۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۶۳۷۹۶۵

۱۶ توصیه رانندگی در برف که شما را از مرگ نجات می‌دهند!

۱۶ توصیه رانندگی در برف که شما را از مرگ نجات می‌دهند!
با شروع فصل سرما و بارش برف، بسیاری از رانندگان برای مسافرت با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند که دانستن نکات مربوط به رانندگی در برف کمک بسیار زیادی برای کاهش این مشکلات می‌کند.

به گزارش خبرگزاري رسا، با شروع فصل سرما و بارش برف، بسیاری از رانندگان برای مسافرت با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند که دانستن نکات مربوط به رانندگی در برف کمک بسیار زیادی برای کاهش این مشکلات می‌کند. بدیهی است که بسیاری از توصیه‌های مربوط به رانندگی در برف صرفا برای این مواقع نبوده و رانندگی در فصول سرد و بارانی نیز به همین شکل خواهد بود.

۱- بازدید قبل از سفر و تجهیزات زمستانی را فراموش نکنید

شاید این توصیه را تکراری هزاران بار بخوانید و بشنوید، بازهم کم است. تجهیزات زمستانی مانند زنجیر چرخ و … از جمله مواردی است که قطعا استفاده چندانی نخواهد داشت، ولی در مواقع ضروری، به وسایلی تبدیل می‌شوند که ارزشمندتر از هر وسیله گرانبهای دیگر می‌شوند. از سوی دیگر اینکه باید سلامت خودرو را بررسی کنید و بدیهی است که مناسب بودن سطح روغن موتور و سالم بودن سایر وسایل خودرو کمک بسیار بزرگی برای جستن شما از خطرات احتمالی خواهد بود.

۲- آرام رانندگی کنید

از دیگر توصیه‌های اساسی برای رانندگی در هنگام بارش برف و یخبندان این است که از سرعت غیرمجاز پرهیز کنید و حتی المقدور کمی آرام‌تر از سرعت مجاز حرکت کنید. بدیهی است که عملکرد شما در سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت به مراتب ضعیف‌تر از زمانی خواهد بود که با حدود سرعت ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلومتر در ساعت رانندگی می‌کنید.

این توصیه در زمانی که کف جاده پوشیده از برف است، جدی‌تر بوده و به شدت برای یک رانندگی ایمن کارا خواهد بود. باید توجه کنید که رانندگی با سرعت بالا علی‌الخصوص در جاده‌های لغزنده شما را به کام مرگ خواهد کشاند و جان عزیزانتان را به خطر می‌اندازد.

۳- بازدید از شیشه‌های خودرو، چراغ‌ها، راهنماها، بخاری و سیستم تهویه فراموش نشود

از دیگر توصیه‌های جدی برای رانندگی در برف این است که بایستی شیشه‌های خودرو، چراغ‌ها، راهنماها، بخاری و سیستم تهویه را بازدید کرده و در صورت وجود مشکل، آن را برطرف کنید. وجود دید مناسب و همچنین علامت‌دهی به خودرو‌های جلویی از طریق چراغ از جمله مواردی است که شما را در یک رانندگی ایمن کمک می‌کند. همچنین سیستم تهویه و بخاری خودرو شما را برای در امان ماندن از سرما کمک می‌کند و در صورتی که احیانا در برف و بوران گیر افتادید، شما را از یخ زدن نگه می‌دارد تا نیرو‌های امدادی به کمکتان بیایند.

۴- چراغ مه‌شکن بخرید!

از جمله ابزار‌های بسیار اساسی و پرکاربرد که در هنگام بارش سنگین برف به کارتان می‌آید، استفاده از مه‌شکن است که عملا امنیت رانندگی شما را تا حد زیادی بالا می‌برد. از سوی دیگر اینکه مه‌شکن در زمستان و در جاده‌های کوهستانی استفاده بیشتری داشته و این جاده‌ها به دلیل فراوانی ایجاد مه، مستعد تصادفات زیادی هستند. استفاده از مه‌شکن باعث می‌شود تا در مواقع مواجهه با جاده‌های کوهستانی، عملکرد به مراتب بهتری داشته باشید.

۵- در صورت بخار کردن شیشه از این ۲ راهکار استفاده کنید

بخار کردن شیشه خودرو در زمستان یکی از مشکلات اساسی بسیاری از رانندگان بوده و معمولا اقدامات عجیب و غریبی برای ان استفاده می‌شود. ولی بهترین و ایمن‌ترین کار استفاده از تهویه خودرو بوده و اگر قصد استفاده از بخاری را ندارید، کمی شیشه سمت راننده را پایین دهید تا جریان هوا باعث از بین رفتن بخار روی شیشه بشود. در صورتی که کمی صبر کنید و به جریان هوا اعتماد کنید، بخار روی شیشه از بین خواهد رفت و از ایجاد دوباره آن جلوگیری می‌کند.

۶- لاستیک یخ شکن و زنجیرچرخ را استفاده کنید

بعضی از افراد تصور می‌کنند که صرف همراه داشتن زنجیر چرخ کافی است و رانندگی بدون آن یکی از نشانه‌های حرفه‌ای بودن راننده است! اما باید بدانید که حرفه‌ای بودن در رانندگی به رعایت دقیق قوانین و اصول رانندگی است! زنجیر چرخ در هنگام بارش برف و لغزنده بودن جاده باعث می‌شود تا از انحراف خودرو جلوگیری شود و امنیت رانندگی شما تضمین گردد.

از سوی دیگر لاستیک یخ‌شکن نیز همین حکم را داشته و اگر از لاستیک عادی برای رانندگی در جاده‌های کوهستانی پوشیده از برف استفاده کنید، شما در حال رانندگی پرخطری هستید که احتمالا به پایان راه نخواهید رسید! پس برای ایمن ماندن خودتان و خانواده‌تان از این وسایل استفاده کنید.

۷- در جاده‌های لغزنده از این ترفند بهره ببرید

از دیگر توصیه‌های مهم برای رانندگی در برف این است که در صورت لغزنده بودن جاده و نبود وسایل ایمنی یا حتی زمانی که نیاز جدی برای زنجیر چرخ نیست، کاهش باد لاستیک‌هاست. با کاهش باد لاستیک‌ها عملا سطح تماس لاستیک با جاده افزایش پیدا می‌کند و خودرو از پایداری بیشتری برخوردار خواهد شد. البته باید توجه کنید که این کاهش باد لاستیک مشکلات دیگری ایجاد خواهد کرد که به همین دلیل توصیه می‌کنیم با توجه به شرایط جاده، مقدار کاهش باد را تعیین نمایید. البته بدیهی است که پس از اتمام بحران، بایستی سریعا برای تنظیم باد لاستیک‌ها مراجعه نمایید.

۸- اگر در برف گیر کردید این اقدامات را انجام دهید

اگر خودروی شما به دلیل بارش شدید برف متوقف شد، از خودرو پیاده شوید و زیر لاستیک‌ها را تمیز کنید و در صورت نیاز از شن و ماسه‌های کنار جاده استفاده کنید. در صورتی که در خودرو گونی دارید، آن را جلوی لاستیک‌ها بگذارید و به آرامی حرکت کنید. حرکت آرام خودرو قدرت ماشین را افزایش می‌دهد و احتمالا لغزش را کمتر می‌کند.

۹- اصرار به حرکت نداشته باشید

اگر وضعیت مه و یا برف به قدری بحرانی شد که امکان ادامه رانندگی نداشتید، اصراری به ادامه رانندگی نداشته باشید و هر جایی که هستید متوقف شوید و تا ایمن شدن وضعیت صبر کنید. بدیهی است در صورتی که در جای بدی هستید و یا بارش برف به قدری است که احتمال خطرات بزرگ‌تر بود، بایستی نیرو‌های امدادی را خبردار کنید و صرفا منتظر حضورشان باشید. این پیش بینی نیز باید در همان ابتدای مشکل صورت بگیرد و با به تاخیر انداختن بیهوده تماس با نیرو‌های امدادی، جان خودتان و خانواده‌تان را به خطر نیندازید. بدیهی است در صورت رانندگی در جاده‌های کوهستانی با فاصله زیاد از شهر‌های اصلی باید احتمال خطر بیشتری را بدهید.

۱۰- هوای بارانی نیز خطرناک است

در زمستان عملا هر اتفاقی غیر از آفتابی بودن هوا یک خطر بزرگ برای شما محسوب می‌شود. بسیاری از رانندگان به تصور اینکه هوای بارانی خطری ندارد، اقدام به رانندگی پر خطر می‌کنند، ولی باید توجه داشته باشید که رانندگی در هوای بارانی نیز خطرات خاص خود را داشته و ترمز‌های ناگهانی بلای جان شما خواهد بود. پس از دور زدن‌های ناگهانی و تغییر جهت‌های عجیب و غریب خودداری کنید و با کاهش سرعت خودرو، رانندگی ایمنی داشته باشید.

۱۱- با پدال گاز، بازی نکنید

هر کاری غیرعادی در رانندگی منجر به ایجاد خطر برای خودروی شما خواهد بود. یکی از اقدامات اشتباه رانندگان این است که در هوای برقی اقدام به فشار دادن ناگهانی پدال گاز می‌کنند و به یکباره آن را رها می‌کنند که این کار باعث سر خوردن خودرو می‌شود. طبیعی است که در صورت این اتفاق بایستی از ترمز کردن خودداری نمایید و صرفا با جهت دادن مناسب فرمان، خودرو را کنترل نمایید.

۱۲- در جاده لغزنده تغییر دنده به دنده سنگین خطرناک است

از دیگر توصیه‌های حرفه‌ای‌ها این است که وقتی در حال رانندگی هستید باید از تعویض دنده به دنده سنگین پرهیز کنید. این کار باعث سنگین شدن حرکت خودرو شده و احتمال سر خوردن ماشین را افزایش می‌دهد. در صورت نیاز به استفاده از دنده سنگین ابتدا به آرامی سرعت خودرو را کاهش دهید و سپس دنده را کاهش دهید و با افزایش سرعت، نیازتان به سنگین بودن دنده را تامین نمایید.

۱۳- هول نشوید

از دیگر توصیه‌های رانندگان حرفه‌ای برای رانندگی در برف این است که اگر خودروی شما سر خورد و یا مشکلات دیگری برای آن ایجاد شد، اعتماد به نفستان را حفظ کنید و از اقدامات عجولانه خودداری نمایید. عجله شما باعث جلوگیری از تصمیم‌گیری عاقلانه می‌شود و احتمالا اشتباهات بزرگتری را رقم خواهید زد. در صورتی که خودروی شما سر خورد، از ترمز کردن بپرهیزید چرا که ترمز کردن خودرو منجر به عدم تعادل بیشتر خودرو شده و خطرات بیشتری را برای خودرویتان داشته باشد.

۱۴- در صورت سر خوردن خودرو فرمان را به درستی هدایت کنید

از دیگر توصیه‌های مربوط به رانندگی در برف این است که در صورت سر خوردن و انحراف خودرو، فرمان را به سمتی بچرخانید که عقب خودرو به آن سمت رفته است. در این صورت به احتمال فراوان خودرو متعادل شده و ادامه کار برایتان میسر خواهد شد. بدیهی است در صورتی که خونسردی خود را حفظ کنید، این اقدامات به راحتی قابل انجام خواهد بود.

۱۵- در هنگام سر خوردن، ماشین را در حالت دنده سنگین نگه دارید

از دیگر توصیه‌های بسیار مهم در هنگام سر خوردن خودرو این است که در صورت سنگین بودن دنده خودرو، عملکرد شما برای کنترل ماشین بهتر خواهد بود. از جمله اشتباهات رانندگان در این مواقع خلاص کردن خودرو است که کمک جدی به عدم تعادل خودرو کرده و بازگشت تعادل را سخت‌تر می‌کند.

۱۶- سبقت گرفتن ممنوع!

اگر در یک جاده برفی و لغزنده حرکت می‌کنید ترجیحا از سبقت گرفتن‌های اضافی پرهیز کنید. این سبقت گرفتن‌های اضافی بدین معنی است که اگر خودروی جلویی شما در حال رانندگی با سرعت ایمن است، شما نیز به همان رویه ادامه دهید و با افزایش سرعت غیرعادی، اقدام به سبقت گرفتن نکنید. بسیاری از انحرافات و تصادفات جاده‌ای در هنگام لغزندگی جاده، به دلیل انحراف خودرو در هنگام سبفت گرفتن بوده و طبیعتا این خطر برای شما نیز وجود خواهد داشت./1360/

ارسال نظرات