۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹
کد خبر: ۶۳۶۱۲۵
یادداشت؛

عربستان و چالش ناکارآمدی تجهیزات نظامی آمریکا

عربستان و چالش ناکارآمدی تجهیزات نظامی آمریکا
پاسخ قاطع انصارالله یمن به جنایات عربستان سعودی حاکی از ناکارآمدی و ضعف بالای پدافند دفاعی پاتریوت است؛ همان سامانه‌ای که قادر به رهگیری موشک‌های ایران نیز نشد.

به گزارش خبرگزاری رسا، در حمله موشکی شب گذشته (شنبه) انصارالله یمن به پایگاه‌های نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی بیش از 100 نفر کشته و ده‌ها تن زخمی شدند. این حمله موشکی که در پاسخ به حملات اخیر ائتلاف سعودی انجام شد، موجی از نگرانی را در میان فرماندهان و سربازان ائتلاف به وجود آورد.

عبد ربه منصور هادی رییس دولت مستعفی یمن که به عربستان پناهنده شده است، ضمن سکوت در برابر جنایات عربستان سعودی، با تکرار ادعاهای واهی، ضمن اتهامه‌زنی به انصارالله تاکید کرد که نیروهای تحت امر حوثی‌ها تمایلی به صلح ندارند.

هرچند تبادل آتش میان نیروهای نظامی یمن و عربستان در طول این سال‌ها بسیار رخ داده است اما آنچه که اینبار حائز اهمیت است، ضعف سیستم دفاعی پاتریوت آمریکایی در برابر موشک‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن است.

در 14 سپتامبر 2019، نظامیان یمنی در پاسخ به جنایات مکرّر عربستان سعودی، مواضع نفتی شرکت آرامکو را مورد هدف قرار دادند. در آن زمان نیز سامانه پدافند دفاعی عربستان امکان رهگیری و نابودی موشک‌های یمنی را نداشت. دو هفته قبل، حملات موشکی سپاه پاسداران به مواضع نیروهای آمریکایی در عین الاسد عراق، قدرت بالای موشک‌های ایران و ناکارآمدی سیستم پدافند دفاعی آمریکا را به رخ جهانیان کشاند.

با آنکه پنتاگون مدعی رهگیری موشک‌های ایرانی شده و سربازان آمریکایی نیز زمان کافی برای نابودی موشک‌های ایرانی را داشتند اما با این وجود، موشک‌های نقطه‌زن سپاه به اهداف مورد نظر اصابت کرده تا کشورهایی که این پدافند دفاعی را خریداری کردند، با نگرانی از ضعف و ناکارآمدی این سامانه دفاعی، در استفاده از آن تجدید نظر کنند.

آمریکا که در تمام این سال‌ها به قدرت بالای تجهیزات نظامی خود افتخار کرده و سامانه پاتریوت را نسبت به اس400 روسی برتر می‌دانست، اکنون با چالش جدی مواجه است به ویژه آنکه موشک‌های یمنی در مقایسه با موشک‌های نقطه‌زن حزب الله، ایران و محور مقاومت از قدرت کمتری برخوردار است. عربستان سعودی که به حمایت‌های نظامی آمریکا دلگرم بوده، اکنون نسبت به امنیت خود بسیار نگران است.

عربستان سعودی ک مصداق بارز «أشدّاء علی المومنین و رحماء بین الکفار» است، بارها تلاش کرده تا از باتلاق جنگ یمن به صورت آبرومندانه خارج شود تا وجهه منطقه‌ای و بین‌المللی آن بیش از پیش آسیب نبیند با اینحال با فرسایشی شدن جنگ یمن، این نیروهای انصارالله و ملت مظلوم یمن هستند که قدرت نظامی خود را ارتقا داده و بلای جان ائتلاف عربستان شدند.

دیروز ضعف و ناکارآمدی قدرت نظامی آمریکا در برابر ایران و امروز ناکامی عربستان در برابر مردم یمن، همگی حاکی از آن است که هرچند تجهیزات نظامی شرط لازم برای مقابله با تهدیدات بوده اما «تقوا، توکل و ایمان به امداد‌های غیبی الهی» است که قدرت مانور در میدان نبرد را به رزمندگان اسلام داده و دست برتر مظلومان در برابر مستکبران را به جهانیان نشان داده است.

آمریکا، اسرائیل و همپیمانان منطقه‌ای آنان باید بدانند که دوران زورگویی آنان در منطقه به پایان رسیده و این محور مقاومت است که معادلات را تعیین می‌کند. هرچند عربستان سعودی با حمایت آمریکا و اسرائیل شروع کننده این نبرد نابرابر بود لکن پایان این جنگ به دست انصارالله است و خاندان آل‌سعود با استمرار حماقت‌های خویش، مسیر نابودی سریعتر خود را هموار می‌کنند.

محمد رایجی
ارسال نظرات