۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۱
کد خبر: ۶۳۶۲۴۲

توسل آمریکا به حمایت از اعتراضات خشونت بار در عراق

توسل آمریکا به حمایت از اعتراضات خشونت بار در عراق
جدی شدن موضوع اخراج نظامیان بیگانه و نزدیک شدن به زمان تظاهرات ضد حضور نظامیان آمریکایی از جمله علل مهم پیاده کردن سناریوی ایجاد خشونت در عراق بشمار می رود.

به گزارش خبرگزاری رسا، شخصیت‌ها و کارشناسان عراقی  در واکنش به دور تازه  اعتراضات خشونت بار در بغداد و چند استان دیگر عراق درباره رخنه فتنه خارجی در تظاهرات‌های عراق هشدار دادند که می‌خواهد این کشور را به پرتگاه سقوط سوق دهد.

اعتراضات کف خیابانی عراق طبق پیش بینی‌ها بعد از تصویب قانون اخراج نظامیان آمریکا در پارلمان این کشور بار دیگر وارد فاز خونریزی و خشونت شده است.

«خالد الملا » رئیس جماعت علمای(اهل تسنن) عراق در اظهاراتی گفت:«باید نسبت به فتنه‌ها هشدار باشیم و نسبت به توطئه‌های که مقصود آن ایجاد شکاف در وحدت ملی عراق است».

«عادل الکرعاوی» یکی از فرماندهان سازمان «الحشد الشعبی» هم تشدید اعتراضات خشونت بار در بغداد و برخی استانهای عراق را از چند روز پیش قابل پیش بینی خواند و گفت: «برخی اطراف به دنبال ایجاد هرج و مرج در عراق قبل از برپایی تظاهرات میلیونی روز جمعه آتی هستند».

الکرعاوی در گفت‌وگو با بغداد الیوم گفت: «از زمانی که روز جمعه این هفته برای برپایی تظاهرات میلیونی در مطالبه اشغالگران آمریکایی از عراق تعیین شد، تشدید اعتراضات خشونت بار در عراق و برخی استان‌ها قابل پیش بینی بود و این خود آمریکاست که مسئول اصلی و نخست اتفاقات کنونی در عراق است، چرا که بزرگ‌ترین مفسد خود آمریکاست که می‌خواهد معادلات را به هم ریخته و فتنه‌انگیزی کند.

الکرعاوی با تاکید بر حمایت قوی الحشد الشعبی از تظاهرات مسالمت آمیز برای ایجاد تغییر و اصلاح گفت: «اینکه تظاهرات‌ها در اماکن مشخص خود ادامه داشته باشد تا فرآیند سیاسی برای ایجاد تغییرهای مطلوب همه گروه‌ها پیش رود، امری مثبت است؛ اما چیزی که امروز رخ داده است امری بسیار منفی است، به خصوص اینکه خیابان‌های اصلی را مسدود کنند و نهادهای آموزشی و خدمات رسانی بزرگ را به تعطیلی می‌کشانند یا ساختمان‌های سیاسی را به آتش می‌کشند یا به آن حمله ور می‌شوند به تصاویر شهدای الحشد الشعبی و به خصوص تصویر شهید ابومهدی المهندس توهین می‌کننند که جان خود را فدای میهن و عقیده کرد.

الکرعاوی از معتزضان مسالمت جو خواست صف خود را از از مدافعان آرمان‌های والای عراق جدا کنند، زیرا هدف آنها سوزاندن کشور و به پرتگاه کشاندن آن است.

وی افزود: «تشدید اعتراضات خشونت بار با نزدیک شدن به تظاهرات میلیونی اخراج اشغالگران ادامه پیدا می‌کند زیرا این دسته می‌داند که اخراج آمریکا دست آنها را رو می‌کند از همین رو می‌خواهد با ایجاد هرج و مرج مانع برپایی تظاهرات یا به تعویق انداختن آن شوند، چیزی که هرگز اتفاق نخواهد افتاد.

الکرعاوی تظاهرات روز جمعه را متعلق به همه عراقی‌ها دانست و گفت: این تظاهرات مسالمت آمیز خواسته همه گروه‌های عراق را مطرح می‌کند و آنهایی که می‌خواهند به آن توهین کنند یا موجب به تعویق افتادن آن شوند ابزار دست اشغالگران هستند و افکار عمومی عراق باید نسبت به این قضیه آگاه باشند.

«کریم بدر» نویسنده و خبرنگار عراقی  هم در گفت‌وگو با برنامه«وجهه  نظر»(یک دیدگاه) شبکه «دجله» عراق گفت: «تظاهرات به خودی خود مقدس است، زیرا حقوق مشروع را مطالبه می‌کند و زیرا گروه‌های سیاسی کنونی در کار خود موفق نبودند و موجب وخامت اوضاع سیاسی خدمات رسان و ایجاد فساد در کشور شدند، از همین رو عرصه سیاسی باید عوض شود.

وی با اشاره به اینکه فشار مهم‌ترین راه برای تغییر واقعیت سیاسی است، گفت:« اما برخی از تظاهرات کنونی در عراق برای تبدیل آن به اعتراضات خشونت‌بار و غیر مسالمت آمیز سوء استفاده می‌کنند که باید از سوی نیروهای امنیتی با آنها برخورد شود».

وی تاکید کرد: «کسانی به دنبال منحرف کردن تظاهرات به منظور اجرای نقشه بیگانگان هستند  اصلا خیر و صلاح نه معترضان و نه کل عراق را نمی‌خواهند. آنها با پشتیبانی بازوهای رسانه‌ای می‌خواهند همه چیز بسوزد. یک جنگ واقعی در عراق به راه افتاده و آمریکا برای ایجاد یک کودتای نظامی توطئه کرده است».

بدر گفت: «آمریکا از عناصر خرابکار حمایت می‌کند در حالی که معترض نامیدن آنها خیانت است. در حال حاضر یک سیستم از سوی یک دفتر مرتبط با واشنگتن اداره می‌شود که چهره‌ها و نمادهای عراق  از جمله مقتدی الصدر را هدف گرفته است».

اعتراضات خشونت بار در استان‌های بغداد، ذی قار، بابل، الدیوانیه و واسط  از روز جمعه گذشته شدت گرفته است، استانداری این استان‌ها غیر از بغداد روز دوشنبه را برای این استان‌ها تعطیل اعلام کردند.

باندهای تندرو موسوم به جوکر هم در بین معترضان عراقی هستند که گفته می‌شود با طرف هایی در سفارت آمریکا رابطه دارند و دست به خشونت، کشتار و تخریب در اعتراضات می‌زنند./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات