۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۶۳۸۸۴۱
مدیر موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا اصفهان تشریح کرد؛

موانع تحقق حوزه انقلابی و قرار گرفتن افراد در مسیر انقلابی‌گری

موانع تحقق حوزه انقلابی و قرار گرفتن افراد در مسیر انقلابی‌گری
کاشانی با اشاره به ظرفیت‌های بسیار حوزه‌های علمیه در صدور تفکر انقلابی در عرصه جهانی، گفت: در حوزه انقلابی همه اجزاء آن مطیع رهبری و دارای تفکر انقلابی هستند.

منیژه کاشانی مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه الزهرا اصفهان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه حوزه انقلابی را می توان معتقد به اسلام سیاسی و نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه جامع الشرایط دانست، گفت: حوزه انقلابی را باید توأم از از اندیشه های فقهی و کلامی امام خمینی  و امام خامنه ای دانست که پس از صدر اسلام، برای نخستین‌بار توانست الگویی مبتنی بر اسلام ناب و برگرفته از قرآن و احادیث را در جامعه تحقق بخشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حوزه علمیه  با ابتنا بر تفکر انقلابی باید به ‌تدریج فرهنگی خلق کند و آن را بسط دهد، یکی از عوامل حفظ و پویایی یک اندیشه و نیز الگوی سیاسی اجتماعی برگرفته از آن، صدور و فراگیر کردن آن در فراتر از مرزهای جغرافیایی است.

حوزه علمیه ظرفیت جهانی سازی تفکر انقلاب اسلامی را دارد

کاشانی با تأکید بر ظرفیت‌های بالای حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: حوزه انقلابی با دارا بودن ظرفیت های اثرگذاری چون مرجعیت، کثرت طلاب و مبلغان و نقش شبکه ای آنها در کشورهای مختلف، مساجد، حسینیه ها و هیأت های مذهبی، این امکان را دارد که فرهنگ انقلاب اسلامی را به‌عنوان الگوی جایگزین فرهنگ لیبرالیستی و نیز فرهنگ اسلام غیرانقلابی در جوامع مسلمان طرح کند و آن را نهادینه سازد.

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه الزهرا اصفهان با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص حوزه علمیه انقلابی، اظهار کرد: حضرت آیت الله خامنه ای می‌فرمایند: اینکه بنده می گویم حوزه‌ انقلابی، معنایش این نیست که حالا حتماً در مثلاً فلان‌ جا شعار بدهد، بنده با فلسفه‌ خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید می کنم اما آنچه زندگی را اداره می کند، عملاً فقه ما است. این سخنان رهبر معظم انقلاب ضرورت توجه به بسط و گسترش فقه سیاسی اجتماعی را به ما گوشزد می‌کند.

وی پیرامون موانعی که در مسیر تحقق حوزه علمیه انقلابی وجود دارد، گفت: بر اساس آیات قرآن، هدف اساسى از نزول قرآن، ایجاد یک دگرگونى اجتماعى در جهان انسانیت، از طریق راهنمایى و برنامه ریزى است، که قرآن از آن به راهکار بیرون کردن از ظلمات و پیش بردن به سوى نور و دیگران از آن به انقلاب تعبیر کرده اند.

شرایط انقلاب اسلامی با عصر ظهور اسلام تشابه دارد

کاشانی با بیان اینکه صاحب نظران برای پیوستن به حرکت عظیم حوزه انقلابی موانع مختلفی را مطرح کرده‌اند، تصریح کرد: انقلاب هایی که از نظر ماهیتی به هم نزدیک هستند، موانع پیوستن به آنها نیز، تقریبا شبیه همدیگر است. انقلاب اسلامی ایران، چون از نظر ماهیت، اسلامی بوده و دعوت به مبانی و آرمان های اسلام کرده است، پس موانع ایمان نیاوردن مردم در عصر نزول را می توان برای انقلاب اسلامی ایران نیز وارد دانست، چرا که انقلاب ایران قبل از این که ایرانی باشد، اسلامی است.

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه الزهرا اصفهان خاطرنشان کرد: از دیدگاه قرآن کریم، در مسیر انقلابی بودن، موانع فردی و اجتماعی فراوانی وجود دارد. اشخاص گاهی به خاطر پیروی از هوا و هوس، جاه طلبی، نژادپرستی، خودباختگی و زمانی بر اثر تبلیغات سوء، تطمیع و تهدید و تقلید کورکورانه، از پیوستن به جریان انقلاب و انقلابی بودن باز می مانند، از بین این موانع پیروی از هوا و هوس و تقلید کورکورانه، بیشترین تاثیر را در این خصوص دارد.

وی ادامه داد: بنابر فرمایشات رهبر معظم انقلاب، نداشتن عزت ملی، نداشتن اعتمادبه‌نفس ملی، نداشتن استقلال سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نداشتن آزادی، آزادی اندیشه، آزادی بیان، آزادی عمل، عدم استقرار عدالت، تبعیض و فاصله‌های طبقاتی، عدم پیشرفت مادی و تمدنی به وسیله علم و فناوری، از جمله دلایل باز ماندن از مسیر انقلابی‌گری دانسته‌اند.

کاشانی با بیان اینکه در دیدگاه رهبر معظم انقلاب عدم رشد اخلاق‌های معاشرتی و معاشرت های اخلاقی از دیگر دلایل بازماندن از قرار گرفتن در مسیر انقلابی‌گری است، تصریح کرد: عدم آماده‌سازی فضا برای رشد معنویت و رهایی از بردگی شهوت و غضب در انسانهای مستعد از دیگر موارد مهمی است که در عرصه ورود افراد به جریان انقلابی مؤثر است و این موارد جزء آرمان های انقلابی گری است اگر انجام  نشود مانع انقلاب گری می شود.

برای تحقق حوزه انقلابی باید تلاش کنیم

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه الزهرا اصفهان در ادامه اظهار کرد: حوزه انقلابی حوزه‌ای است که تمامی افراد آن اعم از برنامه‌ریزان و مدیران و نیز طلابی که در آن تحصیل می‌کنند، حامی انقلاب اسلامی و مطیع فرامین رهبر انقلاب هستند، در اهداف کلان خود، در راستای تقویت نظام و اوامر رهبر و شکوفایی استعداد جوانان گام برمی‌دارند.

وی خاطرنشان کرد: در وضعیت کنونی جامعه، حوزه‌های علمیه آن‌طور که باید و شاید انقلابی نیستند، با تعریفی که برای حوزه انقلابی شد و با مبانی حوزه انقلابی که به وفور در سخنان رهبر انقلاب مطرح شده است با حوزه انقلابی مد نظر ایشان فاصله بسیاری داریم و باید تلاش های مضاعفی در این خصوص داشته باشیم./1304/ت210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات