۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۶۳۷۰۲۷
قالیباف:

تحول باید از مجلس آغاز شود

تحول باید از مجلس آغاز شود
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر میخواهیم قوی شویم باید ایران قوی شود، اگر میخواهیم ایران و انقلاب قوی شود باید تک تک مردم قوی شوند و نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان مردم باید پیشقراولانی باشند که مردم را قوی کنند.

به گزارش خبرگزاري رسا، محمدباقر قالیباف نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اجلاسیه بهمن ماه جامعه اسلامی مهندسین، گفت: ما درکشور مشکلاتی جدی داریم و یک از آنها از بعد ساختاری و نظام اداری و اجرایی کشور است که عملکرد آن ها نسبتی با خواسته ها و بایدهای ما ندارد، این موضوع درآموزش و پرورش، صنعت، اقتصاد کلان و خرد و مسائل فرهنگی وجود دارد و تازمانی که آن ها را اصلاح نکنیم سامان نمی گیریم.

قالیباف افزود: ضعف دیگر کشور اداره یک مجموعه بزرگ تحت عنوان دولت یا حکومت است. اداره یک کشور نیازمند داشتن هنر حکومت داری است همانطور که مدیریت هم علم و هم هنر و مهارت است. ما میخواهیم حکمت نظری و عملی حکومت داری براساس اندیشه های اسلامی بایکدیگر همخوانی داشته باشد. اما زمانی که پیش می رویم می بینیم بین حکمت نظری و حکمت عملی ما در اجرا الزاماتی پیدا میشود که برای آنها پاسخ های معتبر نداریم.

وی تاکید کرد: این ناکارامدی ها در بخش هایی از اداره کشور، ناکارامدی اشباع شده است به این معنای که اگر به یک کاری دست نزنیم بهتر پیش می رود.

*هیچ کاری نشدنی نیست

قالیباف گفت: ازطرف دیگر نقاط قوت خوبی هم داریم. اما جایی که باید این تحول و حرکت براساس قانون اساسی آغاز شود مجلس است، وقتی با پیشکسوتان صحبت و قانون اساسی را نگاه میکنم، با تجربه ای چهل ساله معتقد هستم اینکار باید از مجالس آغاز شود و آن هایی که می گویند این تحول از مجلس انجام نمیشود قبول ندارم زیرا هیچ کار نشدنی نیست.

او ادامه داد: اگر مدیری بعد از گذشت چهار ماه بر سازمان تحت مدیریت اش سوار نشد چهل ماه بعد هم نمی تواند سوار بر آن سازمان شود. مردم ما اگر به مسئولانشان باور داشته باشند هرکاری که از آن ها بخواهند انجام می دهند و مردم بافرهنگی هستند، بنابراین اصلا نمی پذیرم کسی بگوید نمی توان این کار را کرد. مجلس ۲۹۰ نفری آینده باید با یک خرد جمعی اداره و باعث این تحول شود.

*برای قوی شدن باید تک تک مردم قوی و دولت کوچک شود

قالیباف ابراز کرد: رهبرانقلاب می فرمایند ما باید قوی شویم. این قوی بودن را باید از مجلس آغاز کرد، قوی بودن یعنی شجاع و باتدبیر شویم و با عقلانیت گام برداریم اما این قوی شدن معنایش این نیست که دولت به عنوان نظام دولتی قوی شود چراکه هرچقدر شبکه دولتی ما قوی شود مردم ضعیف می شوند.

وی افزود: اگر میخواهیم قوی شویم باید ایران قوی شود، اگر میخواهیم ایران و انقلاب قوی شود باید تک تک مردم قوی شوند و نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان مردم باید پیشقراولانی باشند که مردم را قوی کنند نه نظام اداری و ساختار اداری را. بنابراین قبل از رخ دادن این اتفاق باید تک تک نمایندگان مجلس با خرد جمعی به این باور برسند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در بندهای سیاست های کلانی که رهبر انقلاب در حوزه قانون گذاری گفتند نیز به این مسائل اشاره شده است، لذا گام دوم تحول باید از مجلس اتفاق بیفتد و این نیازمند افراد متخصص و انقلابی و جوان است، البته جوانی که نسبت به مجلس جوان باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: من به شما اطمینان می دهم برای اینکه تحولی به وجود آید که مردم حس کنند، اجرای یک برنامه ۵ ساله در کشور کافی است. این تحول با همین شرایط موجود بین المللی، داخلی، منطقه ای می تواند در یک برنامه ۵ ساله رخ  دهد بگونه ای که همه مردم این تغییر را از همان ابتدا حس کنند البته مشروط به آنکه مسئولان در بخش های مختلف به آن باور داشته باشند.

وی تصریح کرد: اگر سیستم بوروکراسی را اصلاح کنیم میتوانیم این تحولات را ایجاد کنیم و این بوروکراسی سرکش باید مهار شود. بخش های دولتی باید از هرگونه تولید خدمات ممنوع باشند و خرید حدمت کنند. زمانی که دولت تولید خدمت انجام می دهد در فساد اتفاق می افتد و گران تمام می شود. دولت باید به امورات تولی گری بپردازد ولو کارهای کوچک.

قالیباف در پایان تاکید کرد: وقتی حرف از انقلاب می شود برای برخی اینگونه تصویر شده است که کار انقلابی یعنی کار شلخته و بهم ریخته اما ما به کاری می گوییم انقلابی که علمی و منظم و محکم و برای خدا و باقدرت انجام شود و در آن فساد نباشد و رفتار سیستمی وجود داشته باشد، ما به این میگوییم انقلابی. اگر این قوی شدن انجام نشود همانطور که اکنون می بینیم وظایف و کارهای مجلس به بخش های مختلف سپرده می شود و این زیبنده ما نیست./1360/

منبع: رسالت
ارسال نظرات