۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۶۳۷۶۲۴
تحلیلگران صهیونیست:

روابط با اسرائیل برای عرب‌ها مهم‌تر از قضیه فلسطین است

روابط با اسرائیل برای عرب‌ها مهم‌تر از قضیه فلسطین است
تحلیلگران رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در نزد رهبران عربی برقراری روابط با اسرائیل و همکاری‌های اقتصادی با آن مهم‎تر از قضیه فلسطین است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از رای الیوم،تحلیلگران رژیم اشغالگر اسرائیل در تلاشند تا واکنش رسمی رژیم‌های عربی به طرح صلح ادعایی آمریکا، که در رسانه‌ها اصطلاحا به «معامله قرن» معروف است را موشکافی کنند. بندهای این طرح را شامگاه سه‌شنبه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا با حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در واشنگتن اعلام کرد. تحلیلگران تأکید دارند که پاسخ رسمی عربی در بهترین حالت کم‌رنگ بود. «ایهود یعاری» تحلیلگر مسائل عربی در کانال 12 تلویزیون عبری‌زبان بر این باور است که محافظه‌کاری رسمی نظامی عربی، به‌ویژه کشورهایی که از نظر آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها دولت‌های سُنّی میانه‌رو قلمداد می‌شوند، ناشی از ترس و دلهره این کشورها از واکنش ترامپ و کاخ سفید به مخالفت( احتمالی‌شان) با این طرح بوده است.

افزون بر این، پروفسور «ایال زیسر» استاد تاریخ در دانشگاه تل‌آویو طی مقاله‌ای در روزنامه عبری‌زبان «یسرائیل هیوم» خاطرنشان کرد که واکنش بسیاری از کشورهای عربی به اقدام ترامپ در رونمایی از طرح «معامله قرن» کنترل‌شده بود و ما شاهد سکوتی طاقت‌فرسا بودیم و این سکوت عربی امری مثبت و خوب برای اسرائیل است چرا که هیچ شخصی از این توافق خشمگین بیرون نیامده و آن را کاملا رد نکرده است.

این تحلیلگر اسرائیلی در ادامه نوشت، بیشتر کشورهای عربی معتقدند که روابط اقتصادی و تجاری‌شان با اسرائیل مهم‌تر از آینده فلسطینی‌ها است و اگر اینها نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند برای اولین بار مسئولیت‌ آینده خود را بر عهده بگیرند، پس هیچ‌کسی در جهان قصد ندارد این کار را برای آنها انجام دهد. وی تأکید کرد که منطقه خاورمیانه دیگر به دو اردوگاه، یعنی اردوگاه اسرائیلی و اردوگاه فلسطینی‌ها و کشورهای عربی، تقسیم نشده است بلکه تقسیم‌بندی جدید شامل اردوگاه ایران و همپیمانان آن در مقابل اردوگاه واحد کشورهای عربی، اسرائیل و ایالات متحده است.

در راستا با موارد فوق‌الذکر، یک تحلیلگر دیگر اسرائیلی، که متخصص در مسائل دنیای عرب است، از آنچه آن را «سکوت فراگیر عربی» در قبال «معامله قرن» خواند، ابراز تعجب کرده و آن را به دلایل متعددی از حمله کاهش اهتمام رژیم‌های عربی به قضیه فلسطین نسبت به درگیری با ایران و جنگ در ایران، نسبت داده است.

«عودید گرانوت» در مقاله‌ای در روزنامه «یسرائیل هیوم» نوشت، جنجالی‌ترین رخداد در خاورمیانه بعد از رونمایی دونالد ترامپ از «معامله قرن»، آرامش نسبی است که بعد از آن حاکم شده. طرح مذکور، که بساط درخواست سُنتی اعراب مبنی بر ایجاد دولت فلسطین در سرتاسر کرانه باختری به پایتختی قدس را جمع کرد، انتظار می‌رفت که سر و صدای زیادی به پا کند و تظاهرات‌کنندگان در کشورهای عربی به خیابان‌ها بیایند.

این تحلیلگر اسرائیلی خاطرنشان کرد، سخن درباره معامله قرن انتظار می‌‍‌رفت همچنین با محکومیت‌ها و تهدیدهایی از سوی رهبران عرب همراه شود، ولی این اتفاق نیفتاد. یکی از دلایل این سکوت عربی به ترتیب‌بندی اولویت‌های رژیم‌های عربی برمی‌گردد. با توجه به این‌که پیامدهای حوادث موسوم به «بهار عربی» همچنان ادامه دارد و باعث بیشتر شدن مسائل مهم‌تر در دستور کار رژیم‌های عربی شده و پرونده منازعه فلسطین- اسرائیل را به حاشیه رانده است.

این تحلیلگر اسرائیل در ادامه افزود، موشک‌های ایرانی، هزینه‌های سرسام‌آور جنگ بی‌پایان یمن و پرونده هسته‌ای ایران اموری هستند که بیش از راهکار تقسیم اراضی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها در کرانه باختری، باعث دل‌نگرانی «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی شده است.

گرانوت به نقل از منابع بلندپایه امنیتی در تل‌آویو خاطرنشان کرد، سعودی‌ها و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس از ماندن طولانی‌مدت در منازعه اسرائیل و فلسطین به ستوه آمده‌اند و از این منظر، این کشورهای عربی شروع به شکستن دیوار ممنوعیت عادی‌سازی با اسرائیل را حتی قبل از دستیابی به راه‌حلی نهایی برای درگیری با فلسطینی‌ها، کرده‌اند.

این تحلیلگر اسرائیلی به نقل از منابع مذکور، عنوان کرد که «عبدالفتاح السیسی» رییس‌جمهوری مصر اهمیت کمتری به مساله الحاق دره اردن به «اسرائیل» می‌دهد و در مقابل، تلاش فزاینده وی به خطر ایحاد دولتی با نظارت جنبش( اخوان المسلمین) در لیبی و در مرزهای غربی کشورش متمرکز شده است.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
دولت آمریکا چهره دیگر رژیم صهیونیستی و شریک در جنایات این رژیم است.
0
0