۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۶۳۸۷۰۱
پرسش و پاسخ؛

امام مهدی(عج) از بقیه امامان(ع) سختگیرتر اند؟

امام مهدی(عج) از بقیه امامان(ع) سختگیرتر اند؟
سوالی که مطرح است اینکه امام مهدی(عج) از بقیه امامان(ع) سختگیرتر اند؟ پاسخ را در ادامه با هم می خوانیم.

به گزارش خبرگزاری رسا، بحث سخت گیری امام زمان فقط در مورد کارگزاران حکومتی مطرح شده است. امام مهدی (ع) با اقامه عدل و حق، به محرومیت و ظلم خاتمه می‌دهد و برای آنکه ذره‌ای ستم از جانب دولت و کارگزاران نظام او بر کسی نشود و حقی ضایع نگردد، با مسئولان و کارگزاران حکومتی خود سخت می‌گیرد. دولت او عدالت محض برقرار است، پس هیچ‌گونه لغزش و فساد و انحراف در نظام اداری آن حضرت وجود ندارد و سخت‌گیری آن حضرت با مسئولان و کارگزارانش به همین سبب است؛ لذا در روایات آمده است:«المهدی جواد بالمال رحیم بالمساکین شدید علی العمال » ؛ « مهدی (ع) نسبت به مال و دارایی بخشنده است و نسبت به مسئولان و کارگزاران دولت خویش بسیار سخت‌گیر و نسبت به ناتوانان و مستضعفان بسیار دل‌رحم و مهربان است» ( منتخب الاثر، ص ۳۱۱).

لذا در روایتی آمده است: امام مهدی (ع) به تمام کارگزارانش دستور می‌دهد که عدل و احسان را شیوه خود سازند ؛ و آن حضرت دقیقاً فرمان خدا را اجرا می‌کند و با کسی حساب خویشاوندی ندارد.( همان به نقل از الملاحم و الفتن، ص ۱۰۸) . خلاصه آنکه سیرت مدیریتی حضرت با مسئولان جامعه‌اش این است که اگر آنها خطا کنند حضرت از خطای آنها چشم‌پوشی نمی‌کند»؛ اما در مورد عموم مردم با مهر و رافت برخورد می کنند و مهربانی امام عصر ارواحنا فداه نیز آنچنان وسیع و گسترده است که در عصر ظهور، آن حضرت نه تنها در میان دوستان و شیعیان خاصّ بلکه در سراسر عالم، بساط رأفت و مهربانی را میان تمامی مردمان عصر ظهور می گسترانند. علاّمه مجلسی نقل کرده است که خداوند انوار آل محمّد صلوات اللَّه علیهم اجمعین را به حضرت آدم نشان داد و به او فرمود: اینان وسیله تو و وسیله هر فرد سعادتمند از آفریدگان من هستند. آنگاه حضرت آدم نگاه کرد: فإذاً بشبح فی آخرهم، یزهر فی ذلک الصفیح؛ کما یزهر کوکب الصبح لأهل الدنیا. فقال اللَّه تبارک وتعالی: وبعبدی هذا السعید أفک عن عبادی الأغلال، وأضع عنهم الاصار، وأملأ أرضی به حنّاناً ورأفة وعدلاً؛ کما ملئت من قبله قسوة وشقوة وجوراً. (بحاار الأنوار: ۳۱۲/۲۱ و ۳۱۲/۲۶) ؛ حضرت (امام زمان ارواحنا فداه) را در آخرین نفر از چهارده معصوم علیهم السلام شبحی از نور دید که در آن پهنه می درخشید؛ همانگونه که ستاره صبح بر اهل دنیا می درخشد.

آنگاه خداوند تبارک و تعالی (به حضرت آدم) فرمود: به وسیله این شخص سعادتمند، غل و زنجیر از بندگانم می گشایم و سختی ها را از آنان بر می دارم، و سراسر زمینم را به وسیله او پر از شفقت و مهربانی و عدالت می نمایم؛ همان گونه که قبل از او از قساوت و شقاوت و ستم پر شده باشد. بنابراین همان گونه که خداوند فرموده است در عصر ظهور مهربانی و رأفت خداوند به وسیله حضرت بقیة اللَّه الأعظم ارواحنا فداه در سراسر جهان حکمفرما وستم ها و شقاوت هایی که در عصر غیبت، جهان را فرا گرفته است ریشه کن خواهد شد. ما باید با دعا برای تعجیل ظهور امام زمان عجّل اللَّه تعالی فرجه که مظهر رأفت و مهربانی خداوند در سراسر عالم هستند، به این وظیفه مهمّ و حیاتی خود عمل نماییم تا انشاء اللَّه با حضور در دولت کریمه آن حضرت، نظاره گر رأفت و مهربانی آن بزرگوار در سراسر جهان باشیم.

در این رابطه می توانیم به طور خاص رفتار و برخورد امام زمان نسبت به مردم را در روایات چنین بیان کنیم:
۱. سیرت دینی
حضرت مهدی در برابر جلال خداوند بسیار خاشع و فروتن است. هم چون عقاب، بال خویش فرو می‌گشاید، سر به زیر می‌اندازد و از اوج آسمان فرو می‌آید. بدین‌سان، خدا و عظمت خدا در وجودش متجلی بوده، و همه هستی او را در خود فرو برده است. المهدی الموعود، ج۱، ص۲۸۰
۲. سیرت خلقی
حضرت مهدی صاحب حشمت، سکینه و وقار است، جامه‌هایی درشتناک و خشن می‌پوشد، نان جو می‌خورد و علم و حلم او از همه مردمان بیشتر است، هم نام پیامبر صلوات‌الله‌علیه است و خَلق و خُلق محمدی دارد. در جهان با مشعل فروزان هدایت، سیر کرده و مانند صالحان زیست می‌کند. المهدی الموعود، ج۱، ص۲۸۱
۳. سیرت عملی
حضرت مهدی بخشنده است، به‌ گونه‌ای که بی‌دریغ، اموال به این و آن می‌دهد. با عمال و کارگزاران و مأموران دولت خویش بسیار سخت گیر و با ناتوانان و مستمندان، بسیار دل رحم و مهربان است. در رفتار، چنان است که گویی با دست خود، کره و عسل به دهان مسکینان می‌گذارد.
با آمدنش کینه از دل‌ها می‌رود و همه جا را آسایش و امنیت فرا می‌گیرد. و «می‌نهد میزان عدل را در بین مردم، پس احدی به احدی ظلم نکند». بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۲۲.
۴. سیرت انقلابی
حضرت مهدی حق هر حق‌داری را باز پس گرفته و به او می‌دهد، حتی اگر حق، زیر دندان انسان متجاوز و غاصب باشد از آن بیرون کشیده و به صاحب حق باز می‌گرداند.
در راه اجرای حکم خدا و استقرار دین خدا، به سخن کسی گوش نداده و نکوهش احدی را نمی‌شنود. بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۵۴
۵. سیرت سیاسی
به‌هنگام حکومت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، حکومت جبّاران و مستکبران و نفوذ سیاسی منافقان و خائنان نابود شده، شهر مکه، قبله مسلمین و مرکز حرکت انقلابی حضرت مهدی می‌شود. نخستین افراد با قیام او در مکه گرد هم آمده، به‌اومی‌پیوندند. المهدی الموعود، ج۱، ص۲۵۲.
۶. سیرت تربیتی
در آن روزگار، قدرت عقلی توده‌ها تمرکز یافته و مهدی به تأیید الهی، مردمان را به کمال می‌رساند و در همگان فرزانگی پدید می‌آورد.
چون مهدی قیام کند زمینی نمی‌ماند، مگر این که در آن‌جا گلبانگ محمدیِ: أشْهَدُ أنْ لاإلهَ‌إلّااللّه وَ أشهدُ أنَّ محمداً رسولُ الله، بلند می‌شود. بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۴۰
۷. سیرت اجتماعی
عدالت مهدی چنان است که در حکومت او بر هیچ کس و هیچ چیز، هیچ‌گونه ستمی روا داشته نمی‌شود. نخستین نشانه عدل او سخنان سخنگویان حکومت اوست که در مکه فریاد می‌زنند: «هر کس نماز فریضه خویش را در کنار حجر الاسود و محل طواف خوانده است و اکنون می‌خواهد نماز نافله بخواند، به کناری رود، تا حق کسی پایمال نگردد و هر کس می‌خواهد نماز فریضه بخواند بیاید و بخواند.» اصول کافی، ج۴، ص۴۲۷.
هیچ جای زمین باقی نمی‌ماند، مگر آن‌که از برکت عدل و احسان او فیض می‌برد و زنده می‌شود، حتی جانوران و گیاهان نیز از این برکت و عدالت بهره‌مند می‌شوند. و «عدالت او درون خانه‌ها خواهد رفت مانند این که سرما و گرما داخل آن می‌شود.» بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۶۲.
۸. سیرت اصلاحی
حضرت مهدی فریادرسی است که از جانب خداوند آمده تا به فریاد مردم برسد. در روزگار او، همگان در رفاه و آسایش به نعمتی بی‌مانند دست می‌یابند، حتی چهارپایان نیز فراوان شده و با دیگر جانوران با خوشی و آسودگی زندگی می‌کنند، گیاهان بسیار می‌رویند و آب نهرها فراوان شده و گنج‌ها، دفینه‌ها و دیگر معادن زمین استخراج می‌شود.
آتش فتنه‌ها و آشوب‌ها خاموش شده و جنگ و شبیخون و غارتگری از میان می‌رود. در جهان ویرانه‌ای باقی نمی‌ماند، مگر آن که مهدی آن‌جا را آباد می‌سازد. المهدی الموعود، ج۱، ص۲۶۴.
۹. سیرت قضایی
در حکومت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف احکام و قضاوت‌ها کاملاً عادلانه بوده و سرسوزنی ظلم و بیداد به کسی نشده و هیچ رنج و محنتی بر دلی نمی‌نشیند. حضرت مهدی بر طبق احکام خالص دینی (بدون توجه به آرا و افکار دیگران) حکم و حکومت می‌کند، میزان عدل را در میان مردم می‌نهد و بدین‌گونه، هیچ کس نمی‌تواند به دیگری ستم کند.
شیخ مفید می‌گوید: چون قائم آل محمد قیام کند، مانند حضرت داود علیه‌السلام بر حسب باطن، بی‌هیچ نیازی به شاهد، حکم و قضاوت می‌کند، خداوند حکم را به او الهام کرده و او بر طبق الهام الهی حکم می‌راند. حضرت مهدی نقشه‌های پنهان هر گروه را می‌داند و به آن‌ها می‌گوید: مهدی دوست و دشمن خود را با نگاه می‌شناسد. الارشاد، ج۲، ص۳۳۱.

منبع: پرسمان

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶
امام صادق علیه السلام در پاسخ به یکی از اصحاب خود که در مورد بی اعتنایی و قطع رابطه با یکی از افراد که در سطح او اهل اعتقاد و عمل نبود پرسیده بود، فرمود:
"بر مردم سخت نگیرید؛ آیا نمی‌دانی که حکومت بنی‌امیّه بر پایهٔ شمشیر و خشونت و ستم بود، ولی مبنای حکمرانی ما نرمی و جاذبه و متانت و برخورد خوب و پارسایی و تلاش (برای جذب) است؟ پس مردم را با این شیوه به دین و مرامتان تشویق و جذب کنید. (خصال صدوق، ج۲، ص ۳۵۵)
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶
اللهم عجل لولیک المهدی الفرج
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۷
این که اگر مردم زیر بار حکومت ولی معصوم نروند، تکلیف اقامه دولت و حکومت از ولیّ ساقط است و یا این که اقدام به حکومت از سوی معصوم در شرایطی که یاور و همراه کافی را ندارد به مفسده ای بزرگتر از مفسده عدم حکومت منجر شود و بنا بر این ولی معصوم از امر حکومت کناره گیری می کند، یک بحث است اما این که مردم واجد حق در پذیرش یا عدم پذیرش حکومت ولی معصوم هستند و می توانیم به آنها این بشارت را بدهیم که حق پذیرش یا عدم پذیرش با شماست و بعد در تناظر با دموکراسی غربی بگوییم ما از غربی ها پیشتاز تر بوده ایم (نظیر بیانی که آقای روحانی در سخنرانی اخیرشان داشتند ) بحثی دیگر است که هیچ دلیلی بر آن اقامه نشده است
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۸
سلام صبحتون بخیر
در زمان حضرت مهدی یک حکومت واحد جهانی وجود خواهد داشت که در راس آن خود حضرت هستند از سوی ایشان حاکمان وکارگزارانی برای مناطق مختلف جهان نصب خواهند شد روشهای حکومتی ایشان با هر آنچه مردم تاکنون شاهد بوده اند فرق خواهد کرد البته نه اینکه دین جدید یا کتاب جدیدی بیاورند یا در احکام اسلامی تغییری ایجاد کنند بلکه ابشان احیاگر دین اسلام ناب محمدی خواهند بود که ممکن است در طی اعصار تاحدی به خرافات آمیخته شده باشد عقول مردم کامل خواهد شد چنانکه یک زن خانه دار میتواند در خانه خود بر طبق کتاب وسنت قضاوت کند حکومت ایشان همچون اجداد بزرگوارشان حکومت عدل خواهد بود پیشرفت علمی بسیار سریع میشود وجامعه به نهایت شکوفایی خود میرسد وتا زمان قیامت همانگونه به پیش میرود.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۸
به نظرم شبیه به حکومت حضرت علی خواهد بود...وکلای امام به عنوان نماینده حضرتش که باعث ارتباط امام با مردم خواهد بود اما وکلای امام از لحاظ منطقی مجوز قانون گذاری و تشکیل مجلس به این شکل امروزی که مجلس داریم نخواهند داشت شاید وکلا نقش والی را بازی کنند...وزرا هم عاملان امام در امور متفاوت و تخصصی و حرفه ای در اون زمینه خواهند بود و قطعا سیستمی رو هم برای نظارت بر کار وکلا هم خواهند داشت...
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۸
هرطوری که مولامون امیرالمومنین حکومت داری کرد امام زمان هم به همون شیوه عمل میکنه
این نوع حکومتداری های مختلف امروزی همه ساخته ذهن ناقص بشره و همه عیب هایی داره البته به نظر من
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۹
به نظر من حکومت امام زمان شبیه به امام علی ع هست. یعنی یه والی و حاکم برای یه منطقه ای انتخاب میکنند و تمام امور اون منطقه رو میسپارند به اون والی. نکته ای که وجود داره اینه که اون والی علاوه بر تقوا و علم و باهوشی ، باید مقبولیت مردمی هم در اون منطقه داشته باشه
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۹
از احادیث استفاده می شود كه وقتی مهدی موعود(ع) ظاهر شد و در جنگ پیروز گشت، و بر شرق و غرب جهان تسلط و سیطره یافت، تمام زمین به وسیله یك حكومت جهانی اسلامی اداره می شود. برای تمام بلاد و استان ها، استانداران لایقی را با برنامه كار و دستورات لازم گسیل می دارد. و به واسطه كوشش و جدیت آنان، تمام زمین آباد و معمور می گردد.
خود حضرت مهدی(عج) هم از دور، تمام حوادث و جریانات كشوهای زمین را زیر نظر دارد و تمام نقاط زمین، برایش مانند كف دست می گردد. اصحاب و یارانش نیز از فاصله های دور، وی را مشاهده می نمایند و با او تكلم می كنند.
عدل و دادش تمام زمین را فرا می گیرد، مردم با هم مهربان شده، و با صدق و صفا زندگی می كنند. امنیت عمومی همه جا را فرا می گیرد و كسی درصدد آزار دیگری نیست. وضع اقتصای مردم بسیار خوب می شود به طوری كه مستحق زكات پیدا نمی شود. باران های نافع پی درپی می بارد. تمام زمین، سبز و خرم می گردد. بركات و محصولات زمین زیاد می شود، اصلاحات لازم در امور كشاورزی به عمل می آید. توجه مردم به خدا زیاد می شود و گرد معاصی نمی گردند. دین اسلام دین رسمی جهان شده بانگ توحید از همه جا بلند می گردد.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۴
اللهم عجل لولیک المَهدی الفرج و خلصه من ایدی الجبارین
1
0