۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۶۳۹۷۲۲
دبیرکل حزب سوسیالیست دموکرات کردستان:

اگر حاج قاسم نبود داعش بغداد و دمشق را اشغال می‌کرد

اگر حاج قاسم نبود داعش بغداد و دمشق را اشغال می‌کرد
محمد حاج‌محمود می‌گوید: به‌اعتقاد من اگر جمهوری اسلامی ایران و حاج قاسم نبودند بغداد و دمشق اکنون در اشغال داعش بود.

به گزارش خبرگزاري رسا، میان احزاب و گروه‌های کُرد در اقلیم کردستان، حزب سوسیالیست دموکرات کردستان یکی از قدیمی‌ترین و مؤثرترین احزاب است که تاریخ تأسیس آن به سال 1976 میلادی برمی‌گردد.

این حزب در سال‌های گذشته و خصوصاً در درگیری با داعش که به منطقه اقلیم کردستان حمله کرده بود، نقش‌آفرینی زیادی داشت و رهبران و افراد آن در این مبارزات حضور داشتند.

برای بررسی نقش و عملکرد جمهوری اسلامی ایران به‌خصوص سردار شهید قاسم سلیمانی در کمک به کُردها در مقابله با تهدیدات داعش، به گفتگو با «محمد حاج‌محمود» دبیرکل این حزب ــ که سابقه دوستی با سردار سلیمانی دارد ــ نشستیم که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند.

این گفتگو در منزل ایشان در حومه شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان صورت گرفته است.

* در ابتدا باید تشکر کنم از وقتی که در اختیار ما قرار دادید و پذیرای گروه خبری ما شدید. این مصاحبه در زمانی انجام می‌شود که نزدیک به 40 روز از شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی گذشته و ما قصد داریم در گفتگو با شما نگاه کوتاهی داشته باشیم به عملکرد ایشان در همکاری و کمک به کُردهای در اقلیم کردستان برای مقابله با تهدیدات داعش. اگر اجازه بفرمایید گفتگو را با معرفی خودتان و بیان مختصری از سوابق مبارزاتی‌تان آغاز کنیم.

خیلی خوش آمدید. من هم از حضور شما در اینجا خوشحالم. نام من «محمد حاج‌محمود» است. ما از سال 1976 میلادی مبارزات مسلحانه خود را علیه رژیم وقت عراق یعنی رژیم صدام آغاز کردیم و تا سال 1979 و پیروزی انقلاب اسلامی ایران در منطقه و حتی در سالهای جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران مبارزات ما ادامه داشت.

حزب سوسیالیست دموکرات کردستان که الآن هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد، حزبی است که در همه مناسبت‌ها و در همه پروسه‌های سیاسی کردستان و عراق و در همه انتخابات شرکت داشته است.

ما اکنون  در کردستان و در کشورهای دیگر نظیر ایران (تهران)، سوریه (دمشق)، آلمان و دیگر کشورها دارای مراکز و نمایندگانی هستیم و در کابینه فعلی حکومت اقلیم کردستان و پارلمان اقلیم نیز شرکت داریم.

* از چه‌زمانی با سردار سلیمانی آشنا شدید و در چه حوزه‌هایی با هم کار می‌کردید؟

پس از اینکه آقای احمد وحیدی (از نیروی قدس) رفتند و پس از انتصاب جناب آقای حاج قاسم سلیمانی به سمت فرماندهی نیروی قدس با ایشان آشنا شدیم و روابط متداوم جریان‌های کُردستان عراق هم با جمهوری اسلامی ایران از طریق نیروی قدس بود.

قبل از حضور ایشان در نیروی قدس، در جریان یک مانور نظامی با حضور (اعضایی از) مجلس اعلای انقلاب اسلامی و سید محمدباقر حکیم و برخی افراد دیگر، ایشان را ملاقات کردم و بعدها نیز روابط ما با جمهوری اسلامی ایران از طریق حاج قاسم بود. در سال‌های گذشته هم این روابط وجود داشت و ملاقات‌ها و جلساتی در ایران، عراق و کردستان صورت گرفته است.

* شما حتماً در جلسات متعدد با سردار سلیمانی در خصوص موضوعات مختلف، صحبت‌ها و برخوردهای زیادی داشتید، مهمترین خصوصیت و ویژگی که از ایشان در نظر شما مانده ــ به‌عنوان خصوصیت‌های شخصی یک آدم، مثل نحوه برخورد، اخلاق یا اخلاص و تقوا ــ چیست؟

آقای حاج قاسم خصائص و ویژگی‌های منحصر به فردی داشتند؛ شخصیتی آرام و متین که همیشه احترام طرف مقابل خودشان را نگه می‌داشتند، همیشه به سخنان طرف مقابل گوش می‌دادند تا بدانند چه می‌گوید، همواره تلاش می‌کرد به‌نوعی طرف مقابل خودشان را راضی نگه دارد، رفتارش طوری نبود که جلسه به بن‌بست بخورد و نتیجه ندهد.

جلساتی که با حضور حاج قاسم برگزار می‌شد به نتایج خاصی می‌رسید. موضوعات اصلی که ما با هم بحث می‌کردیم عمدتاً راجع به رژیم بعث، عراق، همکاری، هماهنگی و عمران کردستان، عراق و روابط حزب و جمهوری اسلامی ایران و یا وضعیت امنیتی منطقه بود. گاهی جلساتمان دوجانبه و گاهی به‌شکل وسیع‌‌تر با حضور احزاب که در آنها هم موضوعات زیادی به بحث گذاشته می‌شد.

حاج قاسم جدای از روابط با احزاب، دارای روابط شخصی خاصی نیز با همه جریانها بودند که این روابط خیلی اهمیت داشت. ایشان نزدیک به 25 سال با تمامی جریانها در ارتباط بود که این مدت زمان، امکان زیادی به حاج قاسم در برقراری ارتباط با گروهها می‌داد.

در یک کلام، ایشان شخصیتی متخصص و آگاه به مسائل اجتماعی، نظامی، مبارزاتی بود و در جنگ ایران و عراق نیز به‌عنوان یک فرمانده شرکت داشت، همین امر هم موجب شده بود که به‌معنای کامل در زمینه‌های نظامی، سیاسی، اداری، دیپلماسی دارای روابط خوب و مستحکمی باشد.

** آشنایی حاج قاسم با کردستان عراق به‌شکلی بود که گویی اینجا زندگی می‌کرد

* ایشان تا چه‌حد با منطقه اقلیم کردستان آشنا بودند، بالاخره سردار سلیمانی از یک کشور دیگر با فرهنگ متفاوتی بوده‌اند و کردستان عراق دارای مختصات دیگری است؟

به‌دلیل روابط شخصی که داشتند، مانند فرد متخصصی در زمینه‌های مختلف در حوزه اقلیم کردستان و شناختن مردم کُرد با همه اقشار آن آشنایی کاملی داشتند، به تجزیه و تحلیل مسائل مختلف می‌پرداختند، حرف دل طرف مقابل را می‌فهمیدند و با همه افراد آشنایی داشتند. در مسائل مهم، بر همه جزئیات احاطه داشتند، به‌گونه‌ای که انگار خودشان در اقلیم کردستان زندگی می‌کردند.

** جلسه‌ای نبود که با حضور حاج قاسم به نتیجه نرسد

* آیا جلساتی هم بوده است که در خصوص مسائل مورد بحث به چالشی برخورد کنید یا مثلاً پیش آمده بود که ایشان عصبانی شوند؟ بن‌بست‌ها یا مشکلات احتمالی در جلسات چطور حل می‌شد؟

من در چندین جلسه با سردار سلیمانی حضور داشتم. این جلسات در جاهای مختلفی هم برگزار می‌شد، در محل کار ایشان در تهران، در اقلیم کردستان و در مناطق دیگر. ایشان فردی آرام و متین بودند، همان‌طور که گفتم، حرف طرف مقابل خود را به‌خوبی گوش می‌دادند و نظرات را قبول می‌کردند.

به‌باور من جلسه‌ای نبوده که با حضور ایشان به نتیجه‌ای نرسیده باشد. جلسه‌ای در تهران داشتیم که مجموعه موضوعاتی در آن مطرح شد، ایشان اگرچه با تعدادی از آنها موافق نبودند اما چیزی هم نگفتند. جلسات دوجانبه‌ای هم با هم در محل استراحت و محل کار و حتی در اینجا (کردستان عراق) داشتیم.

حاج قاسم شخصی توانمند، نترس و همیشه در انتظار شهادت بود و در راه رسیدن به اهداف جمهوری اسلامی ایران خدمات زیادی را انجام می‌داد.

من معتقدم آن‌گونه که در زمان حیاتش به جمهوری اسلامی ایران خدمت کرد، با شهادت هم خدمات به‌مراتب بیشتری به ایران کردند، شهادت ایشان باعث اتحاد شیعیان شده است، شیعیان با هم متحد شده‌اند.

* سردار سلیمانی همیشه در سخنان خود تأکید داشتند که کمک‌های ایران به مناطق مختلف بدون توجه به ملّیت و مذهب آنها بوده است، ممکن است این کمک‌ها به کُردها، شیعیان یا اهل‌سنت بوده باشد. در خصوص کردستان عراق هم به‌هرحال تفاوت‌هایی از نظر فرهنگی و مذهبی وجود دارد، چقدر این موضوعات در مشاوره‌ها، برخوردها و همکاری‌ها مؤثر بود؟

ایشان همیشه تلاش می‌کرد که در کارهای خودش موفق باشد، با این مسائل هم مشکلی نداشت و با همه جلسه می‌گذاشت به توافق می‌رسید و از همه طرف‌ها چه شیعه چه سنی و چه همه احزاب و گروه‌ها حمایت می‌کرد و با آنها همکاری داشت. من مشکل خاصی در این زمینه از ایشان ندیدم.

** اولین گروهی که به کمک کُردها آمد حاج قاسم و نیروهایش بود

* به موضوع مقابله با داعش برسیم که در چند سال گذشته به‌ویژه در عراق خیلی فعال بودند. نقل قولی هست که وقتی داعش به کردستان عراق حمله کرد، اولین جایی که کمک کرد، جمهوری اسلامی ایران و سردار سلیمانی بودند، نظر شما چیست؟ داعش در آن مقطع تا کجا پیشروی کرده بود و چطور ایران و سردار سلیمانی به کمک کُردها آمدند؟

زمانی که اولین بار داعش به موصل رسید، هیئتی از ایران به اقلیم کردستان آمد و با تمامی جریانها و گروهها در حکومت اقلیم دیدارهایی داشتند، آنها خطر داعش را گوشزد کردند اما بعضی از جریانها بر این عقیده بودند که مأموریت داعش رفتن به‌سوی بغداد است و به کردستان نخواهد آمد، توجه آن‌چنانی به توضیحات آن هیئت از طرف گروه‌ها صورت نگرفت اما زمانی که داعش حمله‌ور شد و به منطقه مخمور، گویر، کرکوک و دیگر مناطق رسید، نخستین کشور حتی قبل از آمریکا و اروپا که به فرودگاه اربیل رسید، جمهوری اسلامی ایران بود. حاج قاسم با 70 نفر نیرو از کارشناسان نظامی و سه محموله مهمات مورد نیاز برای مقابله با داعش آمدند و خودشان نیز به همکاری با نیروی پیشمرگه پرداختند، حتی در منطقه مخمور شهید هم دادند.

** حاج قاسم بیش از همه در جبهه‌های جنگ حضور داشت

* اگر این حمایت در همان ابتدای کار صورت نمی‌گرفت چه اتفاقی می‌افتاد؟ یعنی اگر جلوی داعش در آن لحظه اول گرفته نمی‌شد ممکن بود الآن با چه وضعیتی در کردستان عراق مواجه می‌شدیم؟

طرف کُردی با کمبود سلاح و مهمات مواجه بود، داعش 90 هزار سرباز عراقی را خلع سلاح کرده بود، از این 90 هزار، 60 هزار آن نیروهای ارتش بودند و 30 هزار دیگر از پلیس فدرال عراق. این 90 هزار نیرو دارای آخرین سلاح‌های پیشرفته آمریکایی بودند، از تانک و موشک تا توپخانه و دیگر ادوات جنگی؛ بنابراین آخرین مُدل تسلیحات پیشرفته نظامی همه در اختیار داعش قرار گرفته بود.

داعش با چنین امکاناتی به جنگ کردستان آمد، آمدن نیروهای ایرانی به‌فرماندهی حاج قاسم با همکاری نیروهای پیشمرگه در مدت کوتاهی منجر به شکست تروریست‌های داعش شد. شمار نیروهای ایرانی زیاد نبود اما همین نیروهای متخصص در زمینه استفاده از امکانات نظامی که گفتم حدود 70 نفر از کارشناسان نظامی بودند، کمک‌های خیلی خوب و مؤثری به نیروهای پیشمرگه کردستان ارائه کردند تا زمانی که که نیروهای پیشمرگه به سازماندهی مجدد خود رسید، اما همکاری‌های حاج قاسم از جمله تأمین مهمات و اسلحه در جنگ داعش ادامه داشت. آنها نقش مهم و تأثیرگذاری داشتند، نه‌تنها در 1500 کیلومتر مرزهای اقلیم کردستان از نفتخانه و خسروی و خانقین تا مرزهای سوریه، بلکه در عراق هم نقش مؤثری ایفا کردند. خود ایشان به‌مانند یک پیشمرگه و سرباز در جبهه‌ها حضور داشتند و در جنگ علیه داعش مشارکت کردند. حاج قاسم بیش از همه در تمامی جبهه‌های جنگ حضور داشتند.

* فرزند شما به‌نام شهید عطا در جنگ علیه داعش به شهادت رسیدند، راجع به پسرتان هم صحبت بفرمایید که کجا شهید شدند، گویا در منطقه کرکوک به شهادت رسیدند، همکاری و هماهنگی میان نیروهای پیشمرگه و حشد شعبی در جنگ داعش تا چه‌حد مؤثر بود؟

پیش از رسیدن داعش به کرکوک من در آن منطقه حضور داشتم. احساس کردم که داعش به جنگ همه آمده است و تفاوتی میان مردم قائل نیست، نه شیعه، نه اهل سنت، نه کُرد و تُرک و نه افراد دیگر، برای داعش هیچ فرقی نداشتند.

ما به عنوان حزب سوسیالیست، نیروهای خود را به منطقه انتقال دادیم و با نیروهای پیشمرگه به منطقه کرکوک رفتیم، تازه داعش به منطقه رسیده بود. ما از کرکوک دفاع کردیم، مرحله بعد ما پیشروی کردیم و داعش مجبور به عقب نشینی شد.

در مرحله سوم، حملاتی از سوی ما به داعش صورت گرفت، در سال 2014 که ما در آن منطقه بودیم تقریبا 4 تا 5 ماه جنگ بود، نیروی زیادی از داعش حمله ور شد. در این مناطق جایی بود به نام مکتب خالد و تلورد، تلورد یک منطقه حساس دارای تپه و ارتفاعات بود که به کنترل داعش درآمد که بر کرکوک هم تسلط داشت و منبع اصلی گاز کرکوک نیز در آنجا بود و هر آن احتمال انفجار از سوی داعش وجود داشت. در صورت انفجار این منبع گاز، کرکوک ویران می شد. وقتی این منطقه به اشغال داعش درآمد من در اینجا (سلیمانیه) بودم که اطلاع دادند تلورد از سوی داعش اشغال شده است. به آنجا رفتم ولی عطا با من نبود او آن موقع دانشگاه بود ولی به محض اطلاع از رفتن من به منطقه آمد. چند ساعتی در منطقه ملاعبدالله درگیری بود و نیروهای پیشمرگه در مقابل پیشروی های داعش عقب نشینی کرده بودند. به آنجا که رسیدم به عنوان فرمانده محور کرکوک با فرماندهان جلسه ای برگزار کردم تا ببینیم چطور می‌توانیم مناطق را از دست داعش آزاد کنیم. بسیاری از فرماندهان بر این باور بودند که اگر توپخانه و هواپیماهای آمریکایی نباشد امکان کنترل مجدد آن مناطق وجود ندارد. منتظر ماندیم. فصل پاییز بود. تقریبا دو ساعت مانده به صبح دیدیم خبری از آمریکایی ها نیست. توپخانه ای هم وجود نداشت. با این حال حمله را آغاز کردیم و ظرف حدود یک ساعت و نیم توانسیم آنجا را آزاد کنیم. اولین بار بود که نیروهای کردستان بدون حمایت خارجی و جنگنده ها موفق به بازپس گیری مناطقی از داعش شده بودند، تمامی مناطق را کنترل کردیم که در آخرین لحظات، پسرم عطا در کنارم شهید شد.

** اگر حاج قاسم نبود داعش بغداد و دمشق را اشغال می‌کرد

* بسیاری معتقدند آمریکایی ها با ترور سردار سلیمانی به عنوان یک شخصیت رسمی و در کشوری که مهمان رسمی آن کشور بودند، نشان دادند که دولتی تروریستی هستند. رئیس جمهوری آمریکا هم پس از آن بارها در سخنان خود اعلام کرد که ما یک تروریست درجه یک دنیا را کشته ایم، یعنی از سردار سلیمانی به عنوان یک تروریست نام برد، این اظهارت با چه هدفی است و به نظر شما حاج قاسم سلیمانی که بود، آیا تروریست بود یا کسی بود که جان و مال مردم را از دست تروریست ها نجات می داد؟

واقعیت این است که کشورهایی نظیر آمریکا به هرکسی که با آنها خوب نباشد لقب تروریست می‌دهند. به عنوان نمونه، مدتی علیه امارات بودند اما زمانیکه به توافق رسیدند و مبالغی از سوی امارات به آمریکا رسید، ترامپ امارات را به عنوان برادر توصیف کرد ولی با هر کشوری که مشکل داشته باشد، آنها را به عنوان تروریست خطاب کرده است. اساس کار آمریکایی ها این است که تا وقتی با آنها خوب باشی، با تو خوب هستند ولی اگر علیه آنها شدی، بد هستی.

جمهوری اسلامی ایران و حاج قاسم و همکاران وی در جنگ با داعش تاثیرات بسیار مهمی داشتند و در شکست داعش نقش ویژه ای ایفا کردند. به اعتقاد من اگر جمهوری اسلامی ایران و حاج قاسم نبودند بغداد و دمشق اکنون در اشغال داعش بودند، این اطمینان وجود داشت که این دو پایتخت در دست داعش بودند اما به لطف جمهوری اسلامی ایران، روسیه به منطقه آمد، حزب الله به سوریه آمد و از این کشور دفاع کردند. از عراق هم دفاع کردند، در عراق داعش به ابوغریب و نزدیک کربلا و مناطق دیگر رسیده بود. حاج قاسم نقش والایی در این تقابل با داعش داشت. ایشان فردی انقلابی بود و توانست عراق، سوریه، لبنان، یمن و افغانستان را به عنوان جبهه ای واحد با فرماندهی خود درآورند، این کشورها از طریق حاج قاسم با جمهوری اسلامی ایران در ارتباط بودند. حاج قاسم نیروهای حزب الله را از لبنان به بغداد و سوریه می برد. در سوریه، یمن و دیگر مناطق محور واحدی تشکیل داد که خودش آن را فرماندهی می کرد.

** به منطقه درگیری رفتم دیدم حاج قاسم با نیروهایش آنجاست

* جدای از جلساتی که با ایشان داشته اید، آیا در میدان جنگ نیز خاطراتی از حاج قاسم دارید؟ با توجه به اینکه جنابعالی از کسانی بودید که خودتان شخصا در میدان های جنگ حضور مستقیم داشته اید؟

در کرکوک بودم که به من خبر رسید نیروهای پیشمرگه حمله ای داشته اند که با مقاومت داعش مواجه شد و تلفاتی هم به نیروها وارد شده به طوری که 30 جنازه در منطقه مانده بود. سریعا به محل درگیری رفتیم و دیدیم که حاج قاسم هم با تعدادی از نیروهایش آنجاست. علت حضور من را جویا شدند. پاسخ دادم نیروهای پیشمرگه تلفاتی داشته اند و برای همین به اینجا آمده ام. گفتند که من به برادران اتحادیه میهنی تاکید کرده بودم که بدون اطلاع من حمله نکنند. در آنجا جلسه ای برگزار کردیم که علاوه بر حاج قاسم، ابومهدی المهندس و دیگران هم حضور داشتند. در این جلسه تصمیماتی گرفته شد که منجر به آزادی تمامی مناطق در مدت یک هفته شد.

** حاج قاسم خودش را از خطر پنهان نمی‌کرد

* خبر شهادت ایشان چطور به شما رسید و چه احساسی داشتید؟

خبر شهادت ایشان برای من موضوع غیر‌منتظره‌ای نبود، او روزانه در دمشق، یمن، لبنان، بغداد، اربیل، سلیمانیه و مناطق دیگر حضور داشت و خودش را از خطرات پنهان نمی‌کرد، بنابراین احتمال شهادت ایشان با توجه به این حجم از خطرات وجود داشت. اما خبر شهادت ایشان برای من خیلی ناراحت کننده بود و بیشتر از همه آنکه به عنوان مهمان در عراق شهید شدند، این موجب شد که ناراحتی آن برای من بیشتر شود.

** حاج قاسم با دوستان خود صادق بود

* بعد از شهادت سردار سلیمانی جبهه مقاومت یکی از مهمترین نمادها، فرماندهان و شخصیت های خود را از دست داد، به هر حال ضربه ای به جبهه مقاومت بود، شما آینده این جبهه را بعد از شهادت سردار سلیمانی چطور پیش بینی می کنید، فکر می کنید روندی که سردار سلیمانی آغازگر آن بود مخصوصا در مقابله با گروههای تروریستی و اشغالگری های آمریکا در کشورهایی مانند عراق و افغانستان و سوریه یا جاهای دیگر، چطور ادامه پیدا خواهد کرد؟

البته حاج قاسم دارای شخصیت منحصر به فردی بود و روابط خیلی خوبی با جریان‌های سیاسی و کشورهای مختلف داشت و از همه مهمتر، با دوستان خود صادق بود.

یادم هست با چند حزب دیگر در جلسه ای با حاج قاسم گفتگو می کردیم و از ایشان درخواست حمایت در انتخابات داشتیم. حاج قاسم تنها گفتند من برای شما دعای خیر می‌کنم که موفق باشید. حتی همراه ما دو نفر از روحانیون ما هم بودند؛ به شوخی به ایشان (سردار سلیمانی) گفتم حاجی اگر نیاز به دعای خیر باشد این روحانیون خودمان ما را دعا می کنند.

سردار سلیمانی شخصاً با خیلی‌ها روابط نزدیکی داشت. چنین فاکتورهایی باعث شده بود که منطقه را به یک جبهه واحد تبدیل کنند که از سوی خود ایشان فرماندهی می شد. در مدت نزدیک به 25 سال با این کشورها در ارتباط بود و همین حاج قاسم را به یک متخصص در امور منطقه تبدیل کرد.

من معتقدم که تا 20 سال آینده هم کسی نمی‌تواند مانند حاج قاسم ظاهر شود. جمهوری اسلامی دارای 70 تا 80 میلیون نفر جمعیت است، افراد شناخته شده ای در زمینه های سیاسی، نظامی و موارد حوزه ها دارد اما حاج قاسم در جمهوری اسلامی و در سطح منطقه شخصیتی متمایز بود. به اعتقاد من یافتن شخصی با تمامی این ویژگی ها تا 20 سال آینده مشکل است.

* انتقام و خونخواهی شهادت سردار سلیمانی، موضوع اخراج اشغالگران آمریکایی از سطح منطقه به ویژه عراق است، به نظر شما این موضوع که الان در عراق به صورت جدی تر پیگیری می شود به کجا خواهد انجامید، آیا منطقه از وجود اشغالگری آمریکا پاک خواهد شد یا نه؟

اگرچه پارلمان و دولت عراق تصمیماتی اتخاذ کرده اند اما اخراج آمریکایی ها آسان نیست. آمریکا به راحتی از منطقه دست بردار نیستند و چشم طمع به منطقه دوخته‌اند. ادعای آمریکا این است که میلیاردها دلار در عراق صرف کرده و خواستار بازپس گیری آن است. آنها در سوریه عقب نشینی کردند اما مجموعه ای از نیروها و تانک ها و ادوات نظامی خود را در میادین نفتی مستقر کردند.

ترامپ در بازگشت از سفر عربستان نگفت که با این کشور به توافق رسیده بلکه گفت بیش از 400 میلیارد دلار را از عربستان به آمریکا آورده ام. واقعیات آمریکا همین است اما ترامپ صادقانه واقعیات و حقایق مربوط به این کشور را بیان می کند؛ به عنوان کشوری که چشم طمع به نفت و منابع دیگر کشورها در راستای منافع خود دوخته است.

** سخنی با حاج قاسم...

* اگر بخواهید چند جمله با سردار سلیمانی صحبت کنید به عنوان یک دوست و کسی که ارتباط خوبی با هم داشتید، به ایشان چه خواهید گفت؟

جناب حاج قاسم، جنابعالی به عنوان یک مجاهد، به عنوان شخصیتی قهرمان، به عنوان شخصیتی ایثارگر، به عنوان کسی که زندگی خود را در راه کشور و اهداف و دوستان خود بخشید، صدها کیلومتر دورتر از زادگاهتان شهید شدید. نامتان برای همیشه نزد مردمان با وجدان ماندگار خواهد بود. شهادت شما در اینجا (عراق) این پیام را می رساند که در راه اهداف و کشور خود بوده اید و به اعتقاد من جایگاه شما بهشت است.

** نام حاج قاسم برای همیشه در تاریخ منطقه جاودان خواهد ماند

* در پایان اگر نکته ناگفته ای مغفول مانده است بفرمایید.

به اعتقاد من در هر جامعه و کشوری در طول سالها به ندرت فردی با این مختصات پدیدار می شود و سردار سلیمانی ازجمله این افراد است؛ یافتن چنین شخصیتی نادر است، کسی که در راستای دفاع از خاک و وطن و کشور و مردم مستضعف و دوستان خود از عُمر و زندگی‌اش مایه بگذارد.

حاج قاسم نامی است که برای همیشه در تاریخ ایران و منطقه جاودان خواهند ماند، ایشان تاریخی را برای خود، برای جمهوری اسلامی ایران و برای مردم منطقه که دوست و همکار ایشان بودند خلق کردند و. قاسم سلیمانی نامی است که هرگز نخواهد مُرد.

فرق شهادت با مرگ عادی این است که شهید جان خودش را در راستای نیل به هدف خود، کشور و ملتش نثار می‌کند. بزرگترین سرمایه هر انسانی جان اوست و این افراد بر اساس آئین اسلام،روز قیامت در صف اول قرار دارند./1360/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
خوب به همین منظور داعش را درست کردند آمریکا و ارتجاع منطقه و آمریکا هم به خاطر شکستش در تولید داعش سر کوب گر داعش را شهید کرد
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
جناب حاج محمود ممنون از اظهارات شما ولی کاش می گفتید چرا جریان بارزانی دنبال جا پا برای امریکا و اسرائیل در کردستان است ایا تعلق خاطر به انها به صلاح کردها و منطقه است؟
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
اینهمه حاج قاسم به شماها کمک کرد ولی وقتی شهید شد اقلیم کردستان یه تسلیت خشک و خالی هم نگفت ، الان هم که اقلیم کردستان دست به دست امریکایی ها داده و میگه امریکاییها باید تو عراق بمونن، اونم امریکایی که وقتی ترکیه خواست بهتون حمله کنه خودشو کنار کشید و هیچ حمایتی ازتون نکرد و توی همه ی بزنگاه ها تنهاتون گذاشت ، خیلی خوب دستمزد و حق حاج قاسم رو دادین ، بالاخره خدا ناظر هست و قیامتی و روز حسابی هم هست ببینم اون موقع سران اقلیم کردستان تو چشمای حاج قاسم میتونید نگاه کنید ؟ و به خداوند پاسخگو باشید ؟ به دور از انسانیت و جوانمردی و انصاف ست که نمک بخورید و نمکدون بشکنید ، همون داعشی که پسرتون رو شهید کرد ساخته و پرداخته ی امریکاست ، چطور میتونید دست به دست قاتلین مردمتون و متجاوزین به ناموستون بدید غیرتتون کجا رفته
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
اینهمه حاج قاسم به شماها کمک کرد ولی وقتی شهید شد اقلیم کردستان یه تسلیت خشک و خالی هم نگفت ، الان هم که اقلیم کردستان دست به دست امریکایی ها داده و میگه امریکاییها باید تو عراق بمونن، اونم امریکایی که وقتی ترکیه خواست بهتون حمله کنه خودشو کنار کشید و هیچ حمایتی ازتون نکرد و توی همه ی بزنگاه ها تنهاتون گذاشت ، خیلی خوب دستمزد و حق حاج قاسم رو دادین ، بالاخره خدا ناظر هست و قیامتی و روز حسابی هم هست ببینم اون موقع سران اقلیم کردستان تو چشمای حاج قاسم میتونید نگاه کنید ؟ و به خداوند پاسخگو باشید ؟ به دور از انسانیت و جوانمردی و انصاف ست که نمک بخورید و نمکدون بشکنید ، همون داعشی که پسرتون رو شهید کرد ساخته و پرداخته ی امریکاست ، چطور میتونید دست به دست قاتلین مردمتون و متجاوزین به ناموستون بدید غیرتتون کجا رفته
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
شهید حاج قاسم برای خدا معامله کرد و پاداشش را از خدا دریافت خواهد کرد
0
0