۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۶۳۶۶۹۱

ارتباط داعش با طرف‌های سعودی و صدور فتوای تخریب مساجد

ارتباط داعش با طرف‌های سعودی و صدور فتوای تخریب مساجد
یک مفتی داعش پس از دستگیری اعتراف‌های فراوانی از جمله ارتباط و پول گرفتن از اتباع سعودی و صدور فتواهای کشتار مردم و انفجار مساجد داشته است.

به گزارش خبرگزاری رسا، دستگاه قضایی عراق روز چهارشنبه اعترافات «شفاء النعمه» ملقب به «ابوعبدالباری» از مسؤولان به اصطلاح هیئت شرعی داعش را  منتشر کردند.

این مفتی داعش یک هفته پیش توسط نیروهای ویژه پلیس فدرال عراق در شهر موصل مرکز استان نینوی دستگیر شد. او از سرکرده‌های رده نخست داعش و مسئول صدور فتوای منفجر ساختن مسجد یونس پیامبر (ع) در شهر موصل و همچنین فتواهای مربوط به اعدام شماری از علما و روحانیون به دلیل خودداری از بیعت با این گروه تروریستی به شمار می آید.

نیروهای امنیتی عراق  پس از دستگیری این مفتی که بسیار چاق است، برای جابه‌جایی او دچار مشکل شدند و به ناچار از وانت برای انتقال او استفاده کردند.

گروه تروریستی داعش از ژوئن سال ۲۰۱۴ تا زمان آزادسازی موصل به وسیله نیروهای عراقی در ژوئیه ۲۰۱۷ کنترل این شهر را در دست داشت.

بنا به بیانیه شورای عالی قضایی عراق النعمه در برابر قاضی دادگاه تحقیق ویژه مسائل تررویسم در نینوی گفت: «من فارغ التحصیل سال ۱۹۸۴ از دانشگاه اسلامی مدینه در عربستان سعودی و یک سلفی هستم. به مدت سه ماه در مدرسه الراشدین در عجمان  امارات مشغول به کار شدم و پس از آن به کشور بازگشتم».

به گفته شورای عالی قضایی عراق النعمه از زمان آغاز حوادث سال ۲۰۰۳  و حمله آمریکا به عراق پست‌های متعددی را از جمله در اداره اوقاف نینوی و خطیب و امام جمعه یکی از مساجد جامع موصل را داشت.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، النعمه می‌گوید: «من به نظام سیاسی عراق اعتقاد نداشتم و نیروهای امنیتی عراق را مرتد می‌دانستم. در تشکیل گروه‌های مسلح و به خصوص گروه جبش المجاهدین، جیش محمد و الجیش الاسلام  مشاکت داشتم و از آنجایی که درس فقه و عقیده خوانده بودم فتواهایی درباره مباح بودن قتل نیروهای امنیتی صادر کردم. زمانی که با کمک و مشارکت شماری از ائمه جوامع در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ ترورها و انفجارها در موصل رخ داد و تا سال ۲۰۱۴ ادامه داشت».

وی افزود: «سال ۲۰۰۷ برای ادای مناسک عمره به شهر مکه رفتم و با ابومصطفی النجماوی (تروریسم موصلی مقیم لندن که یک تندرو عقیدتی است) ملاقات کردم با او در مسائل دینی بحث کردم و اوضاع موصل و جزئیات حضور نیروهای عراقی و وفاداری آنها به آمریکایی‌ها را برای او شرح دادم.

برای او از نقش گروه های جهادی گفتم و او به من مبلغ شش هزار دلار پول داد و خواست که آن را برای گروه‌های مسلح هزینه کنم. هنگامی که موصل برگشتم با عناصر گروه‌های مسلح دیدار کرده و آن مبلغ را بینشان توزیع کردم».

النعمه گفت: «همان سال بار دیگر به عربستان برای ادای مناسک حج به مکه رفتم و با النجماوی هم ملاقات داشتم. او مرا به  شیخ عبدالله الغنیمان یک تبعه سعودی معرفی کرد که اطلاعاتی از من و باورهایم داشتم. او هم به من چهار هزار دلار پول داد»./983/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات