۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۶۳۷۸۵۴

«معامله قرن» رسمیت دادن به مظلومیت فلسطین است

«معامله قرن» رسمیت دادن به مظلومیت فلسطین است
به اعتقاد تحلیلگر مسائل منطقه، هدف ترامپ از معرفی طرح «معامله قرن» مشروعیت بخشیدن به مظلومیت فلسطینی‌ها می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا، «حسین اسوبعلی اف» کارشناس قرقیزی مسایل منطقه در یادداشتی که در اختیار خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس قرار داد، دیدگاه خود را در خصوص طرح «معامله قرن» مطرح کرد.

در این یادداشت آمده است: اگرچه «دونالد ترامپ» «معامله قرن» خود را به عنوان «حل نهایی مسأله فلسطین» معرفی کرد ولی بیشتر کشورهای دخیل در حل و فصل این بحران این طرح را رد کردند یا آن را ناقص شناختند.

البته خود فلسطینی‌ها آن را قاطعانه مردود دانستند و این کاملا طبیعی است زیرا تا زمانی که به مرزهای پیش از جنگ سال 1967 باز نگردد، شهرک‌های غیرقانونی یهودی نشین در ساحل غربی رود اردن را رها نکند، قدس شرقی را به عنوان پایتخت دولت فلسطین نشناسد و حق بازگشت پناهندگان فلسطینی را نپذیرد، مقامات و مردم فلسطین چنین طرحی را قابل قبول نخواهند دانست.

در حقیقت طرح ترامپ تلاش دیگری برای مشروعیت بخشیدن به مظلومیت فلسطینی‌ها در ازای به رسمیت شناختن دولت فلسطین از سوی آمریکا و متحدان آن و همچنین وعده سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری برای کرانه باختری رود اردن، نوار غزه، مصر و لبنان می‌باشد.

بر اساس این طرح، فلسطین یک کشور بدون ارتش خواهد بود که حق ورود به هیچ پیمان نظامی را نداشته و همچنین از حق کنترل بر فضا و نقاط مرزی خود نیز محروم مانده و کرانه باختری با غزه به عنوان قلمرو فلسطین فقط از طریق تونل به هم متصل خواهند شد.

بنابر این طرح معامله قرن در اصل چیزی را برای فلسطینی‌ها تغییر نداده، بلکه همچنان به دنبال نگاه داشتن آنها در زندان می‌باشد فقط با این تفاوت که می‌خواهند به اصطلاح نظم و ترتیب این زندان را تعیین کنند، برای آن رسما اسم انتخاب کنند و اجازه دهند که «وقت بیشتری را در هوای باز بگذرانند».

به اعتقاد من طرح ترامپ مورد حمایت جامعه بین المللی قرار نگرفته و توسط کشورهای صلح طلب که خواستار تغییرات اساسی برای مردم فلسطین و پایان دادن به اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی می‌باشند، رد خواهد شد.

البته این نکته را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که اگر کشورهای عربی از این طرح حمایت کنند ضربه جدی به وحدت اسلامی و همبستگی مسلمانان وارد خواهند کرد که خیانت دیگری خواهد بود./983/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
رسانه‌هایی که سخن از حقیقت و عقل می‌رانند به سان منبرهای نورانی‌اند که کلام خدا را در برابر نفیر گوساله طلایی طنین‌انداز می‌کنند.
0
0