۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۶۳۵۷۳۲
موسوی خطاب به کشورهای درگیر از جمله کانادا؛

سقوط هواپیما را دستاویز مطامع سیاسی نکنید

سقوط هواپیما را دستاویز مطامع سیاسی نکنید
سخنگوی وزارت خارجه ابراز تعجب از اظهارات وزیر خارجه کانادا، از همه طرف ها خواست که موضوعات انسانی به خصوص حادثه غم انگیز اخیرسقوط هواپیما را دستاویز مطامع سیاسی نکنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (جمعه) ۲۷ دی ماه در واکنش به برگزاری نشستی در لندن با حضور کشورهایی که اتباع آنها در سانحه هوایی غم انگیز اخیر حضور داشتند، ضمن ابراز همدردی مجدد با خانواده جانباختگان اظهار داشت: از برخی اظهارنظرها و حتی برگزاری این نشست  متعجب شدیم.

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران جهت تسلای خانواده های داغدار و ابعاد انسانی این حادثه همکاری بسیار روان و فراتر از انتظار با هیات های اعزامی این کشورها انجام داده است.  

موسوی افزود : برای اطلاع عموم و مردم سایر کشورها اعلام می کنیم که تقریبا همه اجساد شناسایی شده اند و همکاری و بررسی های فنی با تشریک مساعی و شراکت همه طرف ها در جریان است و این گونه همکاری ها تا جایی که از نظر قانون و مقررات امکان داشته باشد، توسط نهادهای مختلف کشورمان ادامه خواهد یافت.

*اظهارات عجیب وزیر خارجه کانادا 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود:با این حال عجیب است وزیر امور خارجه کانادا یک روز پس از انجام امور اولیه و تداوم  شناسایی تقریبا همه اجساد و سایر همکاری ها چنین بیانیه ای خوانده و بیش از آن خواستار دسترسی کنسولی می شود که در همان روز اول حادثه صرفا به خاطر ابعاد انسانی این قضیه اعطا شده است.

موسوی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته به طرق مختلف به دولت کانادا اعلام کرد صرفنظر از چگونگی شرایط روابط سیاسی دو کشور، با توجه به اینکه روابط کنسولی با حقوق افراد در ارتباط است به مصلحت اتباع دو کشور است که نمایندگی های کنسولی در دو کشور فعال باشند، ولیکن دولت وقت کانادا به خاطر مسائل سیاسی و همراهی با آمریکا برای فشار به شهرواندان ایران و ایرانی تبارها حتی حاضر به گفتگوی مستقیم در این رابطه نشد و اکنون هم معلوم نیست با چه انگیزه ای این اظهار نظرها و طلبکاری ها انجام می شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان تاکید کرد: ما از همه طرف ها درخواست می کنیم که موضوعات انسانی بخصوص این حادثه غم انگیز را دستاویز مطامع و ژست های سیاسی نکنند و به خاطر خانواده های داغدار اجازه بدهند امور با همین روش روان و بی حاشیه ای که در حال انجام است به پایان برسد.

به گزارش فارس، روز گذشته نشستی با حضور کانادا، سوئد، انگلیس، افغانستان و اوکراین در لندن برگزار و در پایان بیانیه ای از سوی وزیر خارجه کانادا درباره سقوط هوایپمای خطوط هوایی اوکراین قرائت شد و خواستار دسترسی های کنسولی در این زمینه شدند.

صبح چهارشنبه ۱۸ دی ماه یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین که با ۱۷۶ سرنشین (مسافران و خدمه) از تهران عازم کی یف بود، در پی خطای انسانی در نزدیکی تهران سقوط کرد و همه سرنشینان آن که عمده آنها اتباع ایرانی بودند جان باختند. اتباع اوکراین، سوئد، کانادا، افغانستان و انگلیس نیز در بین جانباختگان بودند.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و همتای اوکراینی نیز شب گذشته در این باره تلفنی گفتگو کردند و وزیر خارجه کشورمان آمادگی ایران را برای انتقال اجساد شهروندان اوکرینی حادثه سقوط هواپیما و‌ مشارکت متخصصان این کشور در تحقیقات مربوط به جعبه سیاه اعلام کرد. وزیر امور خارجه اوکراین هم از اعلام سریع مسئولیت این سانحه و همکاری ایران در کلیه مراحل تشکر و قدردانی کرد./847/ب

 

ارسال نظرات