرکز کرده‌اند، برنامه‌ای که در فضای مجازی شبانه‌روز در افکار جوانان ما تزریق می‌شود، آن‌ها را جذب می‌کند و آن‌ها با کمک از متخصصان در عرصه‌های مختلف این کار را انجام می‌دهند و قصد دارند باورهای اسلامی را ناپدید کنند، برخی معتقدند این خطر اصلی است.

وی عنوان کرد: خطر اقتصادی و سیاسی سرجایش، این نیز یک خطر فرهنگی است، منحرف کردن جوانان ما از باورها و ارزش‌های اسلام خطر مهمی است، همه خطرها مقدمه است برای اینکه این خطر تحقق پیدا کند، نمونه کامل آن نیز رسانه‌های مجازی است، این هشداری است نسبت به اینکه ما چه خطر عظیمی را پیش‌رو داریم، اگر خودمان ضعیف نشویم نسل آینده قطعا در معرض خطر است.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه متأسفانه در داخل کشور آثاری از موفقیت دشمنان در گوشه و کنار دیده می‌شود، یادآور شد: این تبلیغات بی‌اثر نبوده است، نه تنها نوجوانان ما بلکه برخی شخصیت‌های قابل توجه در درون اقشار مختلف و حتی گاهی شاید در برخی پست‌های حساس نیز این خطر اثر کرده باشد و این مسئله این خطر را بیشتر برای ما جلوه می‌دهد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) متذکر شد: آنچه به ما مربوط می‌شود، خطری است که مخاطب اصلی آن فرهیختگان کشور یعنی دانشگاهیان و حوزویان هستند، اگر‌ آن‌ها موفق شوند، این دو قشر را که در واقع یک قشر با رشته‌های مختلف هستند، جذب کنند، خیالشان راحت می‌شود و ایادی نیز پیدا می‌کنند که در آینده به کمک آن‌ها بشتابند.

وی تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که در جامعه ما به‌صورت کم‌رنگ مطرح می‌شود این است که حکومت دست این آخوندها، علما و رجال دین است اما کشور را باید به رجال سیاست بسپارند، کارشان این است که مردم نماز بخوانند و روزه بگیرند، بسیاری از مردم نیز همین‌گونه فکر می‌کنند، یعنی این تئوری که از صدها سال پیش در دنیا مطرح بوده که دین از مسائل اصلی زندگی بشر جدا است، همان سکولاریسم است که روی آن تمرکز دارند، به‌صورت‌های مختلف در اقشار مختلف تبلیغ می‌کنند و کم و بیش موفقیت‌هایی به‌دست می‌آورند.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: گاهی این مسائل در اماکن علمی و دانشگاهی مطرح می‌شود، می‌گویند دین آمده تا ما را با خدا و آخرت آشنا کند، ما اگر بخواهیم متدین باشیم همین نماز و روزه و عزاداری کافی است، گاهی این‌ها در مجامع دانشگاهی و بعضا حوزوی مطرح می‌شود، می‌گویند آن زمان برای مبارزه با شاه امام(ره) اسلام را مطرح کرد وگرنه اسلام به حکومت ربطی ندارد، اما حالا شانس امام بود و موفق شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برخی از افراد دین را از سیاست جدا می‌دانند، افزود: آن‌ها می‌گویند، امام فقیه بود و کارش حلال حرام است، قانون اساسی و اداره کشور چه ربطی به دین دارد، پیشرفت در‌ سیاست و اقتصاد مردان خودش را دارد، در عین حال چون مسلمان هستند به علما نیز احترام می‌گذارند، شاید شنیده باشید استاد سرکلاس رسما بحث می‌کند که این علومی که داریم هیچ ربطی به دین ندارد و مردان خودش را دارد نه تنها علوم طبیعی ربطی به دین ندارد بلکه علوم انسانی نیز ربطی به دین ندارد، نمونه آن روانشناسی است.

وی اظهار کرد: در مقابل برخی اول ناراحت می‌شوند اما کم‌کم نرم می‌شوند، امروز این یک مسئله فرهنگی جدی است و اگر این مسئله مادر از بین نرود، بچه‌های آن را نیز نمی‌توانیم جمع کنیم، این‌ها را گفتم تا اهمیت مسئله را بدانید.

آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: ما سه مقوله داریم که این‌ها ممکن است بین علم و دین جهت اشتراکی داشته باشد، این سه مقوله ارکان هویت انسان است، مقوله اول این است که انسان چیزهایی را می‌فهمد و می‌شناسد، مقوله علم و معرفت شناخت است،‌‌ مقوله دوم ارزش است، در جوامع مختلف چیزهایی هستند که مردم آن‌ها را دوست دارند و کسی که نداشته باشد از او اظهار تنفر می‌کنند، به‌عنوان مثال عدالت و ظلم یک مفهوم ارزشی است و نمی‌شود در آزمایشگاه پیدا کرد، برخلاف مقوله قبلی که مقوله دانشی بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: در مقولات ارزشی درست یا غلط تعبیر دقیقی نیست، اما در مسائل دانشی درستی و نادرستی صحیح است، خود روش‌شناسی علوم یک علم است، برای تحقیق هر علمی از هر رشته‌ای باید بدانیم با چه روشی باید تحقیق کنیم تا به نتیجه برسیم.

وی عنوان کرد: نکته دیگری که برای هر علمی باید توجه داشت، این است که هدف از این علم چیست؟ اگر‌ در دین نیز علمی باشد حتما روشی دارد، تقریبا همه علومی که بین انسان‌ها عمومیت دارد و ویژه گروهی نیست، در نهایت سلسله منافعی را دنبال می‌کنند که مردم از آن‌ها لذت می‌برند.

آیت‌الله مصباح‌ یزدی افزود: یکی از مقدس‌ترین علومی که در همه ملت‌ها مورد احترام است، علم پزشکی است و همه به او احترام می‌گذارند، اما یک سری علم‌هایی است که آن‌هایی که آن را دارا هستند، مدعی‌اند و می‌گویند نتیجه این علم فقط تا دم مرگ نیست بلکه این مقدمه است و نتیجه اصلی آن بعد از مرگ شروع می‌شود و تا بی‌نهایت ادامه دارد، باید باور داشته باشیم که زندگی در این دنیا یک دوران جنینی است، مبدأ ظهور این ارزش‌ها بعد از مرگ تا بی‌نهایت است، این مربوط به دین است که هیچ علم دیگری این خاصیت را ندارد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: باید ببینیم دین دانش، ارزش و یا صرف قراردادهای اعتباری است، دین کدام یک از این‌هاست؟ حقیقتی را مطرح می‌کند که باید او را شناخت و ارزش‌هایی را مطرح می‌کند که باید به آن دل بست و اگر به آن‌ها پایبند باشیم عاقبت به‌خیر خواهیم بود، چیست؟

وی افزود: اول باید نوع مقوله دین را شناخت بعد از اینکه فهمیدیم واقعا علم است، باید آن را آموخت بعد نوبت این است که کدام بخش از علم را انتخاب کنیم و با چه روشی تحقیق کنیم، اگر در این جا ضعف نشان دهیم شاید روزی پشیمان شویم و نفهمیم که دین واقعیت بود.

آیت‌الله مصباح یزدی متذکر شد: آیا دین سلسله اعتبارات بی‌محتوا است یا حقایقی است؟ این که چه را باید شناخت و باید بفهمیم این حقیقت چیست؟ همین شناخت‌ها ما را به سلسه ارزش‌هایی می‌رساند، ارزش‌هایی است که از همان حقایق سرچشمه می‌گیرد، اصل هدف‌ها در عالم ابدی ظهور پیدا می‌کند و اگر چنین چیزی باشد، این علم را با کدام معرفت‌های بشری می‌توان مقایسه کرد، خدا حقیقتی فوق حقایق است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: برخی معتقدند همه‌ این‌ها محدود به حرکت‌های حسی می‌شود و سایر چیزها واسطه‌هایی هستند که ما را به اهمیت‌ها می‌رسانند و در روش تحقیق در علوم نیز به این می‌رسند که بهترین راه تجربه است، گرایشی که امروز در دنیا طرفداران جدی پیدا کرده است، گرایش پولورآلیسم است، یعنی حقیقت نهایی یک چیز است اما راه‌های متفاوتی برای رسیدن دارد، یعنی یهود، مسیح و شیعه همه به یک جا می‌رسند، دین سلیقه‌ای نیست که هرچه دوست داشته باشد، انتخاب کند.

وی بیان کرد: امروز یک فرهنگ جهانی الحادی در تمام کشورهای دنیا ترویج می‌شود، مبنی بر اینکه انسان از چه چیزی خوشش می‌آید، اصول تربیت کودک که امروز رواج دارد این است که بچه راحت باشد، یعنی انسان دنبال چیزهایی باشد که فقط دوست دارد، این مسائل را باید اولا برای خودمان و بیشتر برای نسل آینده‌مان حل کنیم، بسیاری از صاحبان ادیان وقتی بپرسی چرا این دین را پذیرفتی می‌گویند پدر و مادرم همین گونه بودند.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: باید حجیت قاطعی داشته باشیم و مطمئن باشیم هیچ وقت تغییر نمی‌کند، نسل ما امروز می‌خواهند همه چیز را با دلیل بشناسند و ما باید به این فطرت الهی پاسخ دهیم و با ادله‌ای که قابل تشکیک نباشد، زمینه را فراهم کنیم تا در نهایت موجب رویش ارزش‌هایی از این عقاید شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: عقاید نسل آینده دائما در معرض خطر است، اعتقاد به خدای واحد با ظلم نسبت مساوی ندارد، اول ارزش‌ها را بشناسیم و بعد دست به اجرای آن بزنیم./864/د102/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات