۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۶۳۵۹۲۹
سی‌ان‌ان:

آمریکا در آستانه خروج تحقیرآمیز از خاک عراق است

آمریکا در آستانه خروج تحقیرآمیز از خاک عراق است
سی ان ان با اشاره به فشار فزاینده برای خروج ارتش آمریکا از عراق نوشت خروج از عراق پایانی تحقیرآمیز برای ماموریت ارتش آمریکاست؛ جایی که میلیاردها دلار بر باد رفته است.

به گزارش خبرگزاری رسا، شبکه سی ان ان در گزارشی به موضوع فشارهای اخیر بر دولت ایالت متحده برای خروج از عراق پرداخت و نوشت: علی‌رغم وعده‌های دونالد ترامپ برای پایان دادن به جنگهای آمریکا در خاورمیانه، وی هنوز نظامیان آمریکایی را از عراق خارج نکرده است.

این گزارش افزود: مقامات پارلمان عراق که روابط قدرتمندی با تهران دارند، روندی را برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق آغاز کرده‌اند که یک واکنش تند در قبال حمله آمریکا به ژنرال «قاسم سلیمانی» فرمانده سابق نیروی قدس سپاه انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود. 

در پی این حملات، عملیات‌های مشترک آمریکا و عراق علیه داعش به حالت تعلیق درآمد و «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر پیشبرد امور در بغداد تاکید کرد که خروج نظامیان آمریکایی تنها راه حمایت از  عراقی‌ها است هرچند که تاکید کرده، تصمیم گیری درباره این مساله از وظایف دولت بعدی عراق است. 

با این حال کارشناسان می‌گویند که حتی خروج نیروهای آمریکایی از عراق نیز می‌تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند. گروه تروریستی داعش به حملات خود ادامه می‌دهد و بدون آمریکا و نیروهای خارجی این گروه فرصت بیشتری برای احیای خود پیدا خواهد کرد. همزمان ایران نیز می‌تواند قدرت خود را در عراق توسعه دهد. 

سی ان ان مدعی شد، از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳،  تهران و واشنگتن در حال رقابت برای نفوذ در عراق هستند و در این نبرد ایران در حال پیروز شدن است. استراتژی مستحکم و پایدار ایران که آمریکا فاقد آن است به تهران اجازه داده است به صورت تدریجی طرح خود را به بافت سیاسی عراق ببافد.

سی ان ان با اشاره به روابط مستحکم ایران در حوزه‌های مختلف با گروههای مختلف عراقی طی سالیان اخیر اضافه کرد، به دلیل این پیوندهای محکم، اصلا تعجب ندارد که مقامات ارشد دولت و پارلمان این کشور بعد از ترور ژنرال قاسم سلیمانی در سمت ایران قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد این ترور به سود اهداف دراز مدت ایران است؛ یعنی خروج نظامی آمریکا از منطقه. 

«فواز گرگز» استاد روابط بین الملل مدرسه اقتصادی لندن می‌گوید، «ایران در حال حاضر متنفذترین دولت در عراق است و اگر واشنگتن مجبور به ترک عراق شود این قدرت افزایش نیز خواهد یافت».

این کارشناس روابط بین‌الملل در ادامه گفت: «اگر آمریکا عراق را ترک کند، مردم کل منطقه فکر می‌کنند که علیرغم ادعاها، ترامپ واقعا هیچ راهبردی برای غرب آسیا ندارد و در پایان مجبور می‌شود به خانه بازگردد.» 

سی ان ان اضافه کرد، خروج اجباری از خاک عراق پایانی تحقیرآمیز ماموریت طولانی مدت ارتش آمریکا در عراق خواهد بود که میلیاردها دلار از پول مالیات دهندگان آمریکایی را بر باد داده و جان هزاران سرباز آمریکایی را گرفته است.

سی ان ان در پایان نوشت: «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا خروج نظامیان آمریکایی از عراق را رد کرد اما همزمان به کاهش احتمالی شمار این نیروها در عراق اشاره کرده است. گرگز در این باره می‌گوید، این پیشنهاد به عنوان یک تمرین نجات دهنده برای آمریکا است که اجازه می‌دهد نیروهای آمریکایی برای مقابله با داعش در تعداد کم در عراق بمانند اما اساسا آغازی است برای روند خروج از خاک عراق. /847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۳
چرا سپاه گزینه حمله موشکی را انتخاب کرد

