۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۶۴۰۰۳۰
تولیت مدرسه علمیه مروی:

اهل بیت مظهر عدل الهی هستند

اهل بیت مظهر عدل الهی هستند
آیت‌الله تحریری با بیان اینکه اهل بیت(ع) مظهر عدل الهی هستند، گفت: شیعه کامل در همه شؤون زندگی عادل بوده و تابع فرامین اسلام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز صبح در مدرسه علمیه معیر به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امام صادق(ع) می فرمایند: کسی که به مردم ظلم کند از شیعیان ما نیست؛ اهل بیت(ع) درباره ارتباط ولایی و شیعه بودن افراد مطالب و تذکراتی را مطرح فرمودند که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در تعریف شیعه، بیان داشت: شیعه کسی است که ادعای ارتباط ولایی با اهل بیت(ع) و تبعیت از ایشان را دارد؛ شیعه بودن اقتضائاتی دارد و آن این است که انسان در همه شؤون زندگی مبتنی بر دستوارت دین عمل کند که در اولین مرحله ارتباط ولایی برقرار کردن با اهل بیت(ع) است.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: انسان در مرحله عمل باید این بینش را در زندگی خودش تحقق ببخشد در این هنگام است که انسان ها در زندگی عملی با یکدیگر متفاوت می شوند اما شیعه کامل در همه شؤون به وظایفی که اهل بیت(ع) ترسیم فرمودند ملتزم است.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه در روایات به عناوین متعدد شیعه کامل بودن تبیین شده است، ابراز کرد: از مسائل مهمی که امام صادق(ع) به آن اشاره می کنند این است که شیعیان علاوه بر داشتن روابط عبادی در روابط گوناگون اجتماعی نیز باید اعمالشان صحیح باشد و با آگاهی به حقوق یکدیگر از حقوق هم تعدی نکنند.

وی در معنای ظلم، گفت: ظلم تعدی کردن به حقوق دیگران است مرحله نخست و اصلی آن است که انسان بداند وظیفه چیست ولی به آن وظیفه اعتنا نکند و آگاهانه به آن وظیفه پشت پا بزند و این مرحله اولیه ظلم است.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: مرحله دیگر ظلم آن است که شخص به دنبال آن نرود که از حقوق خود و دیگران آگاهی پیدا کند انسان اگر نسبت به این حقوق آگاهی پیدا نکند نمی تواند به آن عمل کند بنابراین ظلم نیز همانند تقوا دارای مراتب می شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: روابطی که در جامعه برای انسان وجود دارد ابتدا روابط بین مومنان است و سپس مربوط به روابط بین مومنان و غیر مومنان می شود که در میان همه این روابط وظایفی برعهده انسان است که عمده آن وظایف حقوقی در شرع مقدس بیان شده است.

وی افزود: دایره، قوه و حرمت ظلم در شرع مقدس دایره‌ای وسیع دارد و فرقی نمی کند این ظلمی که از انسان صادر می شود نسبت به انسان مومن باشد یا در رابطه با کافر یا دیگری صورت بپذیرد. اهل بیت(ع) خواستار آن هستند که مومنان یک حالت تقوای گسترده داشته باشند و در همه شؤون زندگی به دنبال عدالت باشند.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: لذا مشاهده می کنیم اهل بیت(ع) چه زمانی که حکومت ظاهری محدود داشتند و چه آن زمانی که از حکومت ظاهری محروم بودند خودشان عملا این روابط را در بین انسان ها برقرار می کردند چرا که آنان مظهر عدل الهی هستند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات