۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۶۳۷۸۶۰
استاد حوزه و دانشگاه:

انقلاب اسلامی جهان‌بینی جدیدی را به دنیا عرضه کرد

انقلاب اسلامی جهان‌بینی جدیدی را به دنیا عرضه کرد
استاد حوزه علمیه و دانشگاه گفت: انقلاب اسلامی تنها انقلابی است که صد درصد بر مبانی خودش استوارشده و یک تلقی جدید را در دنیا ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علیرضا احمدی، استاد حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در جمع طلاب و حوزویان استان، با گرامیداشت دهه فجر، اظهار کرد: انقلاب اسلامی یک حادثه منطقه‌ای نبود بلکه یک حادثه جهانی و نیز یک حادثه تاریخی بود.

وی افزود: واقعه تاریخی یعنی آن واقعه‌ای که در تاریخِ بعد از خودش هم دارای علائم و تأثیراتی است؛ به این معنا که تنها در زمان خود تأثیر نمی‌گذارد، بلکه یک دوره بعد از خودش را هم می‌سازد در حالی که همه انقلاب‌ها این‌گونه نیستند.

حجت‌الاسلام احمدی با بیان اینکه اگر انقلابی این سه خصوصیت را داشته باشد، یک انقلاب ماندگار و تاریخی است، اضافه کرد: اول اینکه یک جهان‌بینی و تلقی از عالم ارائه بدهد و به یک جهان‌بینی متکی باشد و راه‌حل مشکلات عالم را در بطن این جهان‌بینی داشته باشد.

وی ادامه داد: دوم اینکه پایگاهی را که تخریب می‌کند و از استکبار می‌گیرد، پایگاه مهم و تعیین‌کننده باشد و سوم اینکه حوزه تأثیر آن در وضع زندگی عالم یک حوزه تأثیر وسیع بوده و محدود نباشد.

حجت‌الاسلام احمدی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران دارای این سه خصوصیت هست؛ به‌گونه‌ای که اولاً از جهت ارائه یک تلقی و جهان‌بینی جدید به انسان‌ها استثنایی است.

وی افزود: بقیه انقلاب‌هایی که در این دو دهه اتفاق افتادند در حقیقت ادامه انقلاب شوروی هستند. همان تلقی و فکر و راه‌حل را در مسائل جهانی ارائه می‌کنند و چیز جدیدی نمی‌گویند؛ اما انقلاب اسلامی تنها انقلابی است که صد درصد بر مبانی خودش استوارشده است و یک تلقی جدید را در دنیا ارائه کرد.

حجت‌الاسلام احمدی گفت: آن تلقی جدید عبارت بود از توحید، تکریم انسان، عبث نبودن خلقت انسان، مسئله رجوع انسان به خدا، عدالت اجتماعی بر طبق نسخه اسلامی نه بر طبق نسخه مارکسیستی، معنویت انسان و اینکه انسان دارای بُعد معنوی است و باید این بعد معنوی در برنامه‌ریزی‌های بشر دیده و ملاحظه و پرورش داده بشود که این‌ها هیچ‌کدام در انقلاب‌های قبلی وجود نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این هرچند در دنیای اسلام انقلاب‌هایی با نام اسلام به وجود آمده لکن آن انقلاب‌ها اسلامی نماندند، اگرچه ریشه‌ها و زمینه‌های اولی‌شان اسلامی بود؛ اما آن وقتی که به وقوع پیوستند در حقیقت پرچم قرآن نبود که بالا می‌رفت بلکه تفکرات و نظرات دیگری بود.

استاد حوزه علمیه و دانشگاه اظهار کرد: در این میان تنها انقلاب اسلامی بود که بر اساس ارزش‌ها و پایه‌های تفکرات اسلامی بنا شد و نظام حکومتی تشکیل داد./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات