۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۶۳۶۰۵۶

سپاه بدون مرز

سپاه بدون مرز
سپاه قدس بعد از نابودی داعش، پروژه خروج آمریکا از منطقه را در دستور کار دارد.
به گزارش خبرگزاري رسا، رهبر حکیم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه تهران درباره شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران سخنانی را مطرح کردند. فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره سپاه قدس از آن جهت مهم است که ایشان در این سخنان رویکرد و هدف سپاه قدس را تشریح کردند؛ نیروی نظامی‌ای که بیشتر عملیات‌ها و اقداماتش به دلیل رویکرد امنیتی و حفاظتی همچنان پوشیده مانده است.
 
به گزارش «وطن امروز»، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در سخنان خود در روز جمعه یکی از وجوه قدرت ایران را پشتوانه معنوی قدرت جمهوری اسلامی عنوان کردند. ایشان با بیان اینکه نیروهای مسلح ایران زیربنای فکری‌شان هدف‌های الهی است، گفتند: «همه نیروهای مسلح ما از ارتش، سپاه و بسیج زیربنای فکری‌شان هدف‌های الهی است، بدون تردید. امروز در کشور ما مسأله این است. زیربنای فکری همه‌ نیروهای مسلح ما، همین اهداف الهی و بلند است».  
 
ایشان در ادامه به ویژگی‌های سپاه قدس اشاره کردند که می‌توان این ویژگی‌ها را در 2 دسته کلی قرار داد. 
 
نگاه همه‌جانبه توأم با سعه صدر: مقام معظم رهبری سخنان خود را درباره این ویژگی سپاه قدس با این جمله شروع کردند که «سپاه قدس یک نیرویی است که با سعه‌ صدر به همه جا و همه کس نگاه می‌کند». اشاره رهبر معظم انقلاب به ارتباط‌گیری و حمایت سپاه قدس از جریان‌های مقاومت در منطقه و حتی در جهان است. آنچه سبب اتخاذ رویکرد حمایتی از گروه‌ها و جریانات در کشورهای مختلف از سوی سپاه قدس می‌شود مقابله این گروه‌ها و جریان‌ها با جبهه استکبار است. 
 
رهبر معظم انقلاب در این باره فرمودند: «(رزمندگان سپاه قدس) رزمندگان بدون مرزند؛ رزمندگان بدون مرز. رزمندگانی که هر جا نیاز باشد، آنها در آنجا حضور پیدا می‌کنند؛ کرامت مستضعفان را حفظ می‌کنند، خود را بلاگردان مقدسات و حریم‌های مقدس می‌کنند».
 
نگاه به رویکرد فرمانده شهید سپاه قدس در سال‌های اخیر، بیانگر آن است که گروه‌های مقاومت فارغ از بحث شیعی یا سنی‌گری مورد حمایت مادی و معنوی سپاه قدس بوده‌اند. البته این رویکرد را نمی‌توان به سلیقه فرمانده شهید سپاه قدس تقلیل داد، بلکه اتخاذ چنین رویکردی مبتنی بر آموزه‌های انقلاب اسلامی است به گونه‌ای که در 2 اصل قانون اساسی به این موضوع اشاره شده است.
 
در اصل سوم بند ۱۶ قانون اساسی «تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت بی‎دریغ از مستضعفان جهان» مورد تاکید قرار گرفته است و همچنین در اصل ۱۵۴ آمده است: جمهوری اسلامی ایران… در عین خودداری کامل از هرگونه دخالت در امور داخلی ملت‎های دیگر، از مبارزه حق‎طلبانه مستضعفین در برابر مستکبران در هر نقطه از جهان حمایت می‎کند». 
 
حمایت از مستضعفان یکی از اصول اساسی انقلاب اسلامی به شمار می‌آید که بر مسائلی چون مذهب، نژاد و... سایه انداخته و در این موضوع، چنین مسائل فرعی را به حاشیه برده است. بر همین مبناست که گروه‌هایی چون حماس و جهاد اسلامی سنی، یا انصارالله یمن زیدی در کنار حزب‌الله لبنان شیعی مورد حمایت ایران قرار دارند. 
 
به همین دلیل است که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در اظهاراتی در مراسم تشییع سردار سلیمانی به این ویژگی این‌گونه اشاره کرده است: ما در اینجا حضور داریم تا احساس صادقانه و  خالصانه خود را در قبال برادر عزیزی که با فرماندهی خود برای فلسطین و مقاومت تلاش زیادی کرد و باعث پیروزی و توانمندی این مقاومت شد نشان دهیم.
 
وی افزود: این فرمانده شهید همه زندگی خود را در حمایت و پشتیبانی از فلسطین به سر برد و او در رأس نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و من این فرمانده بزرگ را شهید قدس، شهید قدس، شهید قدس می‌نامم.
 
رویکرد فراملیتی سپاه قدس در حمایت از مستضعفان محدود به گروه‌های مقاومت نشده است. حمایت از مردم مظلوم، سپاه قدس را وارد فضایی حتی فراتر از جریان مقاومت کرد. حمایت از ایزدی‌ها، حمایت تمام قد از کردهای عراق و سوریه و حمایت از مسیحیان سوریه در برابر هجوم داعش، برگرفته از همین اصل اساسی است. در صورتی که اگر سپاه قدس در نظر داشت بر مبنای معادلات صرفا سیاسی تعاملات با گروه‌های دیگر را تنظیم کند هیچگاه حمایت از کردهای عراق در دستور کار سپاه قدس قرار نمی‌گرفت. به همین دلیل است که پس از ترور فرمانده سپاه قدس گروه‌های مختلف خود را عزادار سردار سلیمانی می‌دانستند و در شهرهای مختلف جهان مجالس سوگواری برای او برگزار کردند. 
 
