۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۵۹۶۵۶۵

نمایشگاه تخصصی گفتمان علمی انقلاب اسلامی به کار خود پایان داد

نمایشگاه تخصصی گفتمان علمی انقلاب اسلامی به کار خود پایان داد
مراسم اختتامیه نمایشگاه تخصصی گفتمان علمی انقلاب اسلامی با حضور آیت الله حسینی بوشهری و حجج اسلام والمسلمین عباسی و واعظی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه نمایشگاه تخصصی گفتمان علمی انقلاب اسلامی صبح امروز در سالن همایش های غدیر برگزار شد.

بر اساس این گزارش، آیت الله حسینی بوشهری، حجج الاسلام والمسلمین عباسی، واعظی و پژوهشگران، اساتید و محققان مؤسسات علمی عالی حوزه علمیه در این مراسم حضور داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی در این مراسم با اشاره به رخدادهای علمی حوزه های علمیه گفت: حوزه در دوران پیش از انقلاب در شاخه های علوم اسلامی متمرکز بود، اما بعد از انقلاب این موضوع را به علوم انسانی سرایت داده و به شکل گسترده ای با علوم اجتماعی و علوم انسانی و فلسفه های مختلف آشنایی عمیق پیدا کرده است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نمایشگاه تخصصی گفتمان علمی انقلاب اسلامی را گوشه ای از رخدادهای علمی حوزه های علمیه خواند و اظهار داشت: متأسفانه امروزه در حوزه اطلاع رسانی ضعف داریم؛ رهبر معظم انقلاب فرمودند «کاری که خوانده نشود گویی تولید نشده است»، از این رو ما باید هر کار علمی که تولید می شود را از طرق مختلف در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

وی با بیان این که ما باید آنچه را که تولید کرده ایم به خوانندگان ارائه کنیم و این جز با اطلاع رسانی محقق نمی شود، افزود: ما در زمینه مدیریت اقتصادی بر پایه آموزه های اسلامی محتواهای بسیاری داریم، اما به علت وجود ضعف در اطلاع رسانی مورد استفاده بدنه مدیریت اقتصادی کشور، کارشناسان و برنامه ریزان قرار نگرفته است.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین عباسی در ادامه با بیان اینکه دشمن می خواهد دین را از ساحت اجتماعی دور کرده و به سوی ساحت فردی سوق دهد، تأکید کرد: آن ها دین را مانع توسعه علم و دانش و فرهنگ می دانند، اما دین اسلام نه تنها این ادعا را رد کرده است، بلکه آن را به صورت عملی نیز نشان داد؛ دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی به اندازه ای چشمگیر است که می تواند اثربخشی حضور دین در عرصه اجتماعی و توسعه علمی را ثابت کند.

وی با اشاره به افزایش نرخ رشد علمی کشور خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب 260 مرکز علمی داشتیم، اما هم اکنون بیش از 2 هزار مرکز علمی در کشور داریم؛ اگرچه رشد علمی باید از دیدگاه کیفی مد نظر قرار گیرد، اما ناگفته نماند که تمدن سازی در کنار کیفیت باید تولید انبوه نیز داشته باشد، زیرا کمیت شرط لازم تمدن سازی است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی تمدن اسلامی را یکی از سه تمدنی که تأثیرگذاری عمیق بر حرکت بشریت داشته اند دانست و گفت: کاروان علمی و فرهنگی بشر امروز مدیون تمدن اسلامی است و مورخان بزرگ نیز اذعان کرده اند که تمدن امروز بشریت برگرفته از سابقه تمدن اسلام است.

حجت الاسلام هاجری نیز در این مراسم با بیان اینکه 2 هزار عنوان در 2 هزار 500 مجلد در نمایشگاه تخصصی گفتمان علمی انقلاب اسلامی عرضه شده است، اظهار داشت: ضرورت برپایی این نمایشگاه آن است که اساتید و محققان حوزوی در طول 4 دهه انقلاب آثار فاخری را تدوین و منتشر کرده اند و بسیاری از این آثار حائز رتبه های برتر در سطح کشوری شده اند، اما اطلاع رسانی دقیقی از آن ها صورت نگرفته است.

حجت الاسلام هاجری تأکید کرد: دشمنان و رقبای حوزه های علمیه هنگامی که آثاری را تدوین و منتشر می کنند، آن را به شدت مورد تبیین و معرفی رار می دهند، اما در حوزه های علمیه بعد از انجام عملیات نشر دیگر کاری برای معرفی آن اثر صورت نمی گیرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه عدم تبیین، معرفی و اطلاع رسانی آثار حوزه های علمیه سبب می شود تا دستاوردهای حوزه علمیه گمنام باقی بماند، افزود: اگر آثار و دستاورهای حوزه را معرفی و تبیین نکنیم، دشمنان حوزه را به ناکارآمدی متهم می کنند؛ چندی پیش برخی مطرح می کردند که حوزه علمیه در زمینه علوم انسانی هیچ کاری انجام نداده است، بنابراین امروز ما باید دستاوردهای حوزه را برای مردم تبیین کنیم تا دشمنان نتوانند حوزه را به ناکارآمدی متهم کنند.

گفتنی است، در پایان این مراسم از نمایندگان مؤسسات عالی که در این نمایشگاه نقش آفرینی کرده اند تجلیل به عمل آمد./841/پ202/ج

حسین ثالث موید
ارسال نظرات