۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۶۳۸۰۴۷
«شب چهلم» رونمایی شد؛

۲۹ روایت از افرادی که امام زمان (عج) را دیده و شناخته‌اند

۲۹ روایت از افرادی که امام زمان (عج) را دیده و شناخته‌اند
نشست رونمایی و بررسی رمان «شب چهلم» شب گذشته با حضور فاطمه دولتی نویسنده اثر در انتشارات کتاب جمکران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست رونمایی و بررسی رمان «شب چهلم» شب گذشته برگزار شد. در این مراسم فاطمه دولتی نویسنده کتاب و «حامد حجتی» حضور داشتند که ابتدا کتاب شب چهلم (روایت‌هایی از ملاقات‌های نورانی) رونمایی شد.

این جلسه در محل انتشارات کتاب جمکران برگزار شد و ابتدای نشست فاطمه دولتی از تجربه نگارش کتابش گفت.

* دولتی: سه ماه مشغول مطالعه و بررسی تشرفاتی بودم که در این کتاب به آن پرداخته شده است

دولتی با بیان اینکه روایاتی که در کتابش آن‌ها را بازنویسی و بازآفرینی کرده همگی از کتاب عبقری‌الحسان از منابع دست اول مهدوی است که در انتشارات کتاب جمکران هم ترجمه و منتشر شده است، گفت: ۲۹ روایت را دستچین کردم و سه ماه مشغول مطالعه و بررسی تشرفاتی بودم که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

* حجتی: «شب چهلم» اثری موفق و نقطه قوت کار تسلط نویسنده بر ادبیات داستانی است

حامد حجتی، نویسنده و شاعر آئینی که به‌عنوان کارشناس در این برنامه حضور داشت از ضرورت بازآفرینی آثار تراثی شیعی سخن گفت و این ضرورت را به «نهضت بازآفرینی» تعبیر کرد و افزود: لازم است که هر نویسنده و مؤلفی در کنار فعالیت‌هایش به طور جدی به موضوع بازآفرینی آثار متأخر بپردازد و سعی کند کتاب‌های قدیمی‌تر را با زبانی بهتر به مخاطبان بشناساند.

وی «شب چهلم» را اثری موفق دانست و نقطه قوت کار را تسلط نویسنده بر ادبیات داستانی برشمرد و افزود: نقص کتاب نداشتن مقدمه است و از ناشر می‌خواهم تا جای خالی مقدمه را در این کتاب پر کند تا ابهامی برای خوانندگان پیش نیاید، تا این کتاب برای خوانندگان و علاقمندان راه‌گشاتر باشد.

حجتی در ادامه سخنانش درباره بازآفرینی، از تجربه خودش در بازآفرینی ادبی زیارت ناحیه مقدسه خاطرنشان کرد: بازآفرینی فرایندی مهم و سه مرحله‌ای است.

او در بیان این مراحل بازآفرینی گفت: در مرحله اول باید معتقد بود است و نویسنده باید به متنی که قرار است روی آن کار کند اعتقاد داشته باشد و آن را باور کند. مرحله دوم این کار «نیوش کردن» است. نیوش مرتبه‌ای بالاتر از نوش کردن است. یعنی نویسنده اثری را که قرار است بازگردانی کند با جان و دل بخواند و با آن زندگی کند؛ طوری که بتواند آن را برای دیگری تعریف و روایت کند. مرحله سوم که از باقی مراحل ساده‌تر است این است که نویسنده بتواند آنچه نیوش کرده به بهترین شکل و به تعبیری رنگی تعریف کند نه سیاه‌و‌سفید و با جزئیات و ظرافت‌ها کارش را کامل کند.

در این مراسم نویسنده کتاب «فاطمه دولتی» یکی از روایت‌هایی کتاب را برای حاضران خواندند و پوستر کتاب از سوی او امضا شد.

«شب چهلم» داستان‌هایی را روایت می‌کند از کسانی که «او» را در همین شهر و در همین کوچه و بازارهای شلوغ دیده‌اند و شناخته‌اند و با او حرف زده‌اند. آن‌ها پس از دیدن حضرت مهدی می‌گویند: «او نزدیک ماست، کنار ماست، در مجالس شیعیان حضور دارد، از بیچارگان دستگیری می‌کند، همین‌قدر نزدیک و آشنا...»

فاطمه دولتی، نویسنده کتاب «شب چهلم» که پیش از این نیز «شیر دارخوین» و «افسانه‌های واقعی» را به چاپ رسانده است، خواننده را در داستان‌های کتاب جدیدش گرفتار تعلیق کاذب نمی‌کند و بدون اتلاف وقت او را به قلب داستان می‌برد و خیالش را آسوده می‌کند از اینکه آنچه او در پی‌اش است، همان است که نویسنده می‌خواهد در اختیارش قرار دهد.

دولتی داستان‌های «شب چهلم» را پرکشش و جذاب روایت کرده است، طوری که شاید خواننده متوجه نشود در حال خواندن یک داستان تاریخی مستند است. داستان‌ها ملموس هستند، گویی کسی در همسایگی خواننده کتاب «شب چهلم»، حضرت صاحب الامر را ملاقات کرده است.

شب چهلم چندی پیش به همت انتشارات جمکران در ۲۱۱ صفحه به چاپ رسیده است./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات