۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۶۳۷۳۴۹
معاون پژوهش حوزه های علمیه:

علوم انسانی اسلامی و الگوی پیشرفت دو روی یک سکه هستند

علوم انسانی اسلامی و الگوی پیشرفت دو روی یک سکه هستند
حجت الاسلام والمسلمین میر معزی با بیان این که علوم انسانی اسلامی و الگوی پیشرفت دو روی یک سکه هستند، گفت: تا زمانی که علوم انسانی اسلامی نباشند پیشرفت اسلامی نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسملین سید حسین میرمعزی در نشست تخصصی حجیت الگوی پیشرفت که عصر امروز در خبرگزاری حوزه برگزار شد، با بیان این که برای ارتباط الگوی پیشرفت با اسلام باید جریان نظریه پردازی و تولید فکر براساس آموزه های اسلامی رخ دهد گفت: امروزه در صحنه دانش اعم از دانشگاه و حوزه مقوله پیشرفت اسلامی به صورت کافی دیده نمی شود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه ادامه داد: آنچه که در محیط دانشگاهی حاکم است، تفکر بر پیشرفت بر اساس مبانی سکولار، غربی و سرمایه گذاری است و هدف جریانی که رهبر معظم انقلاب ایجاد کردند و بیش از هفت سال از عمر آن می گذرد حرکت به سمت تغییر دانش است.

وی خاطرنشان کرد: اشتباهی که در میان متفکران دانشگاهی و حوزی صورت می گیرد این است که گمان می کنند الگوی اسلامی ایران یپیشرفت یک مدل عملیاتی است و الگو را با کلمه مدل در فرهنگ غرب معادل سازی می کنند در حالی که مدل، نظامی است برای ارائه  محتوا، که می تواند عملیاتی یا کاملا فلسفی باشد.

عضو شورای مرکزی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به اهداف تهیه سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: آنچه که رهبر معظم انقلاب بر تهیه سند الگوی این سند تأکید کرده اند نقشه جامع و کلان حرکت به سمت وضعیت مطلوب اسلامی است در حقیقت پیشرفت به عنوان حرکت از موجود به وضعیت مطلوب تعریف شده و به نوعی تفاوت پیشرفت اسلامی با پیشرفت در تمدن رقیب یعنی غرب را تبیین می کند.

وی با تأکید بر این که سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سند بالادستی همه اسناد قرار می گیرد، گفت: بالاترین سند در کشور برنامه چشم انداز، پس از آن سیاست های کلان و در مرحله بعد برنامه های پنج ساله قرار دارد که سندی الگو اسلامی ایرانی پیشرفت سند بالادستی همه آنها می شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی افزود: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دارای دو بخش است، که یک بخش آن اسلامی است و در این بخش به سه سوال کلی در زمینه پیشرفت باید پاسخ داده شود؛ سوال نخست این است که جهات حرکت چیست، و سوال دوم، چارچوب و اصول راهبردی حرکت چیست؟ و سؤال سوم به چه دلیل این اصول برگزیده شده اند؟ است.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود به بحث حجیت الگوی پیشرفت پرداخت و گفت: زمانی که گفته می شود چیزی حجت است یعنی این که دلیل است و اگر ما به آن استناد کنیم و موضوعی را به اسلام نسبت دهیم در صورت صحیح بودن منجز است و اگر خطا باشد معذر است یعنی یپش خداوند عذر داریم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه ادامه داد: بخش اول سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اسلامیت است که حجیت آن به روش اجتهادی اثبات شده و تمامی مباحث آن مستند به آیات و روایات است و حتی بسیاری مباحث جهان بینی آن اختلافی وجود ندارد و همه علما بر آن اجماع دارند.

وی اضافه کرد: بحث دیگری در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، افق است که در آیات و روایات چنین مواردی بیان نشده بلکه نیازمند کار کارشناسی است که اگر کار کارشناسی نیز از راه صحیح به نتیجه برسد حجت است.

حجت الاسلام والمسملین میر معزی در پایان گفت: تولید علوم انسانی اسلامی و الگوی پیشرفت دو روی یک سکه هستند؛ یعنی در بخش پیشرفت زمانی می توانیم به مرز نظریه پردازی وارد شویم که علوم انسانی اسلامی تولید شده باشد یا پیشرفت کرده باشد./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات