حوزه های علمیه نظریه صدق اجتماعی در اسلام را ارائه دهند
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در اولین سالگرد رحلت مرحوم محمد جواد صاحبی رییس شورای دین پژوهان کشور گفت: اگر حوزه های علمیه نسبت به تعریف و ارائه نظریه صدق از نظر اسلام اقدام نکنند، خسارت های بسیار زیادی در مناسبات اجتماعی، نگاه ها و حرکت هایی که داریم، پدید خواهد آمد.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآورشد: یکی از مواردی که دین و فطرت انسان به شدت به هم گره خورده و به هم نزدیک شده اند (ولی کمتر مورد بررسی قرار گرفته) بحث صدق و صداقت است؛ به گونه ای که هم دین بر صداقت و صدق تمرکز اصلی دارد و هم انسان ها صدق را در راس همه صفات اخلاقی به حساب می آورند.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی یادآورشد: قرآن وقتی می خواهد روز قیامت را توصیف کند با وجود اینکه بسیاری از صفات در این زمینه مطرح شده اند، ولی هیچ صفتی در این کتاب الهی، به اندازه "صدق" جایگاه محوری در نسبت با قیامت ندارد به گونه ای که فرموده است "هذا يوم ينفع الصادقين صدقهم"، يعني روز قیامت روزی است که صدق انسان های صادق به آنها سود می رساند.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با با توجه به ضرورت اجتماعی شدن صداقت به آیه 119 سوره توبه " يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ" اشاره کرد و گفت: قرآن دراین آیه، مجموعه صادقین را محل اشاره قرار داده و می فرماید، شما هم "کونوا" با آنها باشید یعنی به آنها زمینه شوید و این یعنی جامعه سازی بر اساس صدق.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی یادآورشد: صدق فردی به تنهایی نمی تواند تاثیرگذار باشد و مناسبات اجتماعی را تنظیم کند.
وی گفت: از نظر اسلام، صدق مادر همه صفت هاست و با صفت های دیگر یا رابطه اتحادی دارد ( مانند انصاف، خیرخواهی و امانت داری) و یا رابطه اعدادی دارد؛ به این معنا که به صفت های دیگر فضا داده و آنها را ایجاد می کند.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: در نگاه فطری انسان، ابزار کنترل مناسبات، صدق است، چون که تکیه کلام همه به هنگام صدور یک قول یا فعل از سوی افراد این است که می گویند: آیا این شما درست می گویید؟
وی اظهار داشت: قرآن نیز همین را تایید می کند زیرا در ارتباط با مناسبات مختلف از عبارت ان کنت (یا ان کنتم) من الصادقین استفاده کرده است.
وی گفت: به عبارت دیگر قرآن وقتی مناسبات اجتماعی را تعریف می کند " إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ" را مطرح می کند، انسان نیز وقتی بخواهد مناسبات را بر اساس اخلاق تنظیم کند سراغ صدق می آید.
وی با شاره به این که با وجود صدق، صفت های دیگر فضا و فرصت برای تحقق پیدا می کنند، گفت: بدون صدق، همه رابطه ها به هم می خورد، از این رو، صدق گوهر ایمان است و ایمان بدون صداقت بی معناست.
وی با بیان اینکه صدق از نظر اسلام موتور محرکه جامعه است، ادامه داد: اگر صداقت باشد همه چیز متوازن و تعدیل شده جلو می رود و قرآن کریم نیز با صدق بزرگترین درد به نام "نفاق" را برطرف می کند.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به خصوصیات مرحوم صاحبی گفت: اولین و مهمترین ویژگی مرحوم صاحبی، درستی، راستی و صدق ایشان بود.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین تلاش برای اصلاح امور بر اساس صدق، پرداختن به موضوعات مهم و کلیدی مورد نیاز جامعه، صداقت در رفتار، تعامل و سلوک اجتماعی، تلاش برای خرافه زدایی و پیراستن مقتل ها از خرافات با وجود عشق وافر به روضه سیدالشهدا (ع)، عشق وارادت به ساحت مقدس اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، تواضح و فروتنی را از صفات مهم مرحوم صاحبی ذکر کرد.
مرحوم محمد جواد صاحبی رئیس شورای دین پژوهان کشور و از محققان و پژوهشگران حوزه علمیه 25 بهمن ماه سال 1397 دارفانی را وداع گفت.
"گفتوگوی دین و فلسفه»، «مبانی نهضت احیای فکر دینی»، «سرچشمههای نواندیشی دینی»، «نقد و تصحیح طبایع الاستبداد یا سرشتهای خودکامگی»، «مناسبات دین و فرهنگ در جامعه ایران»، «تاکتیکهای انقلابی سید جمال الدین اسدآبادی» و «حکایتها و هدایتها در آثار شهید مطهری» از جمله آثار مکتوب این محقق حوزوی می باشد./998/ج