دور کردن سایه جنگ و ترور و تخریب از ایران: رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی دیگر از ویژگی‌ها سپاه قدس را، که می‌توان آن را یکی از اهداف این نیروی نظامی نیز دانست، دور کردن سایه جنگ و ترور و تخریب از ایران عنوان فرمودند. 
 
مقام معظم رهبری در سخنان روز جمعه‌شان در این باره گفتند: «همین کسانی که با جان خودشان، با همه‌ توان خودشان به کمک ملت‌های دیگر و ضعفای اطراف منطقه که در دسترس آنهاست می‌روند، همین‌ها سایه‌ جنگ و ترور و تخریب را از کشور خودمان هم دور می‌کنند و دفع می‌کنند. میهن عزیز ما یک بخش مهمی از امنیتش محصول کار همین جوانان مؤمنی است که در زیر فرماندهی سردار شهید عزیزمان سال‌ها کار کردند، تلاش کردند؛ اینها امنیت‌ آورند، برای کشور هم اینها امنیت می‌آورند؛ بله، به کمک فلسطین و غزه و دیگر مناطقی که به وجود آنها نیاز هست می‌روند اما برای کشور خودمان امنیت ایجاد می‌کنند. آن دشمنی که آمریکا او را تجهیز کرده است، نه برای عراق و سوریه، بلکه در نهایت برای ایران، ایران عزیز؛ داعش را درست کردند، نه برای اینکه فقط در عراق مسلط بشود، هدف اصلی و نهایی ایران بود. آنها می‌خواستند از این طریق، امنیت ما را، مرزهای ما را، شهرهای ما را، خانواده‌های ما را دچار ناامنی و تشویش بکنند؛ اینها متوقف شدند به کمک همین جوانان مؤمن و عزیزی که رفتند و این تلاش بزرگ را انجام دادند».
 
این بخش از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اشاره‌ای به هدف تاسیس داعش در منطقه دارد. داعش در سال 2013 رسما اعلام موجودیت کرد. این گروهک تروریستی که با هدف راه‌اندازی آنچه دولت اسلامی در عراق و سوریه می‌خواند فعالیت‌های تروریستی خود را در این 2 کشور در دستور کار قرار داد و توانست با توجه به بی‌ثباتی سیاسی و امنیتی، برخی از اراضی این کشورها را تحت حاکمیت خود در‌بیاورد. پس از حضور سازمان‌یافته داعش در عراق و اشغال برخی شهرهای آن، داعش توانست به نزدیکی مرزهای ایران برسد. منابع امنیتی و نظامی در ایران و برخی کشورهای منطقه مانند عراق خبر داده بودند که هدف بعدی داعش حرکت به سوی مرزهای ایران است. داعش موفق شده بود حتی برخی شهرهای استان دیاله را به تصرف خود در بیاورد و بنا بر اظهارات وزیر کشور ایران در خردادماه 1394 به 50 کیلومتری مرزهای ایران برسد.
 
همان زمان مستندی نیز از سوی داعش منتشر شد که بیانگر آن بود این گروه تروریستی در نظر دارد ناامنی، ترور و جنگ را به داخل خاک ایران بکشاند. البته با نقش‌آفرینی سپاه قدس در سازماندهی، آموزش و فرماندهی نیروهای بسیج مردمی در عراق، داعش در این کشور زمینگیر شد و در نهایت با عملیات‌های نظامی حشد‌الشعبی و ارتش عراق و ارتش سوریه که با مشاورت و حتی فرماندهی فرماندهان سپاه قدس صورت می‌گرفت، به حاکمیت این گروه تروریستی در این 2 کشور خاتمه داده شد. رهبر معظم انقلاب درباره کشاندن جنگ به داخل ایران توسط داعش در دیدار خانواده‌های شهدای مدافع حرم در زمستان سال 94 فرمودند: «اینهـا (شهدای مدافع حرم) رفتنـد بـا دشـمنی مبـارزه کردنـد کـه اگـر اینهـا مبـارزه نمی‌کردنـد ایـن دشـمن می‌آمـد داخـل کشـور... اگـر جلویش گرفتـه نمی‌شـد مـا باید اینجـا در کرمانشاه و همـدان و بقیه اسـتان‌ها بـا اینهـا می‌جنگیدیم و جلـوی اینهـا را می‌گرفتیم. در واقع ایـن شهدای عزیـز ما جـان خودشان را در راه دفاع از کشـور، ملت، دیـن و انقلاب اسلامی فـدا کردند».
 
سپاه قدس در سال‌های اخیر تحت فرماندهی شهید قاسم سلیمانی به یک نیروی امنیت‌بخش و ضد‌تروریست در ایران و منطقه تبدیل شده بود. اگر نقش‌آفرینی و مجاهدت‌های رزمندگان سپاه قدس نبود بلاشک وضعیت امنیتی ایران و منطقه شرایط دیگری داشت. هر چند به گمان مقامات آمریکایی با ترور فرمانده سپاه قدس، نقش‌آفرینی و امنیت‌آفرینی این نیروی نظامی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد اما در عمل این نهاد انسانی به بالندگی و نقش‌آفرینی خود ادامه خواهد داد. در حال حاضر پروژه اصلی سپاه قدس پس از نابودی داعش، بیرون راندن آمریکا از منطقه است؛ کاری که حاج قاسم در زمان حیاتش شاهد آن نبود با اهدای خونش این اتفاق بزرگ را بیش از هر زمان دیگری در دسترس مجاهدان و رزمندگان مقاومت قرار داده است./1360/
ارسال نظرات