۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۶۳۸۰۰۴
دبیر انجمن های علمی حوزه خبر داد؛

آمادگی انجمن های علمی حوزه برای گسترش تعامل و همکاری با رسا

آمادگی انجمن های علمی حوزه برای گسترش تعامل و همکاری با رسا
حجت الاسلام هاجری از آمادگی دبیرخانه انجمن های علمی حوزه برای گسترش تعامل و همکاری با خبرگزاری رسا در زمینه های مختلف خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالرسول هاجری در دیدار با مدیر عامل مؤسسه رسا که در سالن جلسات دبیرخانه انجمن های علمی حوزه برگزار شد، با گرامی داشت ایام الله دهه فجر از فعالیت های خبرگزاری رسا تقدیر کرد و گفت: گزارشات ارائه شده بسیار امیدوار کننده است و امیدوارم خبرگزاری رسا همانند کلمه طیبه در هر زمان آورده ای جدید برای حوزه علمیه داشته باشد.

وی اظهار داشت: بنده اخبار خبرگزاری رسا را می بینم و نوع مواجهه رسانه ای شما با مسائل مختلف را سنجیده و متین می دانم و در عین حال معتقدم رسا می تواند بیش از این پیشرفت کند و در جریان سازی های خبری فعالانه تر عمل کند.

دبیر انجمن های علمی حوزه در ادامه با اشاره به جایگاه و اهمیت رسانه گفت: رسانه دارای جایگاهی بسیار مهم و مؤثر است؛ زمانی می توانیم از دیدگاه دیگران استفاده کنیم که بخش اطلاع رسانی فعال باشد و فعالیت ها را به دیگران منتقل سازد به عبارت دیگر می توان گفت یک نهاد بی رسانه مانند انسان لال است.

وی با بیان این که رویکرد رسانه باید رویکردی انتقادی با ادبیات اثباتی باشد، اظهار کرد: متأسفانه غالب رسانه های کشور چنین رویکردی ندارند بلکه رویکرد آنها انتقادی با ادبیات سلبی است و فقط مشکلات را بدون راهکار بیان می کنند که چنین موردی از مشکلات جامعه روشنفکری نیز به شمار می رود.

حجت الاسلام هاجری ادامه داد: امروزه غرب دنیا را با رسانه اداره می کند و بزرگترین خبرگزای ها در اختیار ابرقدرت ها قرار دارند و جنگ های بزرگ در عرصه رسانه در حال بروز کردن است؛ به عنوان مثال آمریکا در عرصه اقتصاد نتوانست چین را کنار بزند اما با استفاده از رسانه و راه اندازی یک شوی رسانه ای در موضوع ویروس کرونا کمر چین را شکست در حالی که واقعیت چیز دیگری است.

وی خاطرنشان کرد: براساس آیات قرآن کریم نباید هر خبری را از هر جایی یا فردی شنید زیرا هر خبری که به ذهن می رسد به مبدأ تصمیم گیری تبدیل می شود؛ غربی ها نیز به این نتیجه رسیده اند اگر می خواهند تغییری انجام دهند نیازی نیست دوره آموزشی برگزار کنند بلکه نیازمند جریان سازی خبری است.

دبیر انجمن های علمی حوزه علمیه با تصریح بر این که زمانی کار رسانه ای اثر می گذارد که نگاه مخاطب به رسانه منفی یا خنثی نباشد، تبیین کرد: اگر نگاه مخاطب به رسانه منفی باشد هرچه رسانه بیان کند، مخاطب عکسش را عمل می کند و اگر خنثی نیز باشد کار رسانه تأثیری نخواهد داشت.

حجت الاسلام هاجری در ادامه به طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در این طرح افرادی که دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی هستند به مباحث روز جامعه می پردازند؛ در میان حوزویان برای تولید یک اثر تلاش فراوانی انجام می شود اما برای معرفی آن تلاشی صورت نمی گیرد در حالی که غربی ها اگر یک تومان برای تألیف کتاب هزینه کنند نه تومان برای معرفی آن هزینه می کنند.

وی ادامه داد: طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی زمانی شروع می شود که کار نویسنده تمام شده باشد؛ به عبارت دیگر وظیفه طرح، شناسایی آثار برگزیده در عرصه علوم انسانی اسلامی و معرفی آن است که امروزه بیست موسسه دراین طرح شرکت کرده اند و خلاصه آثار ارسالی در 22 جلد جمع آوری شده که این آمار در حال افزایش است.

دبیر انجمن های علمی حوزه علمیه از راه اندازی و برپایی نمایشگاه دائمی و تخصصی طرح گفتمان انقلاب اسلامی در مدرسه فیضیه قم خبر داد و اعلام کرد: در تهران نیز در جست وجوی محل مناسبی برای برپایی نمایشگاهی دائمی هستیم؛ همچنین عناوین آثار این طرح برای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ارسال شده اند که از این افراد برای تبلیغ در دانشگاه استفاده می شود و این افراد نیز فقط می توانند در زمینه موضوعی که کتاب نوشته اند سخنرانی کنند و در فیضیه نیز تلاش می شود سلسله بحث هایی برپا شوند به عبارت دیگر می خواهیم مدرسه فیضیه به محل گفتمان علمی تبدیل شود.

حجت الاسلام هاجری در بخش دیگری از سخنانش از آمادگی کامل انجمن های علمی حوزه برای تعامل و همکاری همه جانبه با مؤسسه و خبرگزاری رسا خبر داد و زمینه ها و عرصه های این تعامل را تشریح کرد. /1324/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
مصطفی رستمی
ارسال نظرات