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای مقابله با آمریکا سناریوهای متفاوتی داشت از جمله:
بمب گذاری و ترور فرماندهای آمریکایی در آمریکا
حمله با پهپاد یا راکت و ضربه زدن به کاروان‌های آنها در طول مسیر
حمله موشکی به پایگاههای آمریکا که سخت‌ترین و پرریسک‌ترین گزینه بود و دقیقا سپاه همین را انتخاب کرد
اما چرا؟
کشورهایی که از بعد نظامی و تجهیزات پیشرفته ضعیفند در مقابله با کشورهای قوی، از جنگ نامتقارن استفاده می‌کنند، مثلاً اسراییل با جنگنده به فلسطین حمله می‌کند، اما چون فلسطین جنگنده ندارد با حملات استشهادی یا راکت پاسخ می‌دهد
حال چرا ایران سخت ترین گزینه را انتخاب کرد؟
فرض کنید ایران در آمریکا یکی از مقامات رسمی پنتاگون یا کاخ سفید را ترور می‌کرد این ترور به معنای قدرت اطلاعات عملیات ایران خواهد بود، اما سوال اینجاست اگر در آینده‌ای نه چندان دور جنگ می‌شد، ایران با اینگونه عملیات‌ها می‌خواست آمریکا را نا امن کند؟
به عبارتی همه جای آمریکا را که نمی‌شود بمب‌گذاری کرد همه‌ ناوها و پایگاه‌های آن را نمی‌شود با بمب‌گذاری نابود کرد،اگر چه بمب گذاری نیازمند اطلاعات عملیات پیچیده‌ای است، اما داعش، القاعده و طالبان هم بمب‌گذاری را بلدند، به همین ترتیب استفاده از پهپاد و پنهانی یک منطقه را کوبیدن هم خیلی کار دشواری نیست
اما آیا توانایی مقابله مستقیم را داریم؟
حمله موشکی سپاه، سخت‌ترین و پرچالش‌ترین تصمیم بود
چرا؟
چون ایران قدرت مستقیم و تمام تکنولوژی‌اش را به رخ تمام تکنولوژی غرب کشید!!
آمریکا پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاعی را دارد، در این پایگاه قطعاً از آنها همچون سیستم دفاع موشکی پاتریوت یا سنتورین استفاده کرده است، این سامانه‌ها قبل از بکارگیری بارها تست می‌شوند، این سامانه‌ها را بسیاری از کشورهای دنیا از آمریکا خریداری کرده‌اند چرا که آنها هم از قدرت آن مطلع بوده و البته بعد از خرید هم خریداران بارها آن را تست می‌کنند،خب تصور کنید اگر این سامانه موشک‌های سپاه را منهدم می‌کرد و مثلاً از ١٣ موشک ١٠ موشک را منهدم می‌کرد و حمله‌ موشکی سپاه موفقیت‌آمیز نمی‌شد، هیمنه‌ ایران خرد می‌شد،اما در بهت و حیرت کارشناسان نظامی، سپاه تصمیم به حمله موشکی گرفت!! حمله موشکی در چه شرایطی؟
در شرایطی که پیشرفته‌ترین سامانه‌ دفاعی دنیا در پایگاه نصب شده
در شرایطی که ١٢ پهپاد فوق پیشرفته‌ای که کوچکترین هدفی را تا بیش از ۵٠ کیلومتری هم مشاهده می‌کنند دائما در حال گشت‌زنی بودند،
و ماهواره‌های آمریکایی هم که همیشه به ظاهر بیدار بودند
پس اگر حمله موشکی سپاه موفقیت آمیز نبود، هیمنه ایران خرد می‌شد، ایرانی که 30 سال دم از موشک می‌زد آبروی خود را بر باد می‌داد
ترامپ هم می‌دانست که سامانه‌های تست شده و ١٢ پهپاد، اوج شاهکار مهندسی آمریکا هستند لذا قبل از حمله ایران توییت کرده بود که چرا خبری از انتقام سخت شما نشد و من منتظرم!!
سپاه تمام آبروی ایران را در دستانش گذاشت، و به دستور مقام معظم رهبری قدرت نظامی ایران را مستقیماً به رخ قدرت نظامی آمریکا کشید و با ١٣ موشک بالستیک به پایگاه‌های آمریکا حمله کرد و شاهکار مهندسی دنیا یعنی سامانه‌های دفاعی آمریکا در مقابل موشک‌های ایرانی فلج شدند! ١٠٠ سال تکنولوژی نخبگان و نامداران دفاعی آمریکایی با آن همه امکانات، در مقابل ٣٠ سال جوانان بی‌نام و نشان خمینی و خامنه ای با آن همه فشار و تحریم شکست خورد!!
سپاه، نه تنها دژ سامانه‌های آمریکایی را شکست، بلکه هیمنه ابرقدرتی چون آمریکا را شکست، سپاه ١٠٠ سال ابرقدرتی آمریکا را شکست، سپاه ١٠٠ سال تبلیغات برتری و شکست ناپذیر آمریکا را شکست، سپاه ابهت یک امپراطوری را شکست
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۳
مرگ بر آمریکا
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۳
مرگ بر ترامپ
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴
لعنت بر ترامپ
0
0