۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۶۳۸۸۳۰
مدیر مدرسه علمیه خواهران کوثر اصفهان مطرح کرد؛

بایستگی‌های حوزه علمیه در مسیر تحقق حوزه انقلابی

بایستگی‌های حوزه علمیه در مسیر تحقق حوزه انقلابی
بهشتی با بیان اینکه حوزه علمیه انقلابی می‌تواند اساتید و طلاب انقلابی تربیت کند، گفت: حوزه‌ انقلابی حوزه‌ای است که برنامه‌های آن در راستای تحقق تمدن اسلامی باشد.

صدیقه بهشتی مدیر مدرسه علیه خواهران کوثر اصفهان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه حوزه انقلابی درست بر خلاف حوزه سکولار و در مسیر تقابل با سکولاریسم در حوزه علمیه عمل می‌کند، گفت: حوزه ای که اساتید و طلابش انقلابی است را حوزه انقلابی نمی گویند بلکه حوزه ای انقلابی است که شاکله انقلابی داشته باشد و برنامه‌های آن در جهت حفظ آرمان های انقلابی و تحقق تمدن اسلامی باشد.

وی در ادامه افزود: اگر رویکرد یک مدرسه علمیه انقلابی‌گری باشد اساتید و طلاب آن هم انقلابی خواهند بود و شاهد ریزش تفکر انقلابی در چنین حوزه علمیه‌ای نخواهیم بود.

حوزه انقلابی محصور در فقه نیست

بهشتی پیرامون شاخصه‌های حوزه انقلابی خاطرنشان کرد: حوزه انقلابی حوزه ای است که خود را محصور در فقه نداند و بتواند در تمامی عرصه ها صاحب نظر بوده و تولید محتوا داشته باشد، در کنار تعلیم عقاید و فقه و اصول و دروس متداول حوزه علمیه ایجاد بصیرت دینی فرهنگی و اجتماعی داشته باشد و بتواند برای تمامی قشر و سنین جامعه برنامه تربیت دینی ارائه کند.

مدیر مدرسه علمیه خواهران کوثر اصفهان با بیان اینکه حوزه ای که تمام دغدغه اش یاری امام انقلاب در رساندن پرچم انقلاب به دست صاحب الزمان(عج) باشد و در این راستا نیروهای جریان ساز و تحلیلگر تربیت کند حوزه انقلابی است، تصریح کرد:  حوزه ای انقلابی است که بصیر و عارف به زمانه باشد، در خصوص هر جریانی اهل ایده و نظر بوده و به وقت مناسب آن را اعلام کند.

وی اهل سازش و مصلحت سنجی نبودن را از ویژگی‌های حوزه علمیه انقلابی برشمرد و اظهار کرد: اگر بخواهیم نسبت به ایده‌آل و آنچه که رهبر معظم انقلاب از حوزه‌های علمیه مطالبه کردند، وضعیت را ارزیابی کنیم می‌بینیم ما با حوزه انقلابی ایده‌آل فاصله بسیاری داریم و راه نرفته زیاد داریم و می‌طلبد که مسؤولان حوزه، مراجع تقلید، شورای عالی حوزه علمیه، جامعه مدرسین و مراکز مدیریت هماهنگ و متحد با همدیگر عزم‌شان را در خصوص تحقق این مهم جزم کنند.

بهشتی با تأکید بر ضرورت استفاده از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در مسیر تحقق حوزه انقلابی، خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه باید در مسیر انقلابی‌گری و تحقق حوزه انقلابی به‌سرعت حرکت کنند تا بتوانند این فاصله طولانی را طی کنند و به حوزه انقلابی ایده‌آل برسند. البته تا حدی کار هایی صورت گرفته ولی باز هم نیاز به فعالیت‌های بیشتر احساس می‌شود.

باید مراقب فضای معنوی حوزه علمیه باشیم

مدیر مدرسه علمیه خواهران کوثر اصفهان با انتقاد از نمره محوری در حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: باید مراقبت کنیم معنویت در حوزه علمیه کم نشود و فضای معنوی و روحانی حوزه علمیه محفوظ بماند، حوزه کنونی شاید جو معنوی خوبی داشته باشد و افراد را از انواع فساد در جامعه باز دارد اما مسیر طولانی در تربیت نیرو دارد که با ساز و کار کنونی حوزه خیلی نمی تواند موفق باشد.

بهشتی به اهمیت جذب نیروهای مستعد و توانمند و انقلابی در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: طلاب باید سنجیده شوند و فقط جذب ملاک نباشد بلکه گزینش هم در حوزه ها ملاک باشد، ضمن اینکه لازم است سیستم پژوهشی حوزه تقویت شود.

وی با بیان اینکه مباحث درسی حوزه فرهنگی در حوزه علمیه نباید مرزبندی شوند، اظهار کرد: حوزه در مسیر انقلابی شدن است اما راه طولانی در پیش دارد و در اول مسیر قرار گرفته است و در این راه باید از جوانان نخبه برای برنامه ریزی کمک بگیرد و همچنین انتقاد پذیری خود را بیشتر کند تا شاهد تحقق این مسأله مهم در حوزه‌های علمیه کشور باشم./1304/ت210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات