۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۶۳۷۷۳۰
نشریه غربی؛

معامله قرن هر چیزی به‌جز صلح را برای منطقه به‌بار می‌آورد

معامله قرن هر چیزی به‌جز صلح را برای منطقه به‌بار می‌آورد
یک نشریه تحلیلی اروپایی در مقاله‌ای نوشت، معامله قرن که توسط دولت آمریکا ارائه شده است فقط به سود نخست‌وزیر اسرائیل تمام خواهد شد و به‌جز صلح به هر چیز دیگری می‌تواند منتج شود.

به گزارش خبرگزاري رسا، «اینترنشنال پالیتیکس اند سوسایتی» روز جمعه در مقاله‌ای به نقد طرح پیشنهادی دولت آمریکا برای ایجاد سازش بین فلسطین و خاورمیانه پرداخته و نوشت این طرح، هر چیزی به‌جز صلح را می‌تواند به همراه داشته باشد.

این نشریه نوشت: «برنامه ایجاد صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها که روز سه‌شنبه توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و بنجامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در واشنگتن مورد رونمایی قرار گرفت، از مدت‌ها پیش فاقد حیات در نظر گرفته می‌شد. اعلام آن بارها به تأخیر افتاد و از همه مهم‌تر، رهبران فلسطینی در بسط دادن آن هیچ نقشی نداشتند و در نتیجه پیشاپیش اعلام کردند آن را رد خواهند کرد. از آن زمان این طرح به کمپینی از سوی ترامپ برای تقویت موضع نتانیاهو تبدیل شد».

همچنین در ادامه بیان می‌کند: «نخست‌وزیر اسرائیل از روز سه‌شنبه به‌طور رسمی در سه پرونده مختلف به فساد و کلاه‌برداری در اسرائیل متهم شده است. بنابراین وی نه‌تنها برای بقای سیاسی خود در انتخابات دوم مارس سال جاری میلادی (۱۲ اسفند)   تقلا می‌کند، بلکه برای به‌دست آوردن اکثریت پارلمان نیز تلاش می‌کند تا بتواند از طریق آن برای خود مصونیت ایجاد کرده و آزادی‌اش را تضمین کند».

این مقاله ادامه می‌دهد: «با این حال از روز سه‌شنبه مطلع شده‌ایم که این طرح از مرگ فاصله دارد و حتی در مرحله توسعه دادن حیات خطرناک خود قرار گرفته است. بنجامین نتانیاهو با پشت‌گرمی آمریکا، نه‌تنها الحاق کرانه باختری رود اردن، بلکه الحاق تمام شهرک‌هایی که در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را که از دید قوانی بین‌المللی غیرقانونی هستند، اعلام کرد. از آنجا که مهم‌ترین رقیب سیاسی او "بنی گانتز" نیز از این طرح آمریکایی حمایت کرده است، "طرح صلح" اکنون در حالتی قرار دارد که هرچیزی به جز صلح را برای منطقه به‌ همراه خواهد داشت».

«طرح صلح» قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گیرد

این نشریه در ادامه می‌نویسد:‌ «الحاقیات پیشنهادی به‌معنای اجرایی کردن بخش‌هایی از طرح آمریکایی است که وضعیت موقتی [این اراضی] را به وضعیتی کم‌وبیش دائمی تبدیل می‌کند. اسرائیل اجازه خواهد داشت تمام شهرک‌هایی را که ساخته است، همانند دره اردن مورد الحاق قرار دهد. شرق اورشلیم (قدس) نیز که از قبل مورد الحاق قرار گرفته بود در حوزه قضایی اسرائیل واقع می‌شود. این رژیم کنترل تمام مرزهای خارجی و حریم هوایی [سرزمین‌های اشغالی] را در دست گرفته و به استفاده از ارتش برای "مقاصد امنیتی" در تمام قلمرو کشور آینده فلسطین استفاده خواهد کرد. چنین سناریویی برای فلسطینی‌ها هیچ گونه احساس استقلال و قدرت تصمیم‌گیری را متبادر نمی‌کند».

این مقاله می‌افزاید: «چه چیزی به فلسطینی‌ها می‌رسد؟ در واقع آن‌ها بیش از هر زمان دیگری به داشتن کشوری برای خود نزدیک می‌شوند که توسط آمریکا و اسرائیل نیز به رسمیت شناخته می‌شود. همچنین آمریکایی‌ها سرمایه‌گذاری عظیمی به مبلغ بیش از ۵۰ میلیارد دلار را در نظر گرفته‌اند که به ساخت کشور آینده فلسطینی‌ها کمک می‌کند. با این حال این کشور سرزمین‌های تکه‌تکه‌ای را شامل خواهد شد که به‌وسیله شبکه‌ای از پل‌ها و تونل‌ها به هم مرتبط می‌شوند. حقوق اساسی حاکمیتی فلسطینی‌ها محدود خواهد شد و آن‌ها مجبور به کنار گذاشتن حقوق ذاتی و بهره‌مند از تضمین بین‌المللی خود درخصوص شرق اورشلیم و بازگشت آوارگان خواهند شد».

این نشریه بیان می‌کند: «"طرح صلح" ترامپ قوانین بین‌المللی و تمام راهکارهایی که در گذشته به‌صورت مشترک مورد مذاکره قرار گرفته بود را نادیده می‌گیرد. برای فلسطینی‌ها، خلق، ارائه و لزوم اجرای این طرح به منزله نوعی تحقیر است. آن‌ها بر همین اساس به این طرح پاسخ دادند و قاطعانه با آن مخالفت کردند و از جامعه جهانی خواستند که در برابر آن موضع بگیرد. این طرح رهبران فلسطینی را به حاشیه می‌راند. این رهبری باید برای جامعه فلسطین نوعی فضای فعالیت را فراهم کند و در غیر این صورت فضا به سمت خشونت کشیده می‌شود».

این نشریه می‌افزاید: «فلسطینی‌ها درکنار رد کردن قاطعانه این طرح آمریکایی، می‌توانستند انتخاباتی را برگزار کنند که مدت‌ها پیش قول آن را داده بودند اما مکرراً با مانع مواجه شده بود. یک رهبری جدید با مشروعیتی جدید و حمایت بین‌المللی، ورای حمایت آمریکا، ممکن بود بتواند با اسرائیل وارد مذاکرات صلحی واقعی شود».

معامله‌ای خوب برای نتانیاهو

در مقاله آمده است: «اثر جانبی مثبت چنین اوضاعی، این است که پس از مدت‌ها برای اولین بار تمامی شاخه‌های فلسطینی‌ها که حماس را نیز شامل می‌شود، برای دنبال کردن رونمایی این طرح و گفت‌وگو درخصوص واکنش‌هایشان با یکدیگر ملاقات کردند. مصالحه میان گروه‌های کرانه باختری و غزه می‌تواند به‌عنوان گام اول مهمی در رسیدن به اتحاد در فلسطین باشد و پایه‌های برگزاری انتخابات و مذاکرات جدی با اسرائیل را بنا کند».

این نشریه پیشنهاد می‌کند:‌ «راه‌حلی برای صلح پایدار باید تمام نیازهای مردم بین اردن و مدیترانه را دربرگیرد. خطر طرح ترامپ این است که هر دولتی که در اسرائیل بر سر کار بیاید از آن به عنوان پایه و شالوده مذاکرات استفاده می‌کند و چنین چیزی از سوی فلسطینی‌ها قابل قبول نیست. عملی کردن یک‌جانبه بخش‌هایی از این طرح نظیر الحاق شهرک‌ها و دره اردن خطرات بیشتری را نیز به همراه خواهد داشت. بسیاری از کارشناسان اسرائیلی نیز همین نظر را دارند».

این مقاله نوشت: «"عاموس یادلین" کارشناس امنیتی و رئیس امنیتی سابق ارتش اسرائیل هشدار داده است که چنین سیاستی می‌تواند به واقعیتی به نام وجود یک کشور بین اردن و مدیترانه منتج شود و اسرائیلی‌ها را ناچار به انتخاب بین دموکراسی و کشور یهود خواهد کرد. طرح‌های الحاق سرزمینی ممکن است معاهدات صلح با مصر و اردن را نیز به خطر اندازد».

این نشریه در پایان بیان داشت: «جناح چپ اسرائیل مدت‌ها است درمورد این سناریو هشدار داده است و مکرراً از واژه "دولت آپارتاید" استفاده می‌کند. به نظر می‌رسد جناح راست اسرائیل با این مسئله مشکلی نداشته باشد. نخست‌وزیر اسرائیل تأکید کرده است که تنها به‌ این دلیل الحاقیات را عملی نکرده است که شورای امنیت سازمان ملل اسرائیل را تهدید به تحریم خواهد کرد. اکنون که او این تضمین را از سوی آمریکایی‌ها دارد که مانع از چنین اقدامی خواهند شد، اسرائیلی‌ها از این "فرصت تاریخی" بهره خواهد جست. آنچه دونالد ترامپ "معامله قرن" خواند، تنها برای نتانیاهو می‌تواند طرح خوبی باشد نه برای فلسطینی‌ها، اسرائیل یا صلح در منطقه»./1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات