۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۶۳۷۸۰۸
تولیت مدرسه علمیه مروی:

عقل محدود چگونه می تواند پروردگار نامحدود را درک کند؟

عقل محدود چگونه می تواند پروردگار نامحدود را درک کند؟
آیت الله تحریری با بیان اینکه عقل محدود چگونه می تواند پروردگار نامحدود را درک کند، گفت: ایجاد و خلقت پروردگار ایجاد کن فیکونی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز پیش از آغاز درس اسفار در همین مدرسه علمیه با اشاره به فرازی از توحید صدوق، گفت: خدای متعال حقیقتی است که در عقول متناهی نیست تا اینکه در آن جایگاه وزش فکر عقول دارای کیفیت باشد.

وی افزود: خداوند حقیقت مطلق است و شخص نمی تواند با فکرش که در محدوده عالم دنیا و با همت های محدود است خداوند را محدود کند؛ شواهد و حجج بینات به این معنا گویا هستند.

آیت الله تحریری ادامه داد: انشاء می‌‌کند اشیاء را بدون اینکه به فکر کردن نیاز داشته باشد؛ بدون اینکه غریزه ای در درون داشته باشد اشیاء با اراده حضرت حق را ایجاد می شوند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه ایجاد و خلقت پروردگار ایجاد کن فیکونی است، عنوان کرد: پروردگار بدون اینکه فکر کند و در ذهن برای آن نقشه بکشد خلق می کند.

وی افزود: ایجاد او از روی تجربه ای که در گذر زمان به آن رسیده باشد، نیست همچنین با استعانت از شریکی که در ایجاد بر امور عجایب او را کمک کند نیز همراه نیست.

آیت الله تحریری با اشاره به اینکه پروردگار آن حقیقتی است که عادلون به خدا، او را به مخلوقاتی که در صفات خود محدود هستند و تبعیض می شوند محدود نمی کنند، خاطرنشان کرد: آنان می‌دانند که موجودات هرگز نمی توانند آنگونه که شایسته خداوند هست او را درک کنند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات