۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۶۳۸۶۰۰

هفت کیلومتر تا مرگ رویای غربی-عبری در سوریه

هفت کیلومتر تا مرگ رویای غربی-عبری در سوریه
برخلاف پیش‌بینی حامیان تروریست‌ها، ارتش سوریه با کمک محور مقاومت تاکنون توانسته است به پیروزی‌های راهبردی چشمگیری در استان ادلب دست پیدا کند.

به گزارش خبرگزاري رسا، جنگی که از سال ۲۰۱۱ علیه دولت سوریه به راه انداخته شده به تدریج به روز‌های پایانی خود نزدیک می‌شود. در این جنگ تروریست‌هایی از کشور‌های مختلف تجهیز و روانه سوریه شده و علیه مردم و ارتش سوریه وارد فاز عملیات‌های تروریستی و فتنه انگیزی شدند. آمریکا به همراه متحدان منطقه‌ای خود و به ویژه رژیم صهیونیستی در این اندیشه بودند که با تقویت تروریست‌ها، زمینه را برای ساقط کردن نظام سیاسی سوریه فراهم کرده و این کشور را تجزیه کنند. اما برخلاف پیش بینی حامیان تروریست ها، ارتش سوریه به کمک ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان موفق شد تا تروریست‌ها را شکست داده و بر مناطق مهم و کلیدی کشور تسلط پیدا کند.

ارتش سوریه برای رسیدن به حاکمیت یکپارچه نیازمند دو گام اساسی است: در درجه اول استان ادلب باید از لوث وجود تروریست‌ها پاکسازی شود و در نهایت نیز مناطق شمال و نوار مرزی مشترک با ترکیه پاکسازی شوند. در شرایط کنونی ادلب به عنوان آخرین پایگاه تروریست‌ها در سوریه است و به همین دلیل ارتش سوریه عملیات آزادسازی این شهر را کلید زده است. در ادامه به بررسی مهم‌ترین پیروزی‌های ارتش سوریه در این راستا خواهیم پرداخت.

هفت کیلومتر تا مرگ رویای غربی-عبری در سوریه

اهمیت نبرد ادلب
آزادسازی ادلب برای دولت سوریه بسیار مهم است. ادلب ۱۱ درصد از خاک سوریه را تشکیل می‌دهد. این شهر از سال ۹۴ توسط تروریست‌ها اشغال شده است. استان ادلب از ۵ شهرستان شامل ادلب، معره نعمان، اریحا، جسرالشغور و حارم تشکیل می‌شود که شهر خان شیخون در شهرستان معره نعمان از مراکز راهبردی این استان است و یکی از راهبردی‌ترین مناطق شمال غرب سوریه به شمار می‌رود.

در شرایط کنونی در شهر ادلب گروه‌های تروریستی زیادی جمع شدند و این شهر را آخرین پناهگاه برای خود می‌دانند. احرار الشام، فیلق الشام، ارتش ادلب الحر، گروه ترکمانیه ساحلی اول و دوم، گروه پیاده نظام اول و دوم، ارتش نخبه، ارتش النصر، تیپ الحریة و گروه ۲۳، نورالدین زنکی، ارتش الاحرار، الویه صقور الشام و تجمع دمشق از جمله گروه‌های تروریستی به شمار می‌آیند که در مناطق اشغالی استان ادلب حضور دارند.

با توجه به تنوع گروه‌های تروریستی در ادلب، عملیات آزادسازی این شهر را باید پیچیده‌ترین و دشوار‌ترین عملیات دانست. چرا که از یک سو ترکیه با توجه به توافق سوچی و ایجاد مناطق کاهش تنش به دنبال اهداف خود در ادلب است و از سوی دیگر گروه‌های تروریستی، این منطقه را آخرین پناهگاه برای خود می‌دانند و به راحتی تسلیم نخواهند شد. علاوه بر این، موقعیت جغرافیایی استراتژیک استان ادلب در شمال غرب سوریه باعث شده تا عملیات ادلب بسیار مهم تلقی شود. استان ادلب، استانی است که مناطق شمالی سوریه را به مناطق مرکزی متصل می‌کند، ضمن آنکه با ترکیه نیز هم‌مرز است. بدین ترتیب، نبرد آینده در استان ادلب، برای مناطق شمالی و مرکزی سوریه بسیار سرنوشت‌ساز خواهد بود.

هفت کیلومتر تا مرگ رویای غربی-عبری در سوریه

اختلافاتی که درمورد این شهر بین کشور‌های موثر در بحران سوریه وجود داشت باعث شد تا در سال ۲۰۱۸ توافق سوچی در روسیه بین روسیه و ترکیه منعقد شود. توافق سوچی با هدف ایجاد مناطقی در جهت کاهش تنش و بیرون راندن تروریست‌هاست که البته به دلیل برخی کارشکنی‌ها هنوز اجرا نشده است. مهم‌ترین عامل نقض توافقنامه سوچی و سایر توافقات میان دو کشور، حملات مکرر گروه‌های تروریستی و عدم عقب‌نشینی آن‌ها از مناطق ترسیم و تعیین شده در این توافقات بود. توافق سوچی برای ایجاد منطقه کاهش تنش در استان ادلب به وسعت ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر مربع قرار بود تا ۲۳ مهر ماه ۹۷ کاملاً اجرایی شود، اما عدم همراهی برخی گروهک‌های تروریستی حاضر در این استان موجب تعویق آن شد؛ مساله‌ای که نقض توافق ادلب است. در شرایط کنونی و پس از نقض توافق سوچی، ارتش سوریه در عملیاتی که با هدف آزادسازی استان ادلب شروع کرده هم در استان ادلب و هم در غرب حلب به دستاورد‌های قابل توجهی رسیده که زمینه را برای آزادی ادلب فراهم کرده است:

خان طومان
ارتش سوریه ۹ بهمن ماه موفق شد شهر خان طومان را پس از حدود ۴ سال آزاد کند. خان طومان در جنوب غربی حلب در سوریه واقع شده است. خان طومان دسامبر ۲۰۱۵ میلادی از اشغال گروه‌های تروریستی آزاد شد. تروریست‌های النصره مارس ۲۰۱۶ با همکاری چندین گروهک دیگر بار دیگر به خان طومان حمله کرده بودند، اما این حمله از سوی نیرو‌های ارتش سوریه و با کمک حزب الله لبنان، نیرو‌های فاطمیون، نیرو‌های مقاومت عراقی و نیرو‌های ویژه مستشاری ایران دفع شد و عناصر النصره با دادن حدود ۴۰۰ نفر تلفات مجبور به عقب نشینی شده بودند. تروریست‌های النصره بار دیگر در مه ۲۰۱۶ به شهرک خان طومان حمله و این بار این منطقه مهم را اشغال کردند. این شهرک مهم پس از حدود ۴ سال از اشغال گروه تروریستی جبهه النصره آزاد شده است. خان طومان بنا به دلایلی برای تروریست‌ها بسیارمهم و راهبردی به شمار می‌رود.

خان طومان به دلیل فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب شهر حلب و نزدیکی به اتوبان حلب-دمشق از اهمیت استراتژیکی برخوردار است. چرا که این شهر می‌تواند سبب دسترسی تروریست‌ها به شهر مهم حلب و هم سبب تحرکات آن‌ها در دمشق، پایتخت سوریه شود. عامل دیگر اهمیت آزادسازی خان طومان این است که این شهرک راهبردی یکی از اصلی‌ترین راه‌های کمک رسانی عناصر تروریستی به یکدیگر از شمال به جنوب استان حلب بود. با کنترل ارتش سوریه و نیرو‌های مقاومت بر این شهرک راهبردی، یکی از مسیر‌های مهم ارتباطی تروریست‌ها با یکدیگر از شمال به مرکز سوریه قطع می‌شود. در مقابل، با آزادسازی شهرک خان طومان این امکان برای ارتش سوریه و متحدانش فراهم می‌شود که بتوانند امدادرسانی و پشتیبانی از نیرو‌های خود میان استان‌های حلب، حمص، حماه و دمشق را با سهولت بیشتری انجام دهند.

معره النعمان
ارتش سوریه ۹ بهمن خبر آزادسازی شهر معره النعمان در حومه ادلب را اعلام کرد. آزادسازی معره النعمان یک دستاورد بزرگ به شمار می‌رود. معره النعمان از شرق در ۷۰ کیلومتری حلب و از شمال در ۳۰ کیلومتری ادلب واقع شده است؛ از سمت جنوب نیز حدود ۶۰ کیلومتر از استان حماه فاصله دارد؛ چیزی که اهمیتی دو چندان به این شهر داده است، قرار گرفتن آن در مسیر مهمترین جاده زمینی در سوریه یعنی جاده حلب–دمشق است که موقعیتی استراتژیک و حیاتی به آن بخشیده است. از این گذشته این شهر نقطه تلاقی حومه‌های غربی، شمالی و شرقی ادلب است و فضای گسترده‌ای را برای پیشروی ارتش به سمت شهر سراقب فراهم کرد. آزادی معره النعمان در حومه ادلب و خان طومان در حومه حلب، کل معادلات نظامی و سیاسی را در درگیری‌های جاری در شمال سوریه به هم ریخته و همین امر این منطقه را در آستانه نبرد سرنوشت ساز قرار می‌دهد و ارتش سوریه را که در آستانه برچیدن نهایی بساط تروریست‌ها در حومه ادلب قرار گرفته است، تبدیل به قدرت مطلق این منطقه خواهد کرد.

هفت کیلومتر تا مرگ رویای غربی-عبری در سوریه

سراقب
ارتش سوریه ۱۶ بهمن ماه با شکست گروه‌های تروریستی، وارد شهر راهبردی سراقب در استان ادلب، در شمال سوریه شد. آزادسازی شهر سراقب در شرایطی رقم خورد که ارتش سوریه این شهر را از سه جهت محاصره کرده بود. به دنبال پیشروی ارتش سوریه، تروریست‌ها از این شهر فرار کرده و تجهیزات نظامی زیادی از خود بر جای گذاشتند. در واقع به دنبال این پیروزی، ارتش سوریه در مجموع در ۴۵ روز گذشته موفق به آزادسازی ۱۲۰۰ کیلومتر مربع از مناطق اشغالی استان ادلب شد. بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که اهمیت آزادی شهر سراقب در این است که ارتش سوریه و متحدانش به شهر ادلب، مرکز استان ادلب نزدیک شدند چرا که فاصله ارتش سوریه به شهر ادلب به کمتر از ۷ کیلومتر رسیده است. آزادسازی شهر سراقب همچنین باعث شد تا جاده بین‌المللی حلب-دمشق از اشغال تروریست‌ها نیز آزاد شود. این مسئله برای اقتصاد سوریه بسیار مهم است.

نتیجه‌گیری

ارتش سوریه در یک ماه و نیم گذشته موفق شده است تا بیش از هر زمان دیگری در چند سال اخیر به آزادسازی کامل ادلب امیدوار باشد. با آزادسازی شهر سراقب در حومه ادلب اکنون ارتش سوریه در فاصله ۷ کیلومتری تا شهر ادلب به عنوان آخرین پناهگاه تروریست‌ها در سوریه فاصله دارند. در این میان، حامیان گروه‌های تروریستی از پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه به شدت خشمگین بوده و سعی در متوقف کردن پیشروی‌های ارتش سوریه را دارند. چرا که در درجه اول، ادلب به عنوان یک ابزار فشار بر دمشق بوده و در صورت آزادسازی این شهر این ابزار فشار از بین خواهد رفت و از سوی دیگر ادلب به عنوان خط مقدم اشغالگران در سوریه برای مقابله با ارتش این کشور به شمار می‌رود به این معنا که کشور‌های اشغالگر در سوریه ادلب را به این دلیل بسیار مهم و راهبردی می‌دانند که یک مانع مهم در برابر ارتش سوریه و شهر‌های شمالی سوریه به شمار می‌رود.

هفت کیلومتر تا مرگ رویای غربی-عبری در سوریه

بدیهی است که آزادسازی ادلب به معنای از بین رفتن این مانع و پیروزی ارتش سوریه به سمت شهر‌های اشغالی در شمال کشور بوده و این به معنای پایان کامل اشغالگری‌ها در سوریه پس از نزدیک به ۹ سال خواهد بود. ارتش سوریه برای تحقق این هدف تنها ۷ کیلومتر با ادلب فاصله دارد./1360/

ارسال نظرات