۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۶۳۹۳۹۳
معرفی آثار برتر همایش کتاب سال حوزه (۵)؛

پایان‌نامه «روش استنباط نظریه اقتصاد اسلامی از کتاب و سنت»

پایان‌نامه «روش استنباط نظریه اقتصاد اسلامی از کتاب و سنت»
پایان‌نامه «روش استنباط نظریه اقتصاد اسلامی از کتاب و سنت» در گروه علمی اقتصاد در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه دارای رتبه برگزیده شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، پایان‌نامه «روش استنباط نظریه اقتصاد اسلامی از کتاب و سنت»، اثر مهدی خطیبی در گروه علمی اقتصاد در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه در سال 1398 حائز رتبه برگزیده شد.

در بخشی از چکیده این اثر می‌خوانیم: روش‌ های متعددی برای دست ‌یابی به نظریات اقتصاد اسلامی پیشنهاد شده است؛ اما به‌ نظر می‌ رسد روش اجتهادی متعارف، می ‌تواند در استنباط و استخراج نظریه از کتاب و سنت کارایی داشته باشد. استنباط چنین نظریاتی از کتاب و سنت، علاوه بر شرایط عمومی اجتهاد، دو پیش ‌نیاز اساسی دارد: 1. دانش اقتصاد متعارف؛ 2. اجتهاد متجزی در مباحث فقه معاملات مالی.

برای استنباط نظریات اقتصاد اسلامی از کتاب و سنت، پس از طرح موضوع و شناسایی اولیه‌ متغیرهای مرتبط با آن، مجموعه‌ اطلاعات به دست آمده، به دانش اقتصاد رایج عرضه و موضوع ‌شناسی در سه سطح مفهوم‌ شناسی، سیر تاریخی، و مبانی موضوع دنبال می ‌شود. در مرحله بعد، جست ‌و جو برای کشف مبانی موضوع در آموزه‌ه ای اسلام آغاز می‌شود. کشف مبانی اسلامی موضوع، پایه و اساس نظریه را شکل می‌ دهد.

استخراج راهبردهای مرتبط با موضوع از کتاب و سنت، که نوعاً در قالب احکام خمسه بروز و ظهور یافته و به روش اجتهادی صورت می ‌پذیرد، و ضمیمه شدن آن به مبانی، محقق را در مسیر رسیدن به نظریات اقتصاد اسلامی قرار می‌دهد.

انسجام ‌بخشی و یکپارچه ‌سازی، مرحله پایانی دست ‌یابی به نظریات اقتصاد اسلامی است که در آن کل متغیرها، اعم از مبانی و راهبردها یک ‌جا تحلیل و نقش هر متغیری در چارچوب نظریه مشخص می ‌شود.

 پس از پایان فرایند استنباط، در صورت لزوم معیارها و شاخص‌ های مورد نیاز برای ارزیابی و سنجش بیرونی تعیین می‌ شوند.

تحقیق حاضر، به روش اجتهادی و با تطبیق عملیاتی تدوین شده است.

شایان ذکر است، پایان ‌نامه «روش استنباط نظریه اقتصاد اسلامی از کتاب و سنت»، اثر مهدی خطیبی در گروه علمی اقتصاد در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه حائز رتبه برگزیده شد، در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) دفاع شده است./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات