۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۵
کد خبر: ۶۳۶۲۷۲

فرافکنی پمپئو علیه بغداد؛سیلی عراقی‌هادر انتظار تروریستهای آمریکا

فرافکنی پمپئو علیه بغداد؛سیلی عراقی‌هادر انتظار تروریستهای آمریکا
درحالی که مردم عراق خود را برای برگزاری تظاهرات میلیونی علیه تروریست های آمریکایی آماده می‌کنند، سردمداران آمریکا سیاست «فرافکنی ناشیانه» را در دستور کار قرار داده اند.

به گزارش خبرگزاری رسا، درحال حاضر مردم عراق خود را برای برگزاری یک تظاهرات میلیونی علیه تروریست‌های آمریکایی آماده می‌سازند. بسیاری از گروه‌های عراقی حمایت خود از این تظاهرات را اعلام کرده و خواستار حضور حداکثری مردم عراق در این تظاهرات شده اند.

درهمین ارتباط، «عالیه نصیف» نماینده پارلمان عراق تاکید کرد که تظاهرات میلیونی که قرار است در تاریخ ۲۴ ماه جاری میلادی علیه نظامیان آمریکایی برگزار شود بیانگر اراده ملت عراق در دستیابی به استقلال واقعی و مخالفت با قیمومیت خارجی خواهد بود. وی افزود: ملت عراق به صورت متحد در برابر خروج نظامیان اشغالگر آمریکایی از خاک این کشور فریاد خواهند زد و موضع خود را با صدای بلند اعلام می‌کند.

این نماینده پارلمان عراق تاکید کرد: آنها می‌خواهند حاکمیت واقعی را به عراق برگردانند چرا که درد و رنج‌های زیادی از تروریسمی که ساخته دست آمریکا بود کشیده اند. نصیف تصریح کرد: اراده عراقی‌ها برتر و قدرتمند تر از ناوهای اشغالگران و مزدوران آمریکایی است.

درهمین حال، دفتر سیاسی گردان‌های حزب الله عراق باصدور بیانیه ای از فراخوان برگزاری تظاهرات میلیونی علیه آمریکایی‌ها در این کشور استقبال کرد. در این بیانیه تاکید شده است که ملت عراق با خلق حماسه تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی نشان خواهند داد که استکبار قادر به درهم شکستن اراده آنها برای اخراج اشغالگران نیست.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است که لفاظی‌های خصمانه آمریکا ریشه در استکبار آمریکایی و تلاش مایوسانه آنها برای درهم شکستن اراده عراقی‌ها و گروکشی دارد. گردان‌های حزب الله عراق اعلام کرد که حماسه بزرگ مردمی این کشور به استکبار نشان خواهد داد که عراقی‌ها از یک پیکرند و به تجزیه آنها دل نبندند و خواهند دید که چگونه عشایر الانبار و موصل با عشایر مرکز و جنوب عراق دوشادوش یکدیگر به مقابله با اشغالگران آمریکایی خواهند رفت.

درحالی که همه چیز برای حماسه میلیونی مردم عراق در اعتراض به تداوم حضور تروریست‌های آمریکایی در این کشور فراهم است، اما به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها سیاست «فرافکنی ناشیانه» را در این زمینه در پیش گرفته اند تا شاید افکار عمومی را از نفرت عراقی‌ها نسبت به خود منحرف سازند. آمریکایی‌ها از این رهگذر تلاش می‌کنند تا به حضور خود در عراق علیرغم مصوبه پارلمان این کشور ادامه دهند.

در همین ارتباط، اخیراً «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا مدعی شده است که مقامات عراقی در پیام‌هایی محرمانه خطاب به واشنگتن خواستار بقای نیروهای آمریکایی در عراق شده اند. این درحالی است که پمپئو هیچ سندی برای اثبات ادعای خود ارائه نکرده و پر واضح است که چنین اظهاراتی در راستای سیاست «فرافکنی ناشیانه» مطرح شده است.

در واکنش به این ادعای مضحک آمریکایی‌ها، حسن الکعبی، معاون اول رئیس پارلمان عراق در سخنانی گفت: ما ۱۷۹ نماینده داریم که توسط مردم انتخاب شدند و طی یک جلسه علنی به خروج نیروهای بیگانه شما از عراق رأی دادند. وی با کنایه به پمپئو خطاب به وی گفت: آیا می‌توانی برای ما و ملت عراق از هویت آن ۵۰ مسئولی که از حضور نیروهای شما در کشور استقبال کرده اند، پرده برداری؟

در این میان اما، برخی صداها نیز در داخل عراق در هم نوایی با آمریکایی‌ها شنیده می‌شود که به ویژه پس از ترور سپهبد شهید حاج سلیمانی و همرزمانش و همچنین شهادت قریب به ۳۰ تَن از اعضای حشد شعبی پیش از آن، قابل تأمل و البته تعجب برانگیز است. علیرغم اینکه آمریکایی‌ها ضمن نقض حاکمیت ملی عراق در اقدامی تروریستی سردار سلیمانی و شماری از اعضای حشد شعبی را به شهادت رساندند، شنیده شدن چنین صداهایی قابل تأمل به نظر می‌رسد.

درهمین ارتباط، «نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق در سخنانی گفته است: «اکنون زمان مناسبی برای خروج نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا از عراق نیست و این کشور به حمایت همسایگان و دوستان خود در جامعه جهانی نیاز دارد». سخنان رئیس اقلیم کردستان عراق در خصوص لزوم باقی ماندن نیروهای آمریکایی و ائتلاف تحت سرکردگی آن در عراق درحالی است که واشنگتن اذعان کرده است که صراحتاً دستور قتل سردار سلیمانی و همرزمانش را صادر کرده است.

از سوی دیگر، گفته می‌شود که در جریان سفر اخیر «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق به سلیمانیه و دیدار او با مقامات اقلیم کردستان، آن‌ها مخالفت خود با خروج آمریکایی‌ها از عراق را اعلام کرده اند. در همین ارتباط، یک منبع سیاسی عراقی اعلام کرد که مقامات اقلیم کردستان عراق با اخراج نظامیان آمریکایی از عراق مخالفند.

این منبع اعلام کرد: رهبران کُرد به عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشبرد امور عراق در جریان دیدار روز گذشته وی به اربیل و سلیمانیه تاکید کرده اند که موافق خروج نیروهای آمریکایی از عراق نیستند. اتخاذ این مواضع درحالی است که امروز شاهد آن هستیم تمامی مقامات رسمی بغداد از نمایندگان پارلمان گرفته تا دولتمردان این کشور یکصدا خواستار خروج تروریست‌های آمریکایی از عراق هستند.

کما اینکه مردم عراق نیز خود را برای برگزاری تظاهرات میلیونی در این کشور آماده می‌سازند و از همین روی به نظر می‌رسد که علیرغم «تلاش های خصمانه و فرافکنی‌های آمریکایی‌ها» از یک سوی و «هم‌نوایی برخی شخصیت‌های عراقی» با واشنگتن از سوی دیگر، سیلی محکمی در انتظار تروریست‌های آمریکایی است تا شاید از این رهگذر با اتخاذ یک تصمیم عاقلانه، از عراق خارج شوند.

بدون هیچگونه شک و تردیدی، برگزاری تظاهرات میلیونی علیه تروریست‌های آمریکایی و اعلام حمایت قاطعانه مردمی از تصمیم پارلمان و دولت عراق برای اخراج آنها، می‌تواند گام جدید دیگری در راستای بیرون راندن نظامیان آمریکایی باشد؛ کما اینکه گام اول یعنی تصویب طرح اخراج تروریست‌ها از عراق توسط پارلمان، با موفقیت برداشته شد./847/ب

رامین حسین آبادیان/مهر

ارسال نظرات