۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۴
کد خبر: ۶۴۰۲۰۷
برشی از کتاب «شورای نگهبان در آمریکا» (۱)؛

شورای نگهبان امریکا سخت گیرتر است

شورای نگهبان امریکا سخت گیرتر است
اگر در ایران شورای نگهبان وجود دارد، امریکایی‌ها نیز چنین مقوله­‌ای دارند و البته شورای نگهبان امریکا سخت گیر­تر است و بسیار شدیدتر عمل می‌کند.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، سید هاشم میرلوحی که بیش از 15 سال در آمریکا زیسته، با توجه به منابع موجود در خود آمریکا دست به نگارش اثری متفاوت با عنوان شورای نگهبان در آمریکا زده است.

 وی در این اثر به این نکته می‌پردازد که چطور نمایندگان، سناتورها و رئیس جمهور آمریکا انتخاب می‌شوند و رأی‌دهندگان نیز چطور واجد رأی‌دهندگی شمرده می‌شوند.

برشی از کتاب:

یک پرسش

اگر در آمریکا، فردی این سؤال را طرح کند که چرا من یا فلان فرد از رأی دادن محروم هستیم! در جواب به او می­ گویند:

بر اساس قانون اساسی آمریکا ـ که بیش از 220 سال پیش به وسیله 37 نفر از یازده ایالت اولیه آمریکا و سرهنگ اسکاندر همیلتون از ایالت نیویورک که منتخب مردم نبودند، امضا شد؛ در حالی که آن قانون اساسی نیز، تا کنون، به نظر سنجی مردم آمریکا گذاشته نشده است ـ و نیز مطابق شماری از قوانین مختلف که بعدها در ایالت های دیگر به تصویب رسیده است، عده ای از شهروندان آمریکا، نه تنها نمی توانند هیچ سمت لشکری و کشوری را اختیار کنند، بلکه حتی از حق رأی نیز محروم اند.

بر این اساس، به عنوان نمونه، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 میلادی، بیش از شش میلیون مردم آمریکا، نه تنها هیچ سمت لشکر و کشوری نداشتند؛ بلکه حتی از حق رأی نیز محروم بودند! به عبارت دیگر، در آن سال، از هر چهل نفر آمریکایی که سن رأی دادن رسیده بودند، یک نفر حق رأی دادن نداشت!

حال، همین آمریکا با چنین سابقه ای و مشخصه ­ای، عربده می کشد و از مزدوران و به قول خودش، از شعبان بی مخ­ های قرن بیست و یکم و جهالت پیشگان ـ می خواهد که آن­ها نیز به صف شوند تا همراه این کشور و کشورهایی نظیر اسرائیلی و انگلیس (یعنی یزیدهای زمان) عربده بکشند و علیه شورای نگهبان و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فاحشی کنند و آنان نیز این گونه عمل می­ کنند!

حساسیت و اهمیت یک قانون

قوانینی که به وسیله مجالس قانون گذاری تصویب می ­شود، بسیار مهم است، تا آنجا که یک قانون مصوب می تواند یکی فرهنگی شکل یا تغییر دهد، و این مطلبی نیست که فقط ما به آن معتقد باشیم، بلکه خود غربی ها نیز به آن اذعان دارند؛ بنابراین، درباره این امر باید بسیار دقت داشت.

بعضی از آمریکایی ­ها از اثرات قوانین بر فرهنگ و جامعه سخن می­ گویند، یعنی چگونه قانون می تواند اساس و شالوده جوامع را شکل یا آنها را تغییر دهد و دگرگون سازد و یا بر فرهنگ اثرگذار باشد و بعضی دیگر در این باره سخن می گویند که سیاست تنظیم نرخ سود مصوب به وسیله بانک مرکز آمریکا فرهنگی اقتصاد ما (جامه آمریکا) را شکل می دهد؛ همچنین، قوانینی که درباره نوع کاربری مناطق مختلف است، فرهنگ هنر شناختی زیبایی شناختی ما را می سازد و قوانین حقوق مدنی نیز فرهنگ اخلاقی ما را شکل می دهد.

 بعضی از این موضوع سخن می گویند که به عنوان مثال، حتی قوانین مالیاتی (باز توزیعی) و حقوق مدنی می تواند یک فرهنگ را شکل دهد یا دگرگون سازد، به گونه­ ای که به طرقی، بر ذوق و طبع جهت و سوی شهروندان ـ این که چگونه باید زندگی کنند یا می تواند زندگی کنند ـ اثر بگذارد و در نتیجه، شورای نگهبان باید بر تمامی قوانین مجلس نظارت داشته باشد.

نظارت بر افراد

همان گونه یک قانون می تواند از حساسیت و اهمیت فوق العاده ­ای برخوردار باشد، ورود افراد به مجلس قانون­ گذاری و انتخاب افراد در سمت های مختلف به عنوان مجریان قانون نیز بسیار حیاتی و مهم است.

 بنابراین، این که چه کسی می تواند رئیس جمهور یا وزیر شود یا چه افرادی می تواند به مجلس قانون گذاری یا شورای شهر راه بیایند نیز بسیار مهم است

اگر وجود شورای نگهبان درد بعضی از افراد است و آنکه چرا چنین نهادی باید وجود داشته باشد و چرا از جانب این شورا، تقریبا چنین نظارتی در جریان است؛ خیلی مختصر باید به عرض این افراد رساند که اگر در ایران، ما شورای نگهبان داریم، آمریکایی ها نیز چنین مقوله­ ای دارند.

البته شورای نگهبان آمریکا سخت گیرتر است و بسیار شدیدتر عمل می کند، ولی متأسفانه و بدبختانه در جمهوری اسلامی ایران این گونه نبوده است./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات