۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۶۳۶۵۲۱
استاد حوزه و دانشگاه:

وحدت جوامع اسلامی زمینه ساز تمدن نوین اسلامی است

وحدت جوامع اسلامی زمینه ساز تمدن نوین اسلامی است
حجت الاسلام کوثری با بیان اینکه وحدت جوامع اسلامی زمینه ساز تمدن نوین اسلامی است، گفت: انقلاب اسلامی محور همگرایی و وحدت در میان جوامع اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام کوثری استاد حوزه و دانشگاه، امروز در نشست الگوی وحدت مذاهب اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران، زمینه ساز تحقق تمدن نوین اسلامی که در سالن جلسات دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی برگزار شد، گفت: یکی از اصول اجتماعی دین مبین اسلام وحدت و اتحاد مسلمانان و نیز گروه های مختلف اسلامی با یکدیگر است.

وی با تاکید بر اینکه جامعه جهان اسلام باید به دنبال تحقق تمدن نوین اسلامی باشد، ادامه داد: عوامل متعددی در تحقق تمدن نقش دارند که می توان به امنیت، آرامش و غرور همبستگی ملی و همکاری و تعاون و اخلاق اشاره کرد.

حجت الاسلام کوثری اضافه کرد: هماهنگ کردن حقیقت آدمی بر واقعیت زندگی و نیازهای متعدد و گوناگون بشری در ابعاد متفاوت زندگی انسان است. تحقق این چنین تمدنی که متوقف بر عوامل مذکور باشد جز در سایه وحدت میسر نمی شود.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: وحدت در جهان بینی، در فرهنگ، در سابقه تمدن، در بینش و منش، در معتقدات مذهبی، در پرسش ها و نیایش ها، در آداب و سنن اجتماعی خوب می تواند از آنها ملت واحده بسازد و قدرتی عظیم به وجود آورد که قدرت های عظیم جهان ناچار در برابر آنها خضوع کنند، خصوصا اینکه در متن اسلام براین اصل مشترک میان آنها یعنی توحید است.

وی با اشاره به اینکه جهان غرب در چندین دهه اخیر ادعای تمدنی دارد، اظهار داشت: غرب برای ضربه زدن به تمدن اسلامی بوده و انحاء مختلف مانند ارائه چهره خشن از اسلام و اسلامی هراسی و ناکارآمد بودن اسلام در جوامع اسلامی را در حال اجرا هستند.

حجت الاسلام کوثری تاکید کرد: اگر جوامع اسلامی بتوانند به تمدن نوین اسلامی نائل شوند باید از طریق وحدت عبور کرده و امت واحده ای را بتوانند شکل دهند و در برابر تمدن غرب ایستادگی کنند و تمدن اسلامی مستحکمی را شکل دهند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: یکی از ابتلائات مسلمانان این است که از گذشته از لحاظ پاره ای معتقدات تفرق و تشتت پیدا کردند و مذهب های و فرقه ها در میان آنها پیدا شد، دچار سوء تفاهمات زیادی نسبت به یکدیگر است.

وی درباره حرمت تنازع و لزوم اصلاح، گفت: از ارکان شکل گیری وحدت و رسیدن به تمدن اسلامی پرهیز از دشمنی و نزاع های گذشته است. نزاع و اختلافات ریشه های متعددی ممکن است داشته باشد اما آنچه که مهم است دوری از تعصب و کینه ورزی است پیامبراکرم(ص) می فرمایند: کسی که تعصب بورزد یا بر او تعصب ورزیده شود بند ایمان از گردن خویش برداشته است.

حجت الاسلام کوثری ادامه داد: در جامعه اسلامی نباید فضای جامعه فضای جنگ و دعوا و منافرت شود بلکه امروز مسلمانان با اخوت و برادری احتیاج دارند، امروز این ضعف و ذلتی که مسلمانان کشورهای دنیا به آن دچار شدند ناشی از همین تفرقه و اختلاف است.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: جامعه اسلامی در تمام ادوار از موارد مختلفی ضربه خورده و دچار مشکل شده است یکی از موارد بی عدالتی موجود در جامعه است؛ در بیانیه گام دوم انقلاب یکی از دغدغه ها و نگرانی ها نارضایتی از کارکرد عدالت در کشور است.

وی افزود: آنچه جامعه اسلامی را به مشارکت حداکثری می رساند و می تواند جامعه ایده آل و متمدنی را رقم بزند انسجام اسلامی است. انقلاب اسلامی در طول این چهل سال منشاء فواید بسیاری در جهان اسلام شده در این مدت چهل ساله راهکارهایی در جهت تحقق وحدت انجام شده که در صورت تداوم و تقویت آن می توان در تحقق تمدن نوین اسلامی در قالب انقلاب اسلامی ایران امیدوار بود./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 19
